Razantní nárůst si připsala zrnková káva

Teplé nápoje konzumujeme celoročně, ale s přicházejícím chladným obdobím po nich instinktivně sáhneme nejen kvůli oblíbené chuti, ale i pro zahřátí.

Průměrný Čech vypije během jednoho roku přibližně 400 šálků espressa. Káva je nejen populárním energetickým nápojem, ale také rituálem, bez kterého si spousta lidí nedokáže představit svůj život. Díky své oblíbenosti si vysloužila také svůj mezinárodní den, který připadl na 1. října.

Alespoň jedenkrát si za prvních sedm měsíců roku 2022 nějaký teplý nápoj – čaj, kávu nebo kakao – zakoupila téměř každá česká domácnost. Nějaký produkt z kategorie teplých nápojů si domácnosti koupily v průměru dvakrát za měsíc. Jak pro Retail News uvedla Monika Pikhartová, konzultantka GfK Consumer Panel & Services, za tuto kategorii průměrná domácnost v tomto období utratila asi 1 300 Kč.

Nejvyužívanějším nákupním kanálem pro teplé nápoje jsou hypermarkety, kde končí asi třetina výdajů domácností na teplé nápoje. Druhým nejpopulárnějším nákupním kanálem pro nákup teplých nápojů jsou diskontní prodejny, kde končí více než čtvrtina celkové útraty domácností na tuto kategorii.

Instantní káva sice stále vede, ale klesá

Kávu si během prvních sedmi měsíců roku 2022 zakoupilo 9 z 10 českých domácností. Za více jak dvěma třetinami z celkových výdajů domácností na teplé nápoje stojí právě káva. Největší podíl na útratě domácností za kávu měly kávy instantní, které sice zůstaly nejpopulárnějšími kávami českých domácností, ale které v porovnání s prvními sedmi měsíci roku 2021 zaznamenaly pokles v celkovém zakoupeném objemu. Uvedené údaje jsou výsledky průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu v období leden–červenec 2021 a leden–červenec 2022. Naopak zrnkové kávy zaznamenaly razantní nárůst celkových vynaložených výdajů domácností, tak i celkového zakoupeného objemu. Na tomto pozitivním trendu se podílela zvýšená frekvence nákupů zrnkové kávy.

Také z prodejních dat společnosti Coca-Cola HBC a Nielsen je patrné, že zákazníci začali více nakupovat zrnkovou kávu, nekupují již velká kilová balení, ale spokojí se s poloviční velikostí, jednoznačně rostoucím trendem je i prodej kávy bez kofeinu tentokrát ale ve variantě kapslí. „Šálek lahodné voňavé kávy je pro většinu Čechů signálem nového dne. Na nejnovějších prodejních číslech kávy lze proto velmi názorně ilustrovat, jak se mění nákupní zvyky,“ říká Milan Baka, ředitel kávové divize Coca-Cola HBC pro ČR a SR a doplňuje: „Je patrný přesun spotřebitelů od formátu kapslí k zrnkové kávě, což je důsledek toho, že řada domácností přešla na domácí automatické kávovary s mlýnkem. Jedná se o více než 10% nárůst. Do nákupních zvyklostí se nyní propisuje i vysoká míra inflace, která chtě nechtě nutí zákazníky šetřit nebo omezovat vyšší jednorázové nákupy. „Je možné vypozorovat pokles prodejů kávy v kilových baleních v maloobchodě a přesun k menším 500 gramovým, čímž je patrné, že domácnosti se snaží eliminovat jednorázové vyšší výdaje,“ popisuje Milan Baka. Mění se i chuťové preference. „Mezi našimi zákazníky sledujeme zvýšenou poptávku po Single origin – Colombia a ovocnějších chuťových profilech jako je například Bright Blend 100 % Arabica,“ dodává.

Podle průzkumu Market&Media&Lifestyle – TGI, (4. kvartál 2021 a 1. kvartál 2022) společnosti Median dává převážná většina českých konzumentů přednost kávě standardní s plným obsahem kofeinu (93,7 %), se sníženým obsahem kofeinu 13,7 % a bezkofeinové kávě 9,2 %.

O fairtradovou kávu je zájem

Fairtradové kávy, která je pomyslnou vlajkovou lodí Fairtrade, se podle informací organizace Faitrtrade Česko a Slovensko loni na našem trhu prodalo 1 326 tun, tedy o 37 % více než v roce 2020. Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,4 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 4,2 %. Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří Tchibo Praha, Unipetrol Benzina v rámci svých provozoven Stop cafe na čerpacích stanicích Benzina, dále Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go v rámci nápojových automatů ve svých provozovnách, OMV ČR v rámci konceptu VIVA café. Fairtradovou kávu však nabízí i řada kaváren a lokálních pražíren, například Fair & Bio pražírna, síť kaváren mamacoffee a řada dalších.

Důležitá je správná příprava

Na to, jak nejlépe si kávu vychutnat, existuje řada způsobů. Italové si dopřejí caffè corretto, espresso s malým panákem grappy. V původní domovině kávy, na Blízkém východě, se káva připravuje spolu s aromatickým kořením jako kardamom, hřebíček či skořice. Američané svou kávu nejraději zkombinují s cukrem, mlékem a sirupem s příchutí, jak dokazují populární řetězce, jejichž původ musíme hledat v Novém světě. Sladkou kávu milují také ve Vietnamu. Místní specialitou je Cà Phê Trứng, káva s pěnou ze žloutků a kondenzovaného mléka. Raritu představuje skandinávská verze, kaffeost. Do kávy zde přidávají speciální sýr leipäjuusto, který do sebe nápoj částečně nasákne a zároveň mu předá svou jemnou krémovost. „Pro výbornou kávu, kterou si můžete vychutnat, je nutný nejen správný výběr dobrých zrn, ale hlavně jejich správné namletí v kvalitním mlýnku. O kvalitním stroji ani nemluvě“, říká Monika Mejstříková, coffee trainer za Cafe Reserva pro Sencor.

Kvalitní kávovar si stale vice pořizují lidé do domácnosti, oceňují ho samozrřejmě také v práci. Jak říká Monika Mejstříková, například kávovar Sencor SCE 7000BK kromě přípravy mleté překapávané kávy dokáže namlít i kávová zrna. Na mlýnku, který pojme až 200 gramů kávy, si lze nastavit požadovanou hrubost mletí a také požadovaný počet šálků. Kávovar dokáže připravit až 12 šálků najednou. Filtr je vyjímatelný, omyvatelný a permanentní. Doma I v kanceláři se hodí funkce automatického zapnutí. Kávovar se v požadovaný čas sám spustí a připraví v kávu.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.