McDonald’s činí další krok v redukci spotřeby plastů

Šetrný přístup k naší planetě je vizí, kterou společnost McDonald’s prosazuje dlouhodobě. Kroky, které v uplynulých letech v České republice podnikla, zabrání každý rok vzniku víc než 100 tun plastového odpadu. Další významná úspora startuje právě teď. Jako jedni z prvních v Evropě si ji zákazníci tuzemských poboček McDonald’s vychutnají z recyklovaných PET obalů (rPET), předejde společnost spotřebě 26 tun plastového odpadu ročně.

„Odpovědné podnikání s důrazem na ohleduplnost vůči životnímu prostředí je dlouhodobě jedním z hlavních pilířů společnosti McDonalds, a to nejen ve světě, ale i u nás. V uplynulých letech jsme zavedli celou řadu kroků, které naše dopady na životní prostředí ještě víc sníží. Šlo například o odstranění plastových kelímků u ovocných džusů a mléčných shaků, brček i příborů a loni jsme také spustili kampaň Naše protože, která propaguje zodpovědný přístup k planetě, říká Jitka Pajurková, ředitelka komunikace a PR McDonald’s ČR a SK. „Proto si velmi vážíme skutečnosti, že to jsou právě naši zákazníci, kteří si u nás jako první objednají pramenitou vodu Rajec v lahvích z rPET,” dodává Jitka Pajurková. McDonald’s je tak lídrem v obnovitelnosti i před jeho přímou konkurencí.

Novinka ve spolupráci s Kofolou

Zavedení nových obalů je v rámci Evropy spíše novinkou, dříve než v Česku se rPET v restauracích McDonald’s používal jen v Holandsku, Estonsku, Rakousku a severských zemích. K životnímu prostředí šetrné obaly přichystal McDonald’s ve spolupráci se společností Kofola ČeskoSlovensko, do jejíhož portfolia značka Rajec patří. „Jsme klíčovým výrobcem nápojů ve střední Evropě a v adriatickém regionu. Nápojovým obalům proto věnujeme mimořádnou pozornost. V rámci naší dlouhodobé udržitelné strategie preferujeme ty s nižší uhlíkovou stopou, jako jsou například nerezové sudy (KEG), ve kterých distribuujeme naše čepované nápoje. Spouštíme ale i projekt Cirkulka, kterým podporujeme zavedení vratných skleněných lahví do maloobchodu. V případě plastových lahví pak podporujeme využití recyklovaného PETu. Díky němu se zajistí cirkularita materiálu a sníží se množství použité primární suroviny. rPET je proto z našeho pohledu ideální cestou, jak vyrobit udržitelný obal, který bezpečně chrání kvalitu nápoje, a přitom zachovává komfort a praktičnosti pro spotřebitele,” říká David Sommer, specialista na udržitelnost ze společnosti Kofola.

„Od roku 2019 distribuujeme v recyklovaném PETu naši minerální vodu Kláštorná Kalcia. Letos rozšiřujeme portfolio nápojů v rPET o půllitrový Rajec, který aktuálně míří do McDonald’s. Jde o další střípek z naší mozaiky udržitelných aktivit,” doplňuje David Sommer.

rPET vody Rajec v restauracích McDonald’s v ČR a SK ročně ušetří:

26 tun panenského PETu,

14 tun CO2,

10 tun ropy a

11 tun zemního plynu.

Díky nahrazení rPET namísto klasického PET materiálu se v McDonald’s ročně:

ušetří 90 % CO2 oproti výrobě z panenského „virgin” PET materiálu,

vypustí o 131 kg metanu, silného skleníkového plynu méně,

vypustí o 65 kg těkavých organických látek (VOC) méně,

vypustí o 38 kg oxidů dusíků méně a

zabrání vzniku 18 kg radioaktivního odpadu.

Za rPET stojí technologicky náročný výrobní proces

Výroba rPET obalů je poměrně náročný proces a skládá se z celé řady kroků. Ze žlutých kontejnerů je surovina převezena na třídící linku, kde se vybírají obaly vhodné pro recyklaci. Ty se rozemelou na vločky a propláchnou, čímž se nejen zbaví nečistot, ale v teplé vodě se oddělí i další materiály (ze kterých jsou etikety a uzávěry). Následuje výroba regranulátu, tedy rPET, z něhož nakonec vznikají nové nápojové lahve. Při jejich výrobě se využívá buď stoprocentní regranulát, anebo se k němu přimíchává primární surovina v podobě panenského PET. Maximálně však v poměru 8:2. Dochází tak k víceméně stoprocentní recyklaci. Pro většinu výrobců je složité uzavřít celý proces na jednom místě. Nicméně technologický vývoj v této oblasti je velmi dynamický a vše směřuje k tomu, aby se cirkulární smyčky uzavíraly lokálně.

rPET, redukce plastu i ekologické hračky v Happy Mealu

Uvedení půllitrových pramenitých vod Rajec v rPET obalech je pouze jedním z mnoha kroků, které McDonald’s na poli udržitelnosti podniká. Aktivitám, které staví na první místo planetu, se u nás největší restaurační síť věnuje už od roku 1992. Aktuálními změnami na cestě k šetrnějšímu provozování restaurací je v McDonald’s postupné odstraňování plastových kelímků, přechod z plastových na papírová brčka či nahrazení plastových příborů těmi ze dřeva. Ročně tím McDonald’s ušetří víc než 100 tun plastu. Od loňského podzimu se také postupně mění plastové hračky v Happy Mealu za ekologicky šetrnější varianty a letos na jaře se chystá změna salátových obalů s obsahem plastů na ryze papírové.

 

Zdroj: MSL

Praha, 10. července 2022