Prodeje Plzeňského Prazdroje v zahraničí loni mírně rostly. Celkově v cizině prodal přes 4,5 milionu hektolitrů piva, to je o jedno procento více než v roce 2019.
Loňské dlouhodobé uzavření restaurací a hospod přineslo Plzeňskému Prazdroji pokles prodejů na domácím trhu o 8 procent. Tedy zhruba o 111 milionů piv na 6,69 milionu hektolitrů. V zahraničí se mu naopak meziročně podařilo zvýšit odbyt o jedno procento a prodal přes 4,5 milionu hektolitrů piv.
„Výsledky odrážejí unikátnost české pivní kultury s vysokým podílem čepovaného piva. Omezení gastroprovozů proto výrazně poznamenalo naše výsledky na domácím trhu. Naopak v zahraničí dominuje mnohem více balené pivo, a covid proto na export neměl takový vliv. Samozřejmě i v zahraničí se snížily prodeje piva v tancích a sudech, ale zájem o balené pivo vzrostl výrazně, a to mnohem víc než v tuzemsku, konkrétně o 17 %,“ ‘říká generální ředitel Plzeňského prazdroje Grant Liversage.
„Když ale vezmu všechny naše prodeje doma a v zahraničí za rok 2020 jako jeden celek, tak vidíme bohužel celkový pokles o 4,2 %. Kompletní prodeje Prazdroje v loňském roce na trzích doma i v zahraničí tak jen mírně přesáhly 11 milionů hektolitrů,‘‘ doplňuje Grant Liversage.
Čistý export Plzeňského Prazdroje loni vzrostl o 1,5 % na 1,82 milionu hektolitrů piva. „Nejsilnějšími obchodními teritorii pro nás zůstávají Slovensko, Německo a Polsko,“ vysvětluje Jiří Soukup, který má export Prazdroje na starosti.
Export ležáku Pilsner Urquell, který se vyrábí pouze v Plzni a odtud se vyváží do více než 50 zemí světa, koronavirová krize postihla výrazně, jeho vývoz klesl o 6,3 % na 1,1 milionu hektolitrů. Celkem se tak loni prodalo v tuzemsku i ve světě 2,4 milionu hektolitrů plzeňského ležáku, tedy o zhruba 10 % méně než v roce 2019. „Dlouhodobě dbáme na to, aby se Pilsner Urquell za hranicemi prosazoval zejména v hospodách a restauracích, kde jsme před koronavirem masivně školili výčepní, aby se dokázali o pivo správně postarat a dopřát zahraničním milovníkům piva stejný zážitek jako mají tuzemští pivaři. V tom pokračujeme i po dobu pandemie, i když jsme vše ve valné většině museli přesunout do online prostředí,“ doplňuje Kamil Růžek, obchodní sládek Prazdroje pro exportní trhy.
Celkový objem piva, které Prazdroj prodává v zahraničí, je součtem piva vyvezeného a piva vyrobeného v zahraničních licencích. V tomto případě se jedná jen o Velkopopovického Kozla, jeho prodeje v licenci loni zůstaly na úrovni roku 2019 v objemu 2,7 milionu hektolitrů.
Zdroj: Svengali Communications
Praha, 11. května 2021