Roste prodej nealkoholického piva

Trend poklesu prodejů piva pokračoval podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven i v roce 2023. Lokální spotřeba piva se loni snížila o 2,4 %.

Tuzemští spotřebitelé jsou konzervativní a dávají přednost tradičním ležákům. Zajímají se více o druhy, původ a kvalitu piva, pokud si jej kupují domů, často se tak děje v rámci akčních nabídek obchodů. Trendem je stále vyšší poptávka po nealkoholickém pivu, pivních mixech a pivu v plechovkách.

Celkový výstav českého piva v roce 2023 se jen těsně udržel nad hodnotou 20 mil. hl, což představuje meziroční pokles o 2,7 %. Z toho se 15,2 mil. hl spotřebovalo v Česku, zbytek připadá na export do zahraničí (vývoz piva meziročně klesl o 4,3 %). V porovnání s rokem 2019 vypili Češi o 1,35 mil. hl českého piva méně. Nejvýznamnějšími exportními trhy zůstávají Slovensko, Německo a Polsko. Druhý rok v řadě také klesají hodnoty importu, meziročně se dovoz piva snížil o 21 %. Piva ze zahraniční produkce tak v loňském roce představovala pouhých 2,9 % na celkové tuzemské spotřebě.

Nejvíce se prodá piva v lahvích, posilují plechovky

„Již čtvrtým rokem se hodnoty ročního výstavu piva pro domácí trh nachází pod úrovní roku 2010. Očekávané oživení prodejů v loňském roce brzdila nepříznivá ekonomická situace. Tento trend má nadále negativní vliv také na hospody a restaurace, zejména na ty v menších městech a na vesnicích. Zároveň pozorujeme měnící se návyky spotřebitelů, kteří se stále častěji přiklánějí k nealkoholickému pivu či míchaným nápojům na bázi piva,“ uvádí Tomáš Slunečko, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven.

Češi nadále nejčastěji kupují pivo ve skleněných lahvích, které měly loni 40% podíl na celkovém výstavu. I v souvislosti s prodejem nealkoholického piva a beer mixů roste zájem o plechovky, na které připadá 20 % celkového výstavu. Mírný pokles zaznamenaly loni sudy, jejichž podíl klesl pod jednu třetinu na 29 %, což souvisí s pomalejším návratem spotřebitelů do hospod a restaurací.

„Stále se zvětšuje rozdíl mezi množstvím čepovaného piva a piva v lahvích a plechovkách. V hospodách a restauracích se loni prodalo necelých třicet procent piva, to je nejméně v historii. Jsme rádi, že v případě piva Bernard je tomu naopak, většinu piva, zhruba 70 procent, prodáváme v sudech do hospod a restaurací,“ uvedl Radek Tulis, tiskový mluvčí Rodinného pivovaru Bernard.

Pivo v nákupech domácností

Piva tradičně dominují trhu alkoholických nápojů a v loňském roce je podle výsledků průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu GfK pro domácí spotřebu nakoupilo více než 90 % českých domácností. „Ačkoli v posledních letech si větší okruh kupujících získávají i pšeničná piva nebo různé „ejly“ a shodně za posledních pět let vykazují tyto segmenty více než pětinový růst, stále se nedostávají ani na dohled tradičního ležáku, který celé kategorii dominuje. Největší objem piva, konkrétně více než polovinu, nakoupí Češi ve skle. Jde o tradiční materiál, který vzhledem k zálohování navíc zapadá do konceptu cirkulární ekonomiky. Výzvou se v tomto ohledu stává hliníková plechovka, jejíž podíl na celkovém objemu nakoupeného piva za posledních pět let výrazně rostl a dosahuje už třetiny trhu,“ shrnuje Richard Piluša, Client Service Team Leader, Consumer Panel Czech Republic GfK.

Pivo v plechu nakupují domácnosti již v průměru stejně často jako pivo ve skle. Naopak stále méně piva přináší lidé domů v PET lahvích. Ačkoliv privátní značky obchodních řetězců zažívají aktuálně na trhu rychloobrátkového zboží dynamický růst, pivo zůstává trhem, kde téměř 90 % objemu patří zavedeným značkám a podíl těch privátních dlouhodobě spíše stagnuje. Ke stálicím pivního trhu patří také vysoký podíl akčních nákupů, dlouhodobě drží téměř 70 % výdajů.

Češi pijí méně piva, vedou ležáky

„Již několik let vidíme, že klesá spotřeba čepovaného piva ve srovnání s pivem baleným. Svou roli zde hraje především změna životního stylu, ale samozřejmě i ekonomická situace. Podle dostupných čísel z alkoholických piv dominují ležáky. Lidé pijí méně piva, ale dávají přednost právě ležákům a prémiovým značkám. Na druhou stranu vlivem aktivnějšího životního stylu narůstá obliba nealkoholických piv a pivních mixů. Přesto je tradiční český konzument piva spíše konzervativní,“ popisuje trendy Denisa Mylbachrová, PR manažerka a tisková mluvčí společnosti Pivovary Staropramen.

Pivovary Staropramen přicházejí letos s několika novinkami. Na jaře byl uveden nový Staropramen Nealko s vylepšenou recepturou, který se řadí mezi nejvíce hořká nealkoholická piva. V dubnu se pak na trhu objevil nový COOL plus. Nejedná se však o další novou příchuť oblíbeného COOLu, ale o tzv. ochucené nealko pivo s funkčními benefity. „V neposlední řadě jsme nedávno představili také ležák Extra Chmel, první pivo Staropramen, které je chmeleno v různých fázích výroby jedinou odrůdou chmele, čímž jsme zareagovali na zvýšenou poptávku po hořkých, výrazných pivech. A nezahálela ani značka Ostravar, která přichází s vylepšenou Ostravar Desítkou,“ uvádí Denisa Mylbachrová.

Mladší generace chce méně hořkosti i alkoholu

„Lidé mají stále chuť chodit do hospod a restaurací, jen více přemýšlejí, kde a za co své peníze utratí. Vyhledávají kvalitu a zážitek a vrací se tam, kde jim nabídnou vynikající službu a skvěle ošetřené pivo. Pro celou gastronomii to vnímáme jako pozitivní signál a výbornou příležitost. Podstatnou změnou posledních let je větší příklon spotřebitelů k prémiovějším pivům s výrazným či hořkým chuťovým profilem. Rostoucí zájem sledujeme například u ležáků plzeňského typu jako jsou Radegast Ryze Hořká 12 nebo Pilsner Urquell,“ prozradil Zdeněk Kovář, tiskový mluvčí společnosti Plzeňský Prazdroj.

Starší generace se podle něj více kloní k hořkým pivům, u mladší generace dospělých sleduje opačnou tendenci směrem k méně hořkým nápojům s nižším obsahem alkoholu. „Pro tuto skupinu jsme uvedli nový ležák Proud. Je to chuťově plné a dobře pitelné pivo s nízkou hořkostí, a díky nižšímu stupni prokvašení má jen 3,9 % alkoholu,“ dodává Zdeněk Kovář.

Pivovar Radegast každoročně na podzim uvádí na trh oblíbenou limitovanou várku třikrát chmeleného hořkého speciálu Radegast Hutná 15. Příkladem ochoty k pivnímu experimentování jsou ochucená nealko piva Birell. Letos byla představena nová řada Birell Active, která nabízí tři kombinace ochuceného nealkoholického piva s kofeinem a dvě varianty se sníženým obsahem cukru.

Úcta k tradici se vyplácí

Rok 2023 byl velmi úspěšný pro Pivovary CZ Group, které sdružují značky Zubr, Holba a Litovel. Celkový výstav piva v roce 2023 dosáhl 826 tis. hl. Více než třetinou se na něm podílel export, který v loňském roce vytvořil svůj absolutní rekord v historii společnosti. „Výsledky ukázaly, že zákazníci a konzumenti nám zachovali přízeň i přes negativní okolnosti, které pivnímu trhu i potravinám obecně nepřály. Meziročně jsme posílili své pozice na tradičních trzích, kam patří Německo, Polsko, Maďarsko a dařilo se nám i na méně tradičních trzích, jako je například Kuba,“ říká Tomáš Konečný, obchodní ředitel společnosti Pivovary CZ Group. Uvádí dále, že takový úspěch je výsledkem zejména dodržování tradičních technologických postupů výroby českého piva a umu zaměstnanců.

Bohém chce pomoci hospodám

Na setrvale rostoucí oblibu nealkoholických piv reaguje také společnost Heineken. „Zájem o tyto produkty z našeho portfolia stoupl v posledních dvou letech o 30 %. Poslední novinkou v tomto sektoru jsou radlery 0,0 % značky Zlatý Bažant. Jde o nealkoholická piva s příchutí a bez přidaného cukru. Ruku v ruce s nealkoholickými pivy jde i zodpovědná konzumace alkoholu, za níž jako skupina stojíme,“ říká Dita Jacobson, Corporate Affairs Manager společnosti Heineken ČR.

Za nejúspěšnější pivní inovaci v posledním roce považují v Heinekenu nejnovější přírůstek pivovaru Krušovice, Bohém. Jde o prémiový ležák, který je uvařen pouze z kvalitních žateckých chmelů: Žateckého poloraného červeňáku, Sládku a Premiantu. Krušovická receptura má zaujmout vyváženou hořkostí a chmelovým aroma.

Pivovar Krušovice se svým Bohémem spustil celorepublikovou iniciativu, v rámci které se zavazuje pomoci tradičním hospodám, které jsou nedílnou součástí české kultury, ale bohužel z měst i vesnic pomalu mizí. Projekt Ať tu po nás něco zůstane má za cíl pomoci zachování kulturního dědictví, které hospody a pivovarnictví v České republice představují. Zapojit se lze přes speciální webovou stránku a nominovat svou oblíbenou hospodu může každý. Vítěz získá od pivovaru Krušovice výhru v hodnotě půl milionu korun, určenou na rekonstrukci či jinému vylepšení hospody, zásobu piva a odborné poradenství.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 5.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.