Skupina Kofola zveřejnila předběžné výsledky roku 2023 a potvrdila dosažení horní hranice avizovaného cíle EBITDA, resp. 1,25 mld. korun. Tržby Kofole vyrostly o 10 % oproti loňskému roku a dosáhly 8,69 mld. korun.
„Rok 2023 byl pro nás do jisté míry přelomový. Z pohledu strategického rozvoje jsme se vrátili k plánům předkrizových let. Akvizičně jsme byli nejaktivnější za poslední roky – vstupujeme do nových byznysových příležitostí, které mají potenciál posunout celou skupinu zas o krok vpřed,“ komentuje celoroční výsledky Jannis Samaras, generální ředitel skupiny Kofola.
V absolutní hodnotě se na celkovém výsledku nejvíce podepsala vydařená letní i vánoční sezóna v nápojovém segmentu v ČeskoSlovensku. „Přestože jsme čekali výrazný pokles prodaného objemu nápojů, naše silné značky si dokázaly udržet své konzumenty. V segmentu čepovaných nápojů, kde je na trhu obecně cítit velký propad, jsme díky tradiční Kofole dokonce rostli,“ říká Jannis Samaras.
K výbornému výsledku pomohly ale i další pilíře rodinné nápojářské firmy. „Největším skokanem roku se stalo UGO, které vyrábí čerstvé šťávy a balené saláty a provozuje Freshbary a Salaterie – restaurace se zdravou stravou. Z pohledu celého roku UGO významně překonalo nejen plánované tržby, ale i ukazatel EBITDA,“ potvrzuje Martin Pisklák, finanční ředitel skupiny Kofola.
Stejně tak úspěšný rok má za sebou LEROS, výrobce bylinných směsí a čajů, který zažil nejsilnější podzimní sezónu ve své historii. V prosinci pak otevřel svou první bylinkovou prodejnu v obchodním centru Černý most v Praze.
Do nového roku vstupuje skupina Kofola s hned několika novými divizemi. Platnost totiž nabyly dvě akvizice oznámené před koncem roku – koupě jablečných sadů na Úsovsku a spoluvlastnictví kávových plantáží v Kolumbii. Na tyto zemědělské akvizice Kofola navázala v lednu koupí 49% podílu ve společnosti MIXA VENDING, díky němuž může posílit byznys provozováním nápojových a svačinových automatů. Na schválení antimonopolními úřady stále čeká akvizice společnosti Pivovary CZ Group, která stojí za výrobou piv Holba, Zubr a Litovel a jejímž většinovým vlastníkem by se Kofola měla stát letos.
Plánovaný interval EBITDA pro rok 2024 uvádí nápojářská rodina v rozmezí 1,55 – 1,80 mld. korun. „Náš odhad počítá s akvizicí pivovarů v průběhu prvního čtvrtletí tohoto roku a zahrnuje plně konsolidované výsledky – včetně přínosu společností Pivovary CZ Group a MIXA VENDING. Ukazatel čistého dluhu vůči EBITDA plánujeme držet pod úrovní 3,” uzavírá výhled Kofoly Martin Pisklák.
v mld. Kč* | 2023** | 2022** | Změna | Změna (%) |
Tržby | 8,69 | 7,88 | 0,81 | 10,3% |
EBITDA | 1,25 | 1,11 | 0,14 | 12,6% |
31.12.2023 | 31.12.2022 | Změna | ||
Čistý dluh / LTM EBITDA** | 2,3 | 3,0 | -0,7 | |
v mld. Kč* | 4Q2023** | 4Q2022** | Změna | Změna (%) |
Tržby | 2,07 | 1,81 | 0,26 | 14,4% |
EBITDA | 0,12 | 0,23 | -0,11 | -47,8% |
* předběžné neauditované výsledky | ||||
** upraveno o jednorázové položky |
Zdroj: Kofola ČeskoSlovensko a.s.
Praha, 17. února 2024