Certifikát Udržitelný e-shop získalo za rok 161 e-shopů

Projekt Udržitelný e-shop, který vznikl vloni v partnerství Heureky, Komerční banky, společnosti Visa a Asociace společenské odpovědnosti, slaví rok od svého spuštění. Z bezmála tisícovky kandidátů za tu dobu vzešlo 161 e-shopů s platným certifikátem Udržitelný e-shop. Po roce fungování prošel dotazník ve spolupráci s CEMS (Community of European Management Schools) důkladnou revizí. Udržitelnost je pro zákazníky ale stále důležitější, a tak se v příštím roce plánuje rozšíření projektu i do dalších zemí.

S blížícím se ročním výročím prošel celý projekt komplexním zhodnocením ze strany všech partnerů i některých e-shopů. „Potvrdili jsme si, že věnovat se tématu udržitelnosti má pro nás v kontextu chystaných směrnic, které budou na udržitelnost podnikání klást obrovský důraz, velký smysl i do budoucna,“ říká Markéta Chaloupková, lídr projektu Udržitelný e-shop. Velikou revizí prošel také samotný dotazník, na jehož základě je certifikát Udržitelný e-shop udělován. „Jednou z klíčových změn projektu je kompletní revize celého dotazníku, na které jsme spolupracovali s mezinárodním magisterským programem v rámci CEMS, který se mimo jiné věnuje právě řešení reálných projektů v oblasti udržitelnosti. Naším cílem bylo zajistit větší rovnováhu mezi jednotlivými pilíři ESG (environmental, social, governance). Dotazník má teď také váhu i na mezinárodní úrovni a rámcově odpovídá budoucím kritériím v CSRD směrnicích,“ vysvětluje Markéta Chaloupková z Heureky. Nový dotazník už je aktivní, a tak nejen nové e-shopy ale i ty, kterým po roce vyprší platnost certifikátu, budou vyplňovat jeho novou verzi.

Nová směrnice CSRD o nefinančním reportování vejde dle současných předpokladů pro největší korporace v platnost už v roce 202, a postupně se bude vztahovat na velkou část firem. Dá se ale očekávat, že řada dalších firem se bude chtít na ESG kritéria adaptovat v předstihu, protože bude ovlivněna požadavky svých obchodních partnerů nebo finančních institucí. Nefinanční reporting firmám totiž může pomoci v dalším rozvoj jejich byznysu – jeho výsledky mohou být důležité například pro velké odběratele, kteří si podle nich budou schopni dopočítat svoji uhlíkovou stopu. „Díky zapojení do projektu Udržitelný e-shop a vyplnění našeho dotazníku si mohou e-shopy vyzkoušet, co je čeká a jak na tom jsou z hlediska udržitelnosti,“ dodává Markéta Chaloupková.

Udržitelný byznys roste

Zatímco celý trh klesá a potýká se s meziročními propady, udržitelné e-shopy jsou na tom ve srovnání se zbytkem trhu o něco lépe. „Čísla našich udržitelných e-shopů v porovnání s loňskem ukazují zhruba 10 % růst, což je ve srovnání s celým trhem skvělý výsledek. Největší podíl udržitelných e-shopů je zatím v kategorii oblečení, kosmetika a nábytek,“ říká Markéta Chaloupková z Heureky a dodává: „A i z našich průzkumů víme, že udržitelnost je pro zákazníky jeden z faktorů, ke kterému přihlížejí. Ve výsledku to může být rozhodující věc, která e-shopy v záplavě konkurence odliší.“

Nejčastější prohřešky? Udržitelnost není „jen“ ekologie nebo neznalost dodavatelů 

Jedním z nejčastějších mýtů o udržitelnosti mezi e-shopy a veřejnou populací je názor, že udržitelnost je „jen“ ekologie a využívání recyklovaného papíru. „Jednou z věcí, kterou se snažíme trh dlouhodobě edukovat je to, že udržitelnost je komplexní soubor aktivit. Od používání ekologických materiálů při výrobě produktu a při jeho balení, přes odpovědné chování k zákazníkům, zaměstnancům, dodavatelům a k různým komunitám až po ekologickou logistiku,“ vysvětluje Markéta Chaloupková. Obecně je dost často problém i to, že firmy neznají svůj dodavatelský řetězec. „Většina firem se omezuje na měření udržitelnosti jen u sebe a svého fungování, ale nejsou schopni říct nic o svých dodavatelích, například odkud pochází suroviny, za jakých podmínek produkt vznikl, způsob přepravy a podobně. To je ale něco, s čím bude do budoucna počítat i evropská směrnice a je proto dobré, být na to připraven,“ podotýká Markéta Chaloupková.

Nová směrnice CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) o nefinančním reportování vejde dle současných předpokladů v platnost v roce 2024. Kompletní informace o tom, co směrnice zahrnuje a koho se bude týkat najdete na webu https://csrd.cz/vse-dulezite-o-csrd/

CEMS je mezinárodní sdružení business univerzit, firem a neziskových organizací, v jehož rámci funguje mimo jiné uznávaný magisterský program Master in International Management (CEMS MIM – Master in International Management), který je v ČR vyučován na Fakultě podnikohospodářské na VŠE. Dlouhodobě se program umisťuje na předních místech v mezinárodních žebříčcích business magisterských programů. Program se ve spolupráci s partnery věnuje mimo jiné řešení reálných projektů, zpracovávání odborných výzkumných a business studií právě i v oblasti udržitelnosti.

Veškeré informace o CEMS najdete zde: https://www.cems.org/,https://cemsmim.vse.cz/

 

Zdroj: heureka

Praha, 3. prosince 2022