Etikety pivovarů v roli designové inspirace

Etikety jsou nejenom doplňujícím informačním prvkem, ale i výraznou designovou složkou obalu. K těm nejznámějším patří určitě etikety na pivo.

Svět etiket je nesmírně rozmanitou záležitostí, jak z hlediska materiálu, designu, tak i technologického provedení. Podle neoficiálních zpráv by roční celosvětová produkce „pouhých“ samolepících etiket dokázala dvojnásobně olepit plášť zeměkoule!

Na rozdíl od lepenkových obalů, které vedle ochranné i manipulační funkce plní díky potisku, i funkce propagačního, estetického a dalšího charakteru, láhve obvykle výborně plní základní funkce obalu, ale sekundární funkce zaměřené na informace, reklamu či grafický design zde doplňují etikety, tedy jeden z nejpopulárnějších pomocných obalových prvků vůbec.

Současné možnosti etiket jsou nesmírně rozsáhlé, a to díky obrovské materiálové a technologické variabilitě. K těm nejmodernějším patří především různé typy inteligentních (smart) etiket, v čele s bezpečnostními prvky (RFID, hologramy, AR apod.). Populární jsou i nesnímatelné IML etikety, které jsou součástí některých plastových obalů. Spotřebitel si oblíbil i smrštitelné shrink sleeve, které jsou schopné 100 % kopírovat produkt.

Především výrobci minerálních vod a nealko nápojů často upřednostňují i no label look etikety, které neruší celkový design obalu a díky průhlednému substrátu spotřebitel často ani nevnímá etiketu jako takovou, ale spíše jako přímý potisk obalu. Protože žijeme v globálním světě, řada produktů na obalu nese i stejné nebo podobné informace. Pokud chce v tomto případě výrobce tisknout v různých jazykových mutacích najednou, plocha samotné etikety je často velikostně nedostatečná. Ale i zde mají producenti etiket řešení – v podobě vícelistových etiket/booklet připomínající miniaturní vícestránková leporela.

Existují produkty, které jsou z řady důvodů „věrné“ oblíbeným nejvíce majoritním skupinám, tedy klasickým grafickým a samolepícím etiketám. Mezi tento typ patří především pivo. V žádném případě to však neznamená, že tyto etikety slouží jen k předání povinných, doplňujících či reklamních informací. Naopak, současný svět pivních etiket není jednotvárný, a především etikety pro menší pivovary, které jsou u nás velmi populární, jsou designově velmi zajímavé, inspirující a často i odvážné.

Pivní etiketa propaguje atributy segmentu a individualizuje výrobce

Pro současné pivní etikety platí z hlediska propagace produktu velmi podobná designová pravidla jako u designu obalu. Spotřebitel musí snadno produktový segment rozeznat. Existují společné designové atributy, které jsou v zásadě společné i pro konkurenční produkce. Vedle sjednocujících prvků pivní obalové produkce, jsou důležitějšími prvky naopak ty, které jsou odlišující, tedy upoutávající pozornost spotřebitele více než konkurence. U piva jsou ve značné designové výhodě menší pivovary. Proč? Odpověď je velmi jednoduchá, na rozdíl od globálních hráčů velkých produkcí, které se velice striktně i při drobném redesignu musí přidržovat stanovené corporate identity, grafik či designér pracující s menším pivovarem má volnější ruku. A opět jako vše, i zde jsou dvě strany stejné mince, někdy tento přístup je ku prospěchu značce, někdy naopak může brand nového produktu spotřebiteli značně znečitelnit náhled na produkt a do budoucna se může ukázat jako designová chyba. Podstatný je pochopitelně samotný výrobek, v tomto případě kvalita piva. Etiketa však může velmi pomoci k celkové prodejnosti, nejenom svým charakterem, ale i dalšími případnými benefity – propagace, reklama, soutěže, sběratelské edice atd.

Řada pivovarů vydává i pravidelné sběratelské edice etiket. Příkladem může být loňská sběratelská edice, kterou vydal městský pivovar Oslavany.

Stejné příběhové atributy s rozdílným zpracováním

Zajímavým společným znakem u etiket globálních i menších národních či jen krajových producentů jsou společné znaky, na kterých je grafický design etikety postaven. Těmi hlavními jsou tradice, historie, poctivost a solidnost. Nově je větší důraz kladen na enviromentalismus, tedy nejenom zpracovávání přírodních zdrojů, ale zároveň i jejich ochranu či neplýtvání. Pivní etiketa, na rozdíl od jiných segmentů si dokáže s tímto „osvětovým“ působením šikovně poradit často i jen s pomocí grafických prvků, aniž by musela nadužívat slov typu bio, eko, udržitelné atd.

Občas se už i na našem trhu setkáváme s vyšším individuálním zacílením. Tolik propagovaná a uživatelsky žádaná personalizace, se však zatím ve větším měřítku nekoná. Pivní „fajnšmekři“ jsou hodně zaměřeni na výraznost chutě a aroma piva a často rozeznávají (či alespoň hojně diskutují) jak jeho výrobu, tak i suroviny, z nichž je vyráběno. To nahrává dalšímu atributu, se kterým by měl umět designér pracovat – důrazu na patriotismus, jak národního, tak často i lokálního charakteru.

V souvislosti s vnímáním piva dochází i k další proměně, tentokrát ve smyslu ekonomického chápání. Zatímco starší generace byly zaměřeny především na jeho nižší cenu, současná generace Z spíše než slevy, vyhledává u pivní produkce benefity. To nahrává designérům, kteří mohou stále častěji navrhovat úspěšné, leč přece jenom dražší koncepty.

Technologické odlišnosti pivních etiket

Pivní etikety lze tisknout prakticky jakýmikoliv tiskovými technikami, záleží jen na produkci, typu designu v závislosti na limitech té či oné tiskové techniky, typu substrátu a možnostech zpracování. Zatímco velké náklady konvenčních papírových grafických etiket, na které se lepidlo nanáší až při aplikaci na láhev, jsou stále doménou především ofsetu, flexibilní plastové etikety jsou vyráběny spíše flexotiskem či hlubotiskem. Stejně jako u jiných typů produktů, i zde se stále častěji setkáváme s digitálním tiskem, a zdaleka se nejedná jen o malé série, kde se digitál nabízí již automaticky.

Z hlediska substrátů u piva stále sice vítězí papír ve spojení s konvenční etiketou, ale stále častěji se setkáváme i s řadou dalších variant. Konvenční etiketa je správnou volbou pro výrobce, který disponuje dalšími vysokokapacitními linkami, včetně příslušných aplikátorů. Menší pivovary obvykle takovéto vybavení vzhledem k velikosti své produkce nemají, proto se uchylují k sice výrobně o něco dražším, nicméně na aplikaci jednodušším, a především levnějším řešením. Tato řešení představují především samolepící etikety.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 9.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.