Jak se mění požadavky spotřebitelů a které chlazené a mražené potraviny nakupují nejčastěji?
Trh s chlazenými a mraženými potravinami zažívá v posledních letech poměrně dynamický rozvoj, který je podporován změnami ve stravovacích návycích, rostoucím zájmem o zdravější životní styl a rovněž moderními technologickými inovacemi, které pomáhají zlepšovat kvalitu a nutriční složení výrobků.
Kategorie chlazených a mražených potravin je jedním z nejrychleji rostoucích segmentů potravinářského průmyslu a nabízí nepřeberné množství variací různých výrobků. Ať už jde o jednotlivé ingredience nebo hotová jídla, představují pro zákazníka komfort v podobě úspory času stráveného nakupováním a samozřejmě samotnou přípravou pokrmů.
Spotřebitelé dnes chtějí gurmánský zážitek i bez dlouhého vaření a složitých příprav, vyhledávají tudíž produkty, které nejen šetří čas, ale zároveň splňují jejich nároky na kvalitu, atraktivní chuť a výživovou hodnotu jídel. Tento trend se logicky odráží v rozmanité nabídce novinek, od receptur bez konzervantů a dalších uměle přidaných aditiv a rostlinných alternativ masa i mléčných výrobků, přes prémiové hotové pokrmy až po nabídku exotických pokrmů, inspirovaných rozmanitými světovými kuchyněmi. Výrobci se snaží přizpůsobit novým požadavkům, aby byli schopni uspokojovat rostoucí poptávku po inovativních produktech.
Chlazené a mražené dávají do košíků všichni
Chlazené zboží je jednou z největších kategorií v nákupním koši českých domácností. Jedná se o výrobky, které jsou nabízeny v rámci chlazených pultů – čerstvé mléko a mléčné výrobky, uzeniny, maso, ryby a drůbež, různé typy pomazánek, čerstvých salátů a předpřipravených jídel. Tuto kategorii potravin nakupují všechny české domácnosti. Výrazně, zhruba desetkrát, menší je kategorie mraženého zboží, která zahrnuje klasické mražené výrobky jako zmrzlinu, pizzu, maso, ryby, drůbež, ovoce a zeleninu, ale i mražená jídla, polévky, těsta a mražené pečivo. Také v této kategorii nakoupí některý z produktů každá česká domácnost.
Výdaje rodin meziročně vzrostly
Podle výsledků zjištěných metodou Spotřebitelského panelu GfK v období od března 2023 do března 2024 stouply výdaje domácností do chlazeného zboží meziročně celkově o 5 %. Důvodem je růst nakoupeného objemu, ale i mírný růst průměrné ceny. Průměrná česká domácnost za chlazené zboží utratila více jak 30 000 Kč ročně, výrobky z této kategorie se v nákupním koši objeví jednou za dva dny a domácnost za chlazené zboží vydá více než 170 Kč na jeden nákup, to znamená zhruba 50 % z ceny průměrného nákupu.
„U mraženého zboží je situace jiná. Výdaje do této kategorie meziročně stouply o více jak 10 %. Důvodem je pouze minimální růst nakoupeného objemu, ale skoro 10 % zvýšení průměrné ceny. Průměrná domácnost za mražené zboží vydala přes 3 000 Kč za rok, některý z výrobků nakoupila jednou za 10 dní, za nákup pak utratila 85 Kč,“ uvedla Vladimíra Šebková, Client Relationship Manager Spotřebitelského panelu GfK Czech Republic.
Nejvíc Češi utratí za sýry
Mezi chlazenými mléčnými výrobky jsou z hlediska útraty českých domácností největší subkategorií sýry. Nějaký typ sýra nakoupí podle dat Spotřebitelského panelu GfK téměř každá rodina, a to zhruba jednou za pět dní a za nákup utratí víc než 70 Kč. Další velkou subkategorií jsou uzeniny/šunky a paštiky, které v rámci výdajů na chlazené zboží tvoří více jak čtvrtinu. I tuto kategorii nakupuje každá česká domácnost a za rok za ni utratí více než 8 000 Kč. Jedinou velkou subkategorií, která zaznamenala výrazný meziroční pokles výdajů domácností, je máslo, a to více jak o 15 %. Důvod je ten, že průměrná cena másla poklesla skoro o pětinu. Jak nakoupený objem, tak počet kupujících u másla meziročně mírně rostly.
Mražené výrobky: v čele je zmrzlina, klesl zájem o maso
„Největší subkategorií z hlediska výdajů domácností v rámci mraženého zboží je zmrzlina, za kterou stojí asi třetina všech výdajů. Počet kupujících byl meziročně stejný. Výdaje za zmrzlinu průměrné české domácnosti tak činí více jak 1 100 Kč za rok, domácnosti ji nakoupí v průměru jednou za tři týdny,“ říká Vladimíra Šebková. I mezi subkategoriemi mraženého zboží jsou takové, které zaznamenaly meziroční pokles výdajů a nakoupeného objemu, a to o pět a více procent. Jedná se o mražené maso, ryby a drůbež. Mražené maso, ryby a drůbež ztrácely kupující a snížila se frekvence nákupů. A to přesto, že průměrná cena těchto subkategorií buď nerostla nebo rostla velmi mírně, maximálně zhruba o 5 %.
Hotová jídla: bohatá nabídka, stále větší poptávka
Chlazená hotová jídla jsou mezi spotřebiteli stále oblíbenější. Spolu s tím, jak rostou jejich prodeje, se ale také zvyšuje poptávka po rozmanitější nabídce. Lidé si chtějí dopřát chutě, jejichž příprava by trvala déle a vyžaduje větší množství ingrediencí, zpestřit si jídelníček a užívat si i doma moderní gastronomické trendy, které znají z restaurací. Širokou nabídku hotových jídel, rovněž ale čerstvé bagety, sendviče, polévky, pomazánky a saláty, nabízí česká značka Simply Fresh. Hotová jídla jsou rozdělena do třech řad: Sous Vide, Světová kuchyně a Veggie. Vybrat si tak lze například červené kari s rýží, čínské kung pao s jasmínovou rýží, indické butter chicken, vegetariánské boloňské těstoviny a chilli s kari rýží, z české klasiky pak mj. vepřová líčka s bramborovou kaší nebo trhané vepřové se šťouchanými bramborami.
Mraženým rybám přicházíme na chuť
Mořské ryby jsou důležitou součástí vyváženého jídelníčku, ty mražené nevyjímaje. Moderní technologie dnes umožňují ryby zpracovat velmi šetrným způsobem, který nenaruší texturu a nedochází ke znehodnocení výživných látek. „Čerstvě ulovená ryba vydrží v dobrém stavu pouze pár dnů. Obecně platí, že ryby a mořské plody se kazí rychleji než drůbeží nebo vepřové maso. Je tedy časově i finančně náročné k nám do střední Evropy dopravit skutečně čerstvou rybu,“ vysvětluje Martin Prokop, jednatel značky Mylord a Mylord Premium, a doplňuje: „Mražením se navíc zničí nežádoucí mikroorganismy, které se mohou přirozeně vyskytovat v těle volně žijících mořských ryb.“
Mražené ryby značky Mylord a Mylord Premium pocházejí z udržitelného rybolovu a splňují certifikaci MCS a ASC. Šokové zmražení probíhá buď přímo na moři, nebo bezprostředně na pevnině. Mezi nejprodávanější produkty pod touto značkou patří treska, losos, tuňák žlutoploutvý a krevety, v poslední době přicházejí spotřebitelé na chuť také mořské štice.
Napsat komentář