Fairtradová káva na českém trhu ztrácí

Prodeje fairtradového kakaa a banánů meziročně rostly. Na rozdíl od kávy, která zaznamenala v roce 2023 pokles. Podle březnového průzkumu společnosti Median pro Fairtrade Česko a Slovensko zná známku Fairtrade 67 % českých spotřebitelů, 36 % respondentů uvedlo, že přesně ví, co označení znamená. Spontánní znalost označení průzkum zjistil u 18 % respondentů.

V Česku v loňském roce dál rostly prodeje většiny kategorií fairtradového zboží. Výjimkou je fairtradová káva, jejíž prodeje poprvé meziročně klesly, a to o 9 %. Důvodem poklesu je menší angažovanost při dovozu a prodeji v případě některých velkých hráčů na trhu.

Fairtradový příplatek za zboží prodané v ČR v loňském roce nicméně opět stoupl a činil téměř 43 mil. Kč. Za dobu působení Fairtrade Česko a Slovensko dosáhl 201 mil. Kč. Největší, téměř 60% podíl na tom mají prodeje fairtradového kakaa, kterého se v ČR prodalo 4 306 tun.

Pražené fairtradové kávy, která je vlajkovou lodí Fairtrade, se za toto období prodalo 6 487 tun. To představuje 927 mil. šálků. Zároveň se za toto období v ČR prodalo 19 306 tun fairtradového kakaa.

Podíl fairtradové kávy na spotřebě klesl na 4 %

Fairtradové kávy, která je vlajkovou lodí Fairtrade, se loni na našem trhu prodalo 1 268 tun, tedy o 9 % méně než v roce 2022. Jde o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 1 014 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 145 milionů šálků espressa. To pro lepší představu znamená, že každý obyvatel ČR včetně nemluvňat vypil v roce 2023 téměř 14 a půl šálků fairtradové kávy (v roce 2022 to bylo 16 šálků). Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,6 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 4,06 % (v roce 2022 to bylo zhruba 4,48 %).

Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří Tchibo Praha, Orlen Unipetrol v rámci svých provozoven Stop cafe na čerpacích stanicích Orlen (dříve Benzina), dále Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go v rámci nápojových automatů ve svých provozovnách, OMV ČR v rámci konceptu Viva cafe. Fairtradovou kávu však nabízí i řada aváren a lokálních pražíren, například Fair & Bio pražírna, síť kaváren mamacoffee a řada dalších.

Nejvíce se prodalo fairtradového kakaa

O více než pětinu vzrostla v roce 2023 na českém trhu spotřeba fairtradového kakaa. Prodalo se ho celkem 4 301 tun, převážně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem v prodeji fairtradového kakaa je společnost Lidl. Další je Kaufland a na třetí pozici Penny Market. Z konkrétních produktů se nejvíce prodávaly tabulkové čokolády společnosti Lidl.

Skokanem roku se staly fairtradové banány, kterých se v ČR a na Slovensku prodalo v loňském roce 1 768 tun, jedná se o 144% nárůst. Nejvíce se na tomto objemu podílí řetězec Lidl a následuje jej Kaufland. Dále je zákazníci naleznou v banánových džusech Pfanner.

Řezaných fairtradových růží se v roce 2023 prodalo 4 761 000 stonků, což představuje meziroční nárůst o 11 %. Největší podíl na tomto objemu má řetězec Lidl a následují prodeje v Kauflandu.

Mírně poklesly prodeje fairtradové bavlny. Po loňských 422 tunách letos vidíme pokles o 3 % na 419 tun. Největším prodejcem je společnost Lidl, která nabízí zákazníkům nákupní tašky z fairtradové bavlny. Následuje společnost Vossen, která dodává ručníky a osušky. Třetím největším prodejcem fairtradové bavlny se stala společnost Brands Fashion, která dodává pracovní oblečení.

Fairtradového třtinového cukru se loni v ČR spotřebovalo 180 tun (pokles o 22 % z loňských 231 tun). Lídrem v této oblasti je nováček, společnost Agrana, která vstoupila na trh s baleným třtinovým cukrem pod značkou Sugars of the World. Následuje Lidl, který používá fairtradový cukr při výrobě některých svých tabulkových čokolád. Třetí příčku obsadila dm drogerie, která má v nabídce bio třtinový cukr.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 5.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.