Zákazník sahá častěji po dražších značkách alkoholu
Dovozovým značkám alkoholu se na českém i slovenském trhu daří. Které jsou nejoblíbenější a jak se mění spotřebitel značkových lihovin? O tom jsme hovořili s Přemyslem Totzauerem, Key Acccount Directorem společnosti Rémy Cointreau pro Českou a Slovenskou republiku.
Prémiové portfolio destilátů Rémy Cointreau v uplynulém účetním roce raketově rostlo jak v České republice, tak na Slovensku. Čím si vysvětlujete tento úspěch?
Máte pravdu, loňský fiskální rok se skutečně hodně povedl. Tržby Rémy Cointreau CzechRepublic za prodej zboží očištěné o spotřební daň zaznamenaly proti stejnému období minulého roku nárůst 38 % v České republice; tržby slovenské pobočky Rémy Cointreu Slovakia vzrostly dokonce o 41 %.
Významným faktorem růstu byl příznivý makroekonomický vývoj. Druhým faktorem je trend růstu obliby dovozové¬ho alkoholu, který ve zvýšené míře pozorujeme od metanolové aféry a který nás, jakožto největšího dovozce lihovin na trhu, pozitivně ovlivňuje.
Třetím aspektem, který k růstu přispěl, je stále efekt z převzetí značek skupiny William Grant & Sons, bavíme se o prémiových whiskách jako je Tullamore Dew, Glenfiddich a Grant´s.
A za čtvrté: v loňském roce se nám povedlo udělat hodně práce jak v retailu, tak na poli HORECA segmentu. Je potřeba poděkovat kolegům z marketingu. Práce, kterou odvádějí v nadlince i podlince je velmi dobrá. O našich značkách je hodně slyšet a vidíme výrazný efekt v prodejích.
Slovenský trh za sebou nemá metanolovou aféru, ale růst tržeb jste tam zaznamenali ještě vyšší než v Česku. Co sehrálo roli?
Trend obliby dovozových lihovin je na Slovensku stejný jako v Česku. Také makroekonomický vývoj byl na Slovensku velmi pozitivní.
Můžete porovnat vývoj prodejů přes retail a segment HORECA?
Budu hovořit pouze za lihoviny. Z údajů, které mám k dispozici, je zřejmé, že rostly oba segmenty s tím, že retail rostl o něco málo rychleji. Pro nás jsou oba segmenty stejně důležité. A v obou jsme rostli rychleji než celá kategorie.
Jak si vysvětlujete, že jste rostli rychleji než kategorie alkoholických nápojů jako celek?
Jde o mix několika faktorů, které budou podobné, jako v odpovědi na otázku, proč se RC loni tak dařilo. Jedním je rostoucí obliba dovozového alkoholu.
Druhým důvodem je fakt, že značky jako Tullamore Dew nebo Jägermeister, které byly dlouhodobě vnímány jako luxusní, se posunuly do mainstreamové kategorie a výrazně tak roste jejich spotřeba. Zároveň vidíme, že český a slovenský spotřebitel častěji zkouší i dražší značky z našeho portfolia, rozšířili jsme distribuci, posílili jsme aktivity. Lihoviny jsou hodně o emocích a nám se marketingově daří tyto emoce vytvářet.
Co vedlo k tomu, že se dříve „luxusní“ značky posouvají ve vnímání českého spotřebitele směrem k „mainstreamu“?
Český spotřebitel bohatne a je čím dál náročnější. Lidé cestují a chtějí si vyzkoušet značky, které poznali na dovolené, příkladem je Metaxa, kterou si lidé spojují s dovolenou v Řecku. Roste také kvalita české gastronomie. Lidé si značku vyzkouší v HORECA segmentu a pak si ji v obchodě koupí domů.
Jednou z kategorií, která výrazně ovlivnila růst výdajů do potravin a drogerie v první polovině letošního roku jsou, právě alkoholické nápoje. Kterému segmentu se dařilo nejlépe?
IWSR Report 2015, celosvětový report prodejů dovozců a výrobců alkoholických nápojů, nám jasně říká, že v loňském roce tržby za prodej dovozového alkoholu rostly o 6,3 %, kdežto prodej alkoholu tuzemské provenience stagnoval. Dovozový alkohol byl tedy, tím faktorem, který táhl růst celé kategorie. Výrazný růst lihovin z dovozu pak táhly tři hlavní kategorie: whiskey, rum a hořké bylinné likéry.
Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v zářijovém čísle Retail News…
Napsat komentář