Milka se dnes prodává na více než 50 trzích světa. Za významný milník pro další rozvoj značky označuje Ivana Tůmová, generální ředitelka společnosti Mondelez pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko vstup na čínský trh v roce 2016.
Milka již dávno není jen čokoláda. V roce 1926 značka představila speciální sezonní nabídku vánočních a velikonočních produktů.
Roku 1977 byly tabulkové čokolády vedle tradiční 100g varianty poprvé k dostání i ve vyšších gramážích. V roce 1987 uvedla Milka pralinky ve tvaru srdce. V roce 2007 se portfolio značky rozrostlo o kategorii sušenek a jemného pečiva.
Jaké jsou největší milníky 120leté historie čokolády Milka?
Čokoláda Milka vznikla v továrně značky Philippe Suchard v německém Lörrachu. Konkrétně se to stalo 24. dubna 1901. Název „Milka“ vznikl složením ze dvou německých slov Milch a Kakao, tedy mléko a kakao. Letos slavíme zmiňované stodvacáté výročí existence této naší značky. Když se ptáte na milníky a já se zaměřím na poslední léta, tak Milka byla hrozně dlouho známá především v Evropě. V roce 2016 ale vstoupila na čínský trh, což byl mimořádně významný krok, protože Čína je samozřejmě obrovský trh a nabízí velké možnosti pro růst této značky. A určitě zásadní pro nás bylo také připojení k celosvětovému programu pro udržitelné pěstování kakaa, Cocoa Life, v roce 2019.
Většina spotřebitelů si značku Milka spojuje automaticky s fialovou barvou a krávou Milka. Kdy se čokoláda přebarvila do fialova a proč?
Fialová barva byla na obalu čokolád Milka odjakživa. Na tom úplně prvním dominoval kromě této barvy také velký zlatý nápis Suchard. Zároveň už se zde ale také objevila kravička v alpské krajině. I když se design obalů čokolády v průběhu dalších let vyvíjel, lila odstín fialové barvy zůstával a v roce 1964 stal oficiální barvou značky. Postupně bylo z obalů jméno Philippa Sucharda stále více vytlačováno názvem Milka, u kterého se prosadila bílá barva symbolizující čistotu a kvalitu čerstvého alpského mléka. V roce 1962 společnost logo značky Milka registrovala jako ochrannou známku. Ačkoliv je kravička Milka a alpská krajina spojena se značkou už od jejího vzniku, až v roce 1972 se stává centrální postavou všech obalů a reklamních kampaní.
Kolik čokolády Milka se ročně vyrobí a kolik nabízí příchutí?
Milka se prodává na více než padesáti trzích světa. Každou hodinu prodáme zhruba 150 tisíc těchto produktů. Příchutí je spousta a každý rok navíc uvádíme nové a nové výrobky. Základem jsou ale pořád malé a velké tabulkové čokolády, především mléčná, oříšková a bílá. V posledních letech je tahounem prodejů kombinace se sušenkami či drobky sušenek Oreo.
Pod značkou Milka už dnes spotřebitel nekoupí jen čokoládu, ale celou škálu dalších výrobků. Kolik jich v současné době vlastně je?
Značka Milka v sobě dnes čítá opravdu široké portfolio produktů. Lidé si pod ní představí především tabulkové čokolády, ale jsou to samozřejmě také bonboniéry, sezónní výrobky, které uvádíme na trh například v případě Valentýna, Velikonoc nebo Vánoc, a mnoho druhů sušenkových produktů obsahujících Milka čokoládu. Zároveň se vyrábí Milka mléčné produkty nebo zmrzliny. Kvantifikovat je i kvůli sezónně uváděným produktům nelze úplně snadno. Rámcově jde o desítky až stovky produktů.
Milka je typická globální značka. Má i lokální variace, například chutí, obalů apod.?
Podle naší zkušenosti se některé příchutě na některých trzích chytí lépe a jsou zde úspěšné, jinde si třeba oblibu nezískají. Prodejní čísla to většinou ukážou velmi rychle a my se tomu samozřejmě obratem přizpůsobíme. Tam, kde se produktu nedaří, ho neprodáváme. Jinak ale lokální chuťové variace produktů na trzích Evropské unie nemáme. Souvisí to také s naší výrobní strategií centralizovat výrobu specifických produktů do určitých továren. Nejvíce tabulkových čokolád Milka je z Rakouska a Německa, ale máme i další továrny, které vyrábějí produkty Milka. Například v Bratislavě vyrábíme část pralinkového portfolia. Hodně velký úspěch mají pralinky Milka Moments, které se tam vyrábějí. Stejně tak se řada sušenkových produktů vyrábí v továrně v Opavě, která je naší největší evropskou továrnou zaměřenou na výrobu sušenek. Princip je vždy stejný, v jedné továrně produkty vyrobíme a odsud je pak exportujeme na trhy, kde se prodávají.
Pokud se ale ptáte na lokální variace obalů, tak pro zajímavost mohu uvést, že jsme nedávno uvedli na trh malou tabulkovou čokoládu Milka s alpským mlékem s různými emotikony a slovy vytlačenými na jednotlivých čtverečcích čokolády. Zde jsme produkty na různých trzích odlišili, aby především jazykově odpovídaly. Musím říct, že přijetí této milé aktivity ze strany spotřebitelů nás velmi mile překvapilo. Reagovali na to extrémně pozitivně.
V kolika výrobních závodech na světě se Milka vyrábí?
Tím, že jde o globální značku, vyrábí se samozřejmě v řadě závodů na celém světě. Čokoláda pro naše země se nejvíce vyrábí v Německu a Rakousku. Co je důležité zdůraznit, protože se nás na to občas spotřebitelé dotazují, prodáváme u nás úplně stejné produkty jako právě v Německu nebo Rakousku.
Čokolády a čokoládové cukrovinky představují jedno z potěšení našeho života. Trend zdravého životního stylu však velí ke snižování konzumace sladkého. Řada zemí zavádí tzv. Nutri-score Jak se s tímto požadavkem může vypořádat čokoláda?
V rámci naší strategie se zaměřujeme především na velikost porce. Tu najdete na našich produktech vyznačenou na přední straně obalu. Právě tento způsob označování považujeme v tuto chvíli za vhodný a dává nám smysl. Trendem je i balení jednotlivých porcí tak, aby byly do 200 kilokalorií. No, a zároveň nabízíme veřejnosti vzdělávací materiály k uvědomělé konzumaci snacků. I nám jde o to, aby si spotřebitelé produkty řádně vychutnali, ne, aby je „zhtli“ a za chvíli o tom vůbec nevěděli. Učíme je, jak toho dosáhnout. Každému tomu produktu se musejí věnovat, prohlédnout si ho, vyzkoušet jeho vůni, nechat si na to čas, kdy nedělají nic jiného, a pak si každý kousek vychutnat při plném soustředění od začátku do konce.
Napsat komentář