Trh s bezlepkovými, dia, bezlaktózovými, proteinovými nebo veganskými potravinami se stává stále významnějším segmentem, který flexibilně reaguje na měnící se potřeby spotřebitelů.
Výrobci, distributoři i prodejci jsou nuceni pečlivě sledovat aktuální trendy v oblasti surovin, technologií zpracování i složení produktů, aby zůstali konkurenceschopní a mohli nabídnout výrobky, které odpovídají náročným standardům zdravého a funkčního stravování.
Zájem o bezlepkové, bezlaktózové a veganské potraviny, potraviny bez cukru nebo s přidanými proteiny se na tuzemském trhu v posledních letech výrazně zvýšil. Tento trend je poháněn nejen rostoucím počtem lidí s diagnostikovanou celiakií, laktózovou intolerancí nebo potravinovými alergiemi, ale také celkovými změnami ve stravovacích návycích. Nabídka je velmi různorodá, výrobci samozřejmě reagují na spotřebitelské požadavky rozšiřováním nabídky produktů, což vede k větší dostupnosti a pestrosti těchto potravin v obchodech.
Bez lepku a laktózy jako módní trend
Mnoho spotřebitelů se rozhoduje pro bezlepkové či bezlaktózové varianty potravin, protože je považují za součást zdravějšího životního stylu, i když netrpí žádnými specifickými potravinovými intolerancemi. Tyto potraviny jsou často vnímány jako zdravější a snáze stravitelné, což přitahuje lidi, kteří často sportují, chtějí odlehčit jídelníček nebo shodit pár kil. Nové technologické možnosti a inovace v potravinářském průmyslu vedou k neustálému zlepšování chuti, textury a nutričních hodnot těchto produktů. Větší nabídka pak logicky přitahuje širší spektrum spotřebitelů, kteří hledají chutné a zdravé alternativy. Díky rostoucí poptávce a širší nabídce se bezlepkové, bezlaktózové, veganské a dia produkty stávají stále dostupnějšími v běžných supermarketech a specializovaných prodejnách, což samozřejmě podporuje jejich popularitu.
Nejvíc lidé utratí za výrobky bez cukru
Trh rychloobrátkového zboží reaguje na potřeby zákazníků velmi rychle, i proto zaznamenává „free from“ segment z dlouhodobého hlediska velmi dynamický růst. Podle dat výzkumu Spotřebitelský panel GfK roste nejen rozmanitost výrobků, ale ve vybraných kategoriích též poptávka po nich. Sáhnou po nich nejen lidé trpící zdravotními problémy, ale i ti, kteří hledají zdravější, či v některých případech též udržitelnější alternativu. Novými trendy na trhu FMCG se zabývá studie #NewCategoryTrendsCPS, která poskytuje základní přehled a vývoj více jak 40 trendů na trhu rychloobrátkového zboží. V rámci této studie se blíže podíváme na vybrané „free from“ kategorie.
Největším trendem z hlediska počtu kupujících je kategorie „bez cukru“, která k nákupům ročně oslovuje víc než 90 % českých domácností. Prolíná se s vícero kategoriemi, výrazněji s nápoji a sladkostmi. Zatímco počet kupujících zůstal v posledních pěti letech v tomto segmentu stabilní, výdaje na jejich nákup rostly dvouciferně.
Rychlý nárůst prodejů výrobků bez laktózy
Nejrychleji za posledních pět let rostly podle Spotřebitelského panelu GfK bezlaktózové výrobky. Dlouhodobě se jim daří získávat nové kupující, rozšiřuje se také sortiment. „Lakto free“ výrobky na mléčné bázi oslovují k nákupům až 70 % českých domácností ročně, rostlinné alternativy 36 %. Za jejich nákupy se domácnost vydá v průměru každý pátý týden. Z hlediska sortimentu mají v tomto segmentu nadprůměrné zastoupení vlastní značky řetězců.
Poměrně velkou skupinu kupujících oslovují také bezlepkové potraviny. Výrobky označené jako „bez lepku“ si za posledních 12 měsíců nakoupilo 75 % domácností. Nakupovaný sortiment těchto produktů se za posledních pět let rozšířil přibližně 1,2x, a to hlavně díky privátním značkám.
Rostlinné alternativy masa i hotových jídel
Přestože produkty na rostlinné bázi najdeme nejvíce v alternativách mléčných produktů, zaznamenal průzkum Spotřebitelský panel GfK jejich rozšiřování i v jiných kategoriích, například v mase a masných produktech, hotových jídlech, pomazánkách, ale také v majonézách a tatarských omáčkách. K nákupům oslovuje tento segment 42 % českých domácností za rok, nadprůměrně jsou v této skupině kupujících zastoupeny domácnosti s dětmi a mladší jednotlivci/páry.
Pestrost chutí i ekologické aspekty
„Trendem, který již přešel ze strany obchodníků v nezbytnost, je široký výběr a pestrost nabídky těchto kategorií. Zákazníci, zajímající se o zdravý životní styl, jsou otevřenější ke zkoušení novinek. Ze strany spotřebitelů sledujeme též vyšší zájem o ekologické důsledky nákupů a dopadů konkrétního zboží na planetu, eko výrobky jsou stále preferovanější. Díky vývoji posledních let pozorujeme tlak na cenu a při nákupech lidé často využívají výhodné nabídky,“ uvádí Magdalena Zawadská, category manažerka zdravých potravin z online supermarketu Košík.cz, který kontinuálně zařazuje do své nabídky různé druhy „alternativních“ potravin. „Namátkou jsme nedávno zalistovali několik nemléčných dezertů, smetan na vaření a dalších výrobků. Mezi chystané novinky patří veganský sýr řeckého typu nebo veganská šlehačka ve spreji,“ doplňuje Magdalena Zawadská.
V hlavní roli proteiny a oves
„Aktuálně se významně rozrůstá segment Plant-Based výrobků, například rostlinné alternativy mléčných výrobků, alternativy masa, uzenin nebo pečiva. Dlouhodobým trendem je přidávání proteinů do pečiva, mléčných nebo cereálních výrobků pro navýšení obsahu bílkovin. Velkou změnu vnímám u tradičních výrobců mlékárenského řetězce, kteří do svého portfolia stále více zařazují jejich již tradiční výrobek, ale ve veganské verzi. Zákazník tak dnes sežene například i etablované značky zmrzlin či mléčných dezertů v jejich veganské variantě,“ popisuje Barbora Bortlová, marketingová ředitelka společnosti Semix Pluso.
V segmentu alternativ mléčných produktů má Semix Pluso v portfoliu fermentovaný nemléčný výrobek Ovsánek, oblíbené jsou též bezlepkové Pětizrnné chlebíčky z klíčených zrn s vysokým obsahem vlákniny a bílkovin. „V loňském roce jsme v segmentu Plant-Based uvedli další produkt z rostlinné řady PRO Planetu, a to Vegan Prejt, který překvapí identickou chutí, kterou se nám podařilo docílit kombinací hrachové bílkoviny, mouky z naklíčených fazolí mungo a cizrny a mixu koření. Z novinek mohu jmenovat Luštěninové tyčinky naslano, které jsou zdrojem bílkovin a vlákniny, jsou bez lepku a veganské. Brzy chystáme další novinku, a to Ovsánek Drink Malina, celozrnný fermentovaný nápoj z mouky klíčeného ovsa, který osvěží, zasytí, a dodá probiotika. Je to produkt bez laktózy a lepku,“ prozradila Barbora Bortlová.
Kompletní menu bez lepku
„Nabízíme produkty lidem s rozmanitými výživovými omezeními, přičemž se speciálně věnujeme produkci bezlepkových potravin. V této kategorii máme stabilní nabídku, ale zároveň přinášíme na trh inovace a novinky. Spotřebitelé začínají stále více vyhledávat potraviny, které dokáží pokrýt několik specifických potřeb najednou. Mnohé naše produkty to již reflektují, jsou bezlepkové a zároveň bez laktózy, bez cukru, vhodné pro LowFodmap dietu u lidí se specifickými problémy s trávením a další,“ vysvětluje Marek Skladaný, obchodní ředitel společnosti Dr. Schär pro CZ a SK. Potvrzuje, že poptávka po potravinách bez lepku dlouhodobě roste. „Klíčovými kategoriemi jsou chléb, pečivo a směsi mouk, které usnadňují náročné bezlepkové pečení. Nejoblíbenějším produktem celosvětově jsou slané praclíky Salinis z naší kategorie snacků. Velmi dobře se rozvíjejí produkty jako wrapy, pizza či Vanilla creams sušenky, které neobsahují lepek, cukr ani laktózu,“ dodává Marek Skladaný. Minulý rok uvedla společnost Schär klasické žemle, letos představila novinku pro děti od tří let – Wild biscuits, bezlepkové sušenky ve tvaru zvířátek, které jsou balené tak, aby se hodily na svačinu nebo na výlet do batohu. Dalšími novinkami jsou paprikové chipsy a chlebové placky (flatbread).
Privátní značky jsou u speciálních potravin v oblibě
Společnost dm drogerie nabízí široký sortiment výrobků speciální výživy, které mohou spotřebitelé zakoupit v kamenných prodejnách i prostřednictvím e-shopu. „Reagujeme tak na poptávku, v současnosti u nás zákazníci najdou více než 750 bezlepkových produktů z kategorie potravin a doplňků stravy. Potraviny určené pro zvláštní výživu u nás každý snadno pozná podle příslušných piktogramů na regálové etiketě,“ říká Jiří Peroutka, manažer komunikace dm drogerie.
Podle jeho slov je patrné, že spotřebitelé jsou stále citlivější na cenu. „Našim zákazníkům nabízíme prostřednictvím vždy výhodných cen jistotu cenové stability, aby si mohli své nákupy naplánovat a zboží pořídit v době, kdy ho potřebují. Od ledna jsme navíc v souvislosti se změnou DPH zlevnili více než 1 700 produktů. Více než polovina produktů v nákupních košících je z řad privátních značek, které nabízí výhodný poměr mezi kvalitou a cenou,“ uvádí Jiří Peroutka. Rostoucí zájem sleduje zejména v segmentu proteinových tyčinek a rostlinných alternativ mléka. V posledním roce uvedla společnost dm řadu novinek, mj. nové příchuti proteinových tyčinek, proteinové cookies a brownies, limitované edice proteinových produktů, které jsou u dlouhodobě oblíbené i řadu produktů se sníženým obsahem cukru nebo bez přidaného cukru.
Napsat komentář