Potravinářské řetězce: V Česku i na Slovensku kraluje Lidl

Někteří politici, ale i veřejnost podezřívají obchodníky, že navyšují ceny více, než činí míra inflace. Finanční údaje za minulý rok, které ve své analýze předložila slovenská společnost FinStat, ale vypovídají o něčem jiném.

Z analýzy společnosti FinStat vyplývá, že jenom menší část supermarketů a hypermarketů v obou zemích zvedla tržby více, než o kolik se zvedla inflační hladina. A většině potravinářských maloobchodníků marže kvůli vyšším nákladům na nákup zboží, materiály, energie i nákladům personálním klesly.

Na Slovensku, kde inflace loni dosáhla 12,8 %, svými tržbami tento ukazatel překonaly jenom Lidl (14,4 %) a Terno Real Estate (14,1 %). V Česku inflace stoupla o 15,1 %, přičemž více zvýšil nominálně tržby jenom Penny Market (15,5 %).

Jak si vedly největší řetězce

Autoři analýzy se zaměřili na hypermarkety, supermarkety a diskontní prodejny. V Česku v tomto segmentu podniká osm řetězců, na Slovensku šest. V obou zemích působí německé společnosti Lidl a Kaufland (součást Schwarz Gruppe), rakouská Billa (vlastněná německou Rewe) a britské Tesco.

Na Slovensku ještě podniká Terno Real Estate provozující prodejny pod značkou Kraj, Moja samoška a Terno, a dále Milk-Agro.

V Česku připadá, kromě zmíněné čtveřice, významné postavení ještě řetězcům Albert, Globus, Penny Market a menšímu německému řetězci Norma.

V obou zemích je podle tržeb největší Lidl, jež v uplynulém účetním roce (do konce letošního února) dosáhl v Česku tržeb v přepočtu zhruba 3,4 mld. eur, na Slovensku téměř 1,9 mld. eur. Druhé místo připadá v tuzemsku Kauflandu, ale na Slovensku tuto příčku obsadilo Tesco.

Podle FinStatu, jehož studie byla dokončena v říjnu, v českém maloobchodě podniká 70 933 firem, z toho více než dvě pětiny sídlí v Praze. Následují Jihomoravský kraj (14,2 %) a kraj Moravskoslezský (9 %). Na Slovensku v maloobchodu podniká 39 031 společností, z toho skoro 36 % uvádí, že má sídlo v Bratislavském kraji. Druhý je Košický kraj (12,4 %), třetí kraj Nitranský (10,6 %).

Marže jsou o něco lepší na Slovensku

Obchodní marže jako poměr mezi tržbami za prodej zboží a náklady na jeho obstarání v tuzemsku a na Slovensku většině společností v minulém roce klesla, nebo vzrostla jenom mírně, konstatuje studie.

Lidl v Česku za období 2020 – 2022 vykázal obchodní marži 27,2 – 27,4 %, Tesco za minulý rok o něco vyšší (28,1 %), Billa zase nižší (25,3 %). Ukazatele na Slovensku se od Česka výrazně neliší, pohybují se mezi 26 – 27 % s výjimkou Terno Real Estate (loni 28,4 %) a Milk-Agro, jež má dlouhodobě marži nejvyšší (loni 32,2 %).

Řetězcům na Slovensku zůstalo v roce 2021 z každého eura z prodeje zboží po úhradě nákladů na jeho nákup průměrně přes 29 eurocentů, v Česku 26. Uvedený rozdíl je patrný i poté, kdy se započítají veškeré výnosy a náklady a odečte daň z příjmu právnických osob. Zisková marže (čistý zisk na jedno euro tržeb) je vyšší na Slovensku, ale nikoli zásadně.

Nejvyšších zisků jak na Slovensku, tak v Česku dlouhodobě dosahují Lidl a Kaufland. Slovenský Lidl vykázal v roce 2022 čistý zisk 124 mil. eur, v Česku to dle odhadu FinStat bylo přes 170 mil. eur. Ve Sbírce listin je za uplynulý účetní rok uveden zisk Lidlu 5,2 mld. Kč, což bylo meziročně o 6 % méně. Na Slovensku vykazuje nejvyšší ziskovou marži Lidl, a to 6,6 % proti 7,1 % v roce 2021. Loni si v tomto ukazateli pohoršily všechny řetězce s výjimkou Milk- Agro.

V Česku dosahuje nejvyšší ziskové marže Norma (loni 6,2 %), která loni tento ukazatel ve srovnání s předchozím rokem zlepšila. To se ještě podařilo společnosti Penny Market (z 2,2 na 2,4 %). Ostatním řetězcům marže klesla. Nejvíce (o 1,7 procentního bodu) Tesku.

Lidl a Kaufland dosahují na Slovensku vyšších marží než v Česku, naproti tomu Billa má v Česku marže vyšší. Největší rozdíl je patrný u Teska, jehož marže je na Slovensku několikanásobně lepší než v ČR, kde se loni přiblížila nule, na Slovensku se zhoršila z 5 na 3,5 %. Studie jako důvod propadu u Teska uvádí značný růst oprávek k dlouhodobému majetku, které firma v Česku více než zdvojnásobila, na Slovensku vzrostly o více než polovinu.

Osobní náklady jsou vyšší v Česku

Čtveřice řetězců působící jak v Česku, tak na Slovensku (Lidl, Kaufland, Tesco a Billa) vykazuje nižší ziskovou marži také kvůli rozdílným nákladům na pracovní sílu. Osobní náklady ve slovenských prodejnách „spolknou“ společnostem menší část přidané hodnoty, než je tomu v Česku, kde např. u Lidlu představují 44,5 % přidané hodnoty, ale na Slovensku necelých 41 %. U Kauflandu je rozdíl ještě markantnější – 53,9 % v Česku v roce 2021 a 46,6 % ve stejném roce na Slovensku.

Nejhlubší rozdíl je vidět vykazuje Tesco, jemuž osobní náklady v Česku pohltí 64,3 % přidané hodnoty, kdežto na Slovensku 52,2 % (údaje za rok 2022).

Na Slovensku má nominálně nejdražší zaměstnance Tesco. Tyto náklady mu v období 2019 – 2022 stouply o 36 % na 24 500 eur ročně na jednoho pracovníka. Lidlu vyjde jeden zaměstnanec na necelých 23 tis. eur, Bille na 20 300 eur. V Česku vynakládá na jednoho zaměstnance nejvíce Lidl – skoro 27 300 eur – jenom nepatrně méně Kaufland. Avšak nejvyšší osobní náklady vykazuje Norma, a to přes 27 600 eur ročně.

Králem mezi diskonty, supermarkety a hypermarkety je v obou zemích Lidl. V Česku sice má druhé nejdražší zaměstnance (po Normě) a stejně je tomu na Slovensku, ale přesto dokáže vytvářet nejvyšší čistý zisk. Na Slovensku to loni bylo skoro 21 tis. eur, v Česku skoro 18 tis. eur.

V tuzemsku drží s Lidlem podle čistého zisku krok jenom Norma (16 890 eur), následují třetí Penny Market (7 894 eur), dále Billa (2 816) a Tesco (656 eur). Je ale možné, že třetí místo ve skutečnosti náleží Kauflandu. Který v roce 2021 v přepočtu na jednoho zaměstnance dosáhl čistého zisku 9 348 eur. Kaufland je podle sledovaného ukazatele druhý na Slovensku (loni 9 611 eur), těsně za ním následuje Tesco (8 925 eur) a Billa (2 465 eur).

Na Slovensko vstupuje polská Biedronka

Potravinářské řetězce na Slovensku čeká nový konkurent. Chystá se tam největší polský diskont Biedronka, vlastněný portugalskou skupinou Jerónimo Martins. „Přípravy běží v plném proudu,“ napsal začátkem prosince odborný server wiadomoscihandlowe.pl.

Biedronka, jež hodlá na Slovensku zachovat svůj polský název, v říjnu ve svých polských obchodech představila pod vlastní značkou „SK Speciality“ vybrané slovenské potraviny. Poláci už na Slovensku zahájili nábor zaměstnanců – provozního personálu i pro management, který bude sídlit v Bratislavě. Byly zveřejněny první reklamní spoty. První obchody by se měly otevřít koncem roku 2024, informoval slovenský tisk.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 12.2023…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.