Síť COOP pokračuje v otevírání automatických prodejen, kde lze nakupovat 24 hodin denně a sedm dní v týdnu. Po Strakonicích a Českém Krumlově se nyní dočkali i zákazníci v Ústí nad Orlicí. Nový obchod je doplněn o výdejnu zboží z e-shopu a kavárnu.
„Měli jsme určité obavy, zda lidé novinku přijmou. Úspěch u doposud otevřených obchodů nás příjemně překvapil. Už nyní proto připravujeme další prodejny tohoto typu, do konce roku bychom chtěli zprovoznit další dvě,“ komentuje otevření v pořadí již třetího automatického obchodu Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP. Automatické obchody už vyzkoušelo tisíce zákazníků a jejich tržby po zavedení nové technologie vzrostly podle statistik o v průměru 10%, přitom tento způsob prodeje šetří část mzdových nákladů spojených s delší otevírací dobou a přináší zcela nový komfort. Nenaplnily se také částečné obavy z vyššího množství krádeží nebo případů vandalismu. Použitá technologie totiž zákazníky spolehlivě identifikuje a na rozdíl od běžného provozu je případný nepoctivý zákazník velmi jednoduše dohledatelný. Automatické obchody jsou vybaveny kamerovým systémem a navíc napojeny na pulty centrální ochrany.
Obchody COOP, které přecházejí na automatický režim, jsou typicky umístěné v centrech menších měst a tedy v pěší dostupnosti místních obyvatel, nebo třeba turistů, jak je tomu v případě Českého Krumlova. „Pro zákazníky představuje obrovskou výhodu si kdykoliv jednoduše zaběhnout pro nějakou zapomenutou položku. Samozřejmě se velmi často v nočním režimu prodává také alkohol, sladkosti a další pochutiny. Výjimkou však nejsou ani velké nákupy za tisíce korun. Zvýšený provoz pozorujeme o víkendech a státních svátcích. Díky našemu konceptu se zákazníci nemusí přizpůsobovat obchodu, ale obchod se přizpůsobuje jim,“ vysvětluje Lukáš Němčík.
Automatické obchody COOP fungují během standardní otevírací doby jako běžné obchody, mimo tuto dobu pak už jen v automatickém režimu. Tomu je částečně přizpůsoben i sortiment potravin, který zahrnuje více baleného zboží ale i třeba luxusnější alkohol. Podle vedení řetězce pro tradičněji zaměřené zákazníky tak nenastává žádná změna. „Mnozí zákazníci si přes den od personálu nechají vysvětlit, jak automatický obchod funguje a pak už si chodí nakupovat sami. To se týká třeba i řady starších lidí,“ doplňuje Lukáš Němčík.
Základem pro možnost nakupovat v automatickém obchodě je užívání bankovní identity, tu dnes má prakticky každý, kdo využívá služeb internetového bankovnictví. V roce 2021 využilo v různých situacích bankovní identitu více než 700 000 uživatelů, díky ní i systém pozná nezletilé a těm neumožňuje vstup do prodejny a zabraňuje jim tak v nákupu alkoholu či tabákových výrobků. Kromě bankovní identity pak potřebuje zákazník už jen speciální aplikaci, samotný nákup probíhá prostřednictvím samoobslužné pokladny.
Nový obchod v Ústí nad Orlicí je středně velká samoobsluha v blízkosti nádraží a centra města. Její specialitou bude podle Miloslava Hlavsy, ředitele družstva COOP Konzum Ústí nad Orlicí, také prodej potravin od místních dodavatelů. Zákazníci se tak mohou těšit například na pivotéku řemeslných pivovarů či mléčné výrobky, ovoce a zeleninu z blízkých farem. „Chceme poskytnout zákazníkům na jednom místě maximum služeb. Proto bude součástí nově zrekonstruovaného obchodu i malá kavárna, nebo výdejna zboží objednaného přes náš e-shop. Také ta bude využitelná 24 hodin denně,“ vysvětluje Miloslav Hlavsa. Nedaleko od nového obchodu již COOP Konzum provozuje i automatickou benzínovou pumpu.
Ještě v tomto roce hodlá COOP otevřít automatický obchod v Lipně nad Vltavou a Berouně. V případě obchodu v Lipně nad Vltavou půjde již o obchod o velikosti standardního supermarketu. Od otevření obchodu v turisticky atraktivní lokalitě lipenské přehrady si COOP slibuje kromě samotného obchodního úspěchu i výrazné rozšíření povědomí o službě mezi novými zákazníky.
Jak probíhá nákup
- 1 Stáhněte si mobilní aplikaci Contio
- Zaregistrujte se do aplikace Contio – automatická prodejna COOP Strakonice
- Pro vstup do obchodu použijte QR kód ve svém mobilním telefonu.
- Vezměte si košík a nakupujte
- U pokladny naskenujte zboží
- Potvrďte nákup a zaplaťte platební kartou/mobilním telefonem
- Pro odchod z prodejny naskenujte opět QR kód z aplikace
Co je bankovní identita (BankID)
Bankovní identita lidem usnadňuje život a zbavuje je části starostí při vyřizování na úřadech i ve firmách. Je způsobem, jak bezpečně, jednoduše a zdarma prokazovat totožnost v digitálním prostředí, navíc bez ohledu na provozní hodiny. Používá se stejně, jako funguje přihlašování k internetovému bankovnictví.
Klienti bank se můžou díky bankovní identitě přihlašovat do portálů státních úřadů a prostřednictvím digitální platformy Bank ID i do klientských zón soukromých firem. V průběhu letošního roku se očekává další napojení soukromých společností a nových služeb eGovernmentu, kde bankovní identita pomůže usnadnit život. Firmám bankovní identita přináší zjednodušení podnikání, více klientů a jejich rychlejší a pohodlnější obsluhu. Bankovní identita usnadňuje uživatelům přihlašování, ověřování a potvrzování transakcí a nejnověji i digitální podepisování dokumentů. Možností využití služeb bankovní identity bude stále více.
Bankovní identita v Česku:
- 5,5 milionu unikátních uživatelů
- 1,3 milionu unikátních přístupů od spuštění služeb
- 7 zapojených bank
- Využívána pro přístup k digitálním službám státu a soukromých firem
Jak je prodejna zabezpečena proti krádežím
- Každý zákazník je jednoznačně identifikován prostřednictvím bankovní identity
- Prostor automatických prodejen je kompletně pokryt kamerovým systémem
- Prodejna je napojena na pult centrální ochrany, přičemž při každém vstupu zákazníka do prodejny je systém aktivován
Zdroj: Direction PR, s.r.o.
Praha, 22. října 2022