Češi přicházejí rostlinné stravě na chuť

Rostlinná strava je celosvětově, Česko nevyjímaje, stále populárnější. Nevyhledávají ji zdaleka jen vegani a vegetariáni. Kam se ubírají trendy?

Podle dat výzkumné agentury FMCG Gurus v Česku stoupá trend flexitariánství, kdy lidé cíleně snižují konzumací živočišných produktů. V Česku se takto stravuje již 25 % populace.

Úhel pohledu se může lišit, nicméně jako veganské potraviny jsou považovány všechny plant-based produkty neobsahující živočišné deriváty a produkty, u kterých nebyly živočišné deriváty použity ani při výrobě.

„Zde je pro spotřebitele nezbytná nezávislá certifikace, jako je ochranná známka V-Label, která kontroluje i proces výroby, například použití živočišného čiřidla u nápojů, jako jsou džusy či vína. Často se totiž používá želatina či vaječné bílky, výrobce bohužel nemusí čiřidlo deklarovat na obalu,” uvádí Zuzana Kovandová, manažerka kvality pro V-Label certifikaci z ProVeg Česko. Z pohledu category managementu se často termín týká alternativ k živočišným produktům, jako jsou masné či mléčné alternativy, ale v rámci retailu mohou mít category manažeři na starost i celé kategorie (např. maso – živočišné i rostlinné).

Čím dál více důležitým parametrem je při nákupním rozhodování chuť a struktura rostlinných potravin, čemuž nahrávají moderní technologie a inovativní řešení v potravinářské výrobě.

Rostlinná strava: Zdraví, etika, ochrana planety

Hodnota světového trhu s rostlinnými bílkovinami by měla do roku 2027 dosáhnout hodnoty 23,4 mld. USD. Rostoucí poptávka po těchto produktech je spojena s povědomím o zdravotních přínosech, jako je nižší riziko srdečních onemocnění, cukrovky a rakoviny. Studie publikovaná v časopise Journal of the American Heart Association ukázala, že rostlinná strava může snížit riziko ischemické choroby srdeční až o 40 %. Rostlinné bílkoviny jsou také atraktivní volbou pro ty, kteří si chtějí udržet zdravou váhu a snížit riziko obezity, protože obsahují méně nasycených tuků.

Sója a tofu nejsou jedinou volbou

„Je zjevné, že přechod na rostlinnější jídelníček není jen krátkodobým trendem, ale skutečnou celospolečenskou změnou,“ uvádí Tereza Trávníčková, manažerka kampaně Veggie Challenge. Kvalitní rrostlinná strava může pomoci přijít na chuť zdravějšímu jídelníčku a působit jako prevence některých nemocí. Navíc má pozitivní dopad na životní prostředí. Sója a produkty z ní byly dlouhou dobu považovány za hlavní zdroj rostlinných bílkovin, dnes je již nabídka mnohem sofistikovanější a na výběr je celá řada alternativ masa, mléka a mléčných výrobků, sýrů, pomazánek i dezertů. Od rýžového, hrachového či pšeničného proteinu, přes quinou, fazole a čočku až po tempeh nebo jackfruit neboli chlebovník.

Více než 40 položek veganských produktů nabízí privátní značka obchodního řetězce Kaufland K-take it veggie. „K dispozici je široký sortiment, od humusu, pomazánek, rostlinných nápojů až po hotová jídla, včetně mražené pizzy. Vzrůstající zájem registrujeme zejména v kategorii alternativ hotových jídel/polotovarů, uzenin a sýrů, oblíbené jsou alternativy masa a mléčných výrobků. Novinkou je například K-take it veggie Pizza Margherita,“ shrnuje Renata Maierl z oddělení firemní komunikace společnosti Kaufland.

Nejvíce se prodá alternativ masa a ryb

„Můžeme si všimnout rostoucí motivace environmentální, která ovlivňuje i spotřebitelské chování v oblasti výběru potravin. Dle reportu od Mintel (Global Consumers Trends, 2024) poroste zájem o rostlinné alternativy masa, které budou designovány ke stejnému použití a se stejným chuťovým zážitkem, jako živočišné produkty, ale budou udržitelnější a šetrnější k planetě,“ říká komunikační manažerka ProVeg Česko Eva Hemmerová.

Nejprodávanější kategorií jsou podle ProVeg stále alternativy masa a ryb. Především v oblasti masných alternativ se dostupnost a množství produktů neustále zlepšuje, dostupné jsou rozmanité varianty od burgerů a plátků, po klobásky, gyros a další produkty. „Roste i nabídka v oblasti rybích alternativ, které jsou u spotřebitelů žádané. V prosinci loňského roku, představila svůj veganský filet s rybí příchutí značka Garden Gourmet od Nestlé, která své alternativy vyrábí v Čechách,” informuje Eva Hemmerová.

Druhou nejprodávanější kategorií jsou rostlinné alternativy mléka, které se těší oblibě také u těch, kdo nemohou pít kravské mléko ze zdravotních důvodů. Dávno již nejde jen o alternativy na bázi sóji, rýže, kokosu či ovsa, nově jsou dostupné také rostlinné nápoje hrachové. Novinkou v odvětví, co se týče ingrediencí, jsou pak nápoje na bázi bramborového proteinu. „Důležité a spotřebitelsky žádané jsou především nápoje splňující nutriční kritéria, jako je obohacení o vitaminy a minerální látky. Této oblasti se věnuje i jedna z lekcí odborného kurzu Výroba a vývoj rostlinných alternativ,” doplňuje Eva Hemmerová.

Koncept PRO Planetu

„Společnost Semix Pluso chápe udržitelnost v širším pohledu a snaží se přispět vývojem produktů, spadajících do ranku zdravých potravin. Cestu k tomuto cíli vidíme v omezení konzumace masa a zaměření na bio potraviny. Omezením chovu hospodářských zvířat, které je spjaté s emisemi metanu a vlivem na oslabování ozonové vrstvy či zvyšováním skleníkového efektu, může lidstvo v globálním měřítku enormně přispět ke zlepšení stávající situace,“ uvádí Barbora Bortlová, marketingová ředitelka Semix Pluso.

Rostlinný sektor představuje nyní jednu z nejrychleji rostoucích kategorií potravin a předpokládá se, že tento trend bude pokračovat i nadále. „Konceptem PRO Planetu chceme přispět ke zmírnění klimatické změny, stačí aby každý z nás pár dní v týdnu vynechal ze svého jídelníčku maso a zvolil rostlinnou alternativu. Tímto jednoduchým krokem můžeme naší planetě významně pomoc,“ zdůrazňuje Barbora Bortlová. V loňském roce uvedla společnost Semix Pluso unikátní řadu PRO Planetu složenou ze sypkých veganských směsí, které si každý rychle a jednoduše připraví doma nebo na cestách. „Poptávku po rostlinných alternativách vnímáme též v segmentu nápojů, kterých na trhu nebylo dostatek. V našem portfoliu produktů jsme tak uvedli fermentované výrobky z klíčeného ovsa, a to Ovsánek drink, který navazuje na náš úspěšný produkt Ovsánek,“ říká Barbora Bortlová. V nejbližší době se podle jejích slov mohou zákazníci těšit na nový proteinový koktejl s příchutí pistácie.

Vegan sortiment ve znamení pestrosti

„Našim zákazníkům chceme poskytnout nejširší nabídku v rostlinné kategorii, a to i v segmentu tradičních mléčných produktů nebo třeba pečiva. V poslední době sledujeme trend zvyšujícího se počtu flexitariánů a ochoty spotřebitelů zkoušet rostlinné alternativy, proto tento sortiment neustále rozšiřujeme. Největší zájem vnímáme ze strany tzv. Generace Z, která má ráda nejen rostlinné alternativy, ale také veškeré novinky či hotová zdravá jídla. Sortiment veganských produktů v prodejnách Albert oceňuje také projekt Rostlinně, který vyzdvihuje právě naši nabídku rostlinných polévek a hotových jídel k ohřátí,“ přibližuje Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert. Největšímu zájmu se podle jeho slov těší dlouhodobě tofu v přírodní nebo uzené variantě, dále je v populární ptaké seitan nebo tempeh.

„V kategorii náhrad mléčných produktů jsou pořád velice oblíbené rostlinné nápoje od značky Nature´s Promise. Nabízíme je ve čtyřech variantách, mandlové, sójové, ovesné a špaldové. Tyto nápoje jsou bio a přirozeně bez laktózy a nejsou doplněny o žádné cukry. Mandlové a sójové neobsahují ani lepek,“ vyjmenovává Jiří Mareček. V pekárně Albert pak spotřebitelé najdou například veganský hot dog, a také jemné pečivo s křupavým posypem, známé jako štangl. „Dále jsme rozšířili nabídku tapas o různé druhy oliv, kuličky z chlebovníku jackfruit v sladké pikantní omáčce nebo třeba grilované artyčoky. Naše inovace spočívají také v netradičních kombinacích tradičních surovin, jako je špalda, ječmen nebo jáhly a jsou skvělou volbou pro zákazníky, kteří se chtějí stravovat moderně a zároveň zdravě,“ doplňuje Jiří Mareček. Vlastní značka Albert Fresh Bistro pak nabízí produkty pro kteroukoli denní dobu, snídani, oběd či večeři, jako jsou wrapy, saláty, polévky, luštěninové a těstovinové saláty, smoothie či zeleninové šťávy.

Rostlinný trend „frčí“ i online

„Sledujeme, že ssortiment zdravé a speciální výživy si dlouhodobě drží své příznivce a jeho zákazníci jsou této kategorii velmi loajální. V posledních letech pozorujeme její průběžný růst, a to nejen v rámci prodejů, ale i produktové nabídky výrobců. V tomto se v Košíku snažíme vyjít vstříc našim zákazníkům, sledujeme nejnovější trendy a pravidelně listujeme nové a zajímavé položky, které se na trhu objevují. Stejně tak produkty této kategorie pravidelně zařazujeme do slevových akcí a akčních nabídek typu multibuy, protože cenová percepce se projevuje do nákupů napříč prakticky všemi kategorii a v nákupním rozhodování hraje významnou roli,“ říká Kateřina Göblová, nákupčí kategorie zdravých potravin online supermarketu Košík.cz.

Možnost jíst jinak

„Na základě výsledků nejnovějších průzkumů i z naší vlastní zkušenosti z posledních let vnímáme, že rostlinné produkty jsou mezi lidmi stále populárnější, přičemž důvody, proč tomu tak je, jsou různé. Pro nás je důležité poskytnout zákazníkům možnost jíst zdravěji a uspokojit tak jejich potřeby, ať je motiv jakýkoli. Obecně předpokládáme, že se trend obliby rostlinných potravin bude nadále stupňovat, čemuž napovídá úměrně rostoucí poměr poptávky a v dnešní době i rozšiřující se nabídky,“ je přesvědčena Barbora Šádková, marketingová manažerka společnosti Veto Eco. Z nabídky Veto Eco jsou dle ní dlouhodobě nejoblíbenější tofu paštiky Pâtifu s jednoduchou recepturou. Spotřebitelé si mohou pochutnat hned na 10 příchutích. „Za zmínku určitě stojí také kukuřízek, čevapčiči či klobalásky z řady rostlinných alternativ masných plátků a karbanátků značky Vegi Steak, určených nejen na gril. Loni jsme rozšířili řadu tofu paštik Pâtifu o variantu Oceán s mořskými řasami. Letos se dočkala novinek i značka Vegi Steak, když jsme v lednu uvedli na trh Svačinky s vykrůtěným tofu, vytuněným tofu a vyuzeným tofu,“ uvádí Barbora Šádková.

(Tématu alternativních potravin se bude věnovat také květnové vydání Retail News.)

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 4.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.