Byznys s vintage módou vzkvétá nejen online, ale také v kamenných obchodech. Móda z druhé ruky se prodává v atraktivním prostředí. Second hand nebývá tématem burzovních a ekonomických titulů. Ale pokud je jako na podzim 2021 tržiště s módou z druhé ruky oceněno na 1,45 miliardy eur, pak to stojí za zprávu.
Vintage je trendy. Více než kdy jindy. Podle studie Boston Consulting Group (BCG) se roční růst trhu s módou z druhé ruky pohybuje mezi 15 a 20 %. Každý rok se v tomto segmentu rozhodne nakupovat kolem 10 mil. nových zákazníků. Objem prodeje, který se dnes odhaduje na zhruba 30 až 40 mld. USD, má podle propočtů do roku 2025 vzrůst na 60 mld. USD. Tomu odpovídá i velký zájem o vstup na tento trh nebo o umístění se na něm jako rozšíření vlastního byznysu.
Veleúspěšným start-upem v prodeji módy z druhé ruky je online prodejce Vestiaire Collective z Francie. Jeho úspěch je působivý, ale především ukazuje jednu věc: probuzení celého segmentu. Za poslední dva roky se toho hodně událo zejména v online maloobchodě. Noví hráči jako Depop, Jaiio, Vinted nebo Asos Marketplace, který sdružuje kolem 400 malých vintage butiků, doplňují trh zavedených firem, jako je The Real Real, Rebelle, Videdressing nebo Re-see. Velké společnosti jako Kering si zajišťují procento akcií ve společnostech jako je Vestiaire Collective, nebo se snaží, jako Gucci, s vlastní platformou, která byla spuštěna na konci října 2021.
Žádné srovnání s minulostí
Trh s vintage módou však není profesionalizován pouze online. I ve stacionárním obchodě vznikají nové prodejny s použitou módou, které nemají se second handy z dřívější doby mnoho společného. Místo poněkud zatuchlé atmosféry s nacpanými šatními tyčemi se dnes oslavuje vintage móda v tom pravém slova smyslu. Použité oblečení je atraktivně prezentováno v přitažlivém prostředí. Výlohy prodejen jsou pečlivě upraveny a pravidelně obměňovány novinkami z nabídky second handu. O důležitosti prezentace hovoří Rea Bill, generální ředitel a zakladatel maloobchodního prodejce Reawake v Curychu: „Vzhled prodejny je pro nás důležitou vizitkou. Musí vycházet z historických pokladů, protože jde výhradně o unikátní kousky. V závislosti na zboží vytváří kombinace barev nebo značek ucelený celkový obraz. Upoutávky umisťujeme co nejvýrazněji a vždy dbáme na to, aby nepůsobily přeplněně.“ Produktové řady již nejsou „míchané“ jako dříve, ale jsou vybírány selektivně.
Nastupuje udržitelnost
Důležitý je osobní kontakt se zákazníky a vysoká úroveň zkušeností – zejména v postpandemické fázi. To se netýká pouze starších spotřebitelů. Zejména generace Z, která důsledně dbá na udržitelnou spotřebu a představuje tak předurčenou cílovou skupinu pro bazarový maloobchod, ráda nakupuje i v kamenných prodejnách. Podle studie poradenské společnosti Kearney Survey 81 % „Gen Z“ raději nakupuje v obchodech než na internetu. To jim umožňuje se na chvíli odpojit od sociálních médií a digitálního světa.
Napsat komentář