Výhodou elektronických cenovek je především úspora času spojená s obměnou cen. Díky nim je možné uspořit náklady na mzdy zaměstnanců, kteří se tak můžou věnovat zákazníkům.
Z dlouhodobého hlediska může být benefitem elektronických cenovek ohled na životní prostředí, protože dochází ke snížení spotřeby papíru a barev nutných pro tisk. Kromě estetického hlediska nabízejí také možnost komunikace se zákazníkem přímo v místě prodeje.
Masivnímu nástupu elektronických cenovek dlouhodobě brání jejich pořizovací cena. Jak ale jejich výrobci a ti, kdo je implementují do praxe, upozorňují, při rozhodování o jejich zavedení je třeba vzít v úvahu všechno, co mu můžou do podnikání přinést. „Ceny elektronických cenovek se nebudou nijak významně snižovat, přední výrobci půjdou cestou rozšiřování funkcí a možností cenovek při současném zachování prodejních cen,“ naznačuje Milan Rösler, Country Manager CZ/SK ve společnosti VKF Renzel ČR.
Návratnost už do tří let
Pořizovací cena elektronické cenovky je oproti papírové stále vysoká, nicméně pouze na první pohled. „Z dlouhodobého hlediska je to jinak. Existuje zde rychlá návratnost vynaložené investice, a to zhruba do dvou až tří let. Elektronická cenovka má dlouhou životnost, a tak po návratu investice získá obchodník volné prostředky, které by jinak utopil v provozních nákladech, pokud by elektronické cenovky nepořídil. Náklady na provoz elektronických cenovek jsou totiž minimální,“ konstatuje Robert Klíma, Key Account Manager společnosti Novum Global. Baterie v cenovkách obecně vydrží zhruba pět let, v některých typech dokonce 10 let.
Přeceňují během okamžiku
Výhody přinášejí elektronické cenovky zejména obchodníkům, kteří pracují s časným přeceňováním. Změna cen je rychlá a probíhá z jednoho místa, a to i pro více prodejen najednou. Celý proces je navíc možné zautomatizovat, takže jakmile se cena produktu změní v pokladním systému, odesílá se aktualizace ihned do cenovek. Změna pak proběhne během několika okamžiků. V současnosti existují různé předem nadefinované algoritmy, podle kterých se cena mění. Jde například o zlevnění na konci dne u produktů podléhajících rychlé zkáze. Typicky jde třeba o pečivo, které již druhý den jako čerstvé není možné prodat.
„Elektronické cenovky patří mezi jednu z inovací, které v našich obchodech rozšiřujeme. Digitální displej pomáhá šetřit přírodu, protože snižuje spotřebu papíru, ale usnadňuje také práci prodavačům. Díky nim už nemusí vystřihovat a roznášet po prodejně desetitisíce papírových cenovek. Zvyšujeme tak efektivitu procesů na prodejně. Pro zákazníky zase digitální displeje představují nový způsob získávání informací. Kromě ceny se na nich dočtou další podrobnosti, například zemi původu, jakost nebo logo výrobce. Slouží tak i ke zjednodušení jejich nákupu,“ potvrzuje Jiří Mareček, ředitel komunikace společnosti Albert Česká republika.
Pomáhají v retailu i logistice
Díky tomu, že cena na cenovce vždy souhlasí s pokladním systémem, vyhne se obchodník sankcím ze strany kontrolních orgánů. Pro zboží v akci je možné využít barevné provedení elektronické cenovky s využitím šablon, které zákazníka upoutají. Jak podotýká Martin Rösler, významnou součástí elektronických cenovek je totiž možnost okamžité změny designu cenovek z běžných na akční nebo na cenovky pro novinky. „Lze je využívat také na takzvané happy hour nebo, jak již bylo zmíněno, ovlivňovat poptávku po zboží s omezenou trvanlivostí,“ vysvětluje Ján Lipták, jednatel společnosti Microshop. Dále je jejich přínosem i jednotnost a čistý vzhled obchodu. Tato technologie nabízí také využití čárových kódů, QR kódů, NFC a LED diod, které se mohou rozblikat a upozornit například merchandaisera. Tato technologie má širokou škálu využití zejména tam, kde můžeme nahradit klasický papír elektronickým, a to nejen v retailu, ale také v logistice, výrobě nebo ve skladu.
Komunikují se zákazníky
Ani zamezení možného postihu kvůli nesouladu nabízené a účtované ceny by však pro obchodníka nemělo být tím hlavním důvodem, proč by měl o zavedení elektronických cenovek uvažovat. Pokud provozuje více prodejen, bude mít rozhodování o něco snazší, protože ke změně cen může docházet centrálně z jednoho místa, takže úspora času je zde naprosto jasná. Je třeba ještě připomenout, že přestože dochází ke změnám centrálně, je možné respektovat regionální rozdíly a pro různé prodejny upravit data tak, aby mohly být i ceny v každé z nich jiné. Mezi další benefity patří podpora funkcí pro doplňování zboží do regálů, dohledání zboží nebo zefektivnění inventur. Cenovky je ale možné využít také k budování vztahu se zákazníkem a ke zvýšení jeho loajality. „Zákazníkovi mohou být, prostřednictvím cenovky a mobilní aplikace, poskytovány personalizované informace, případně může zboží na prodejně snáze najít. Na cenovkách je možné rovněž zobrazovat reklamy a marketingová sdělení,“ vypočítává Jindřich Kočica, Key Account Manager ve společnosti Diebold Nixdorf.
„Přes elektronické cenovky se dá určit přesná poloha produktu v prodejně a se správnou aplikací v mobilním telefonu se dá vytvářet mnoho marketingových kampaní. Přes elektronické cenovky tak může obchodník interaktivně komunikovat se zákazníky přímo v místě prodeje skrze jejich mobilní telefony,“ přidává se Robert Klíma.
Navádějí ke zboží
Přes mobilní aplikaci propojenou s věrnostním systémem obchodníka je možné komunikovat se zákazníky přímo v prodejně, kde se dochází k naprosté většině nákupních rozhodnutí. „To je přece sen všech marketérů zasáhnout zákazníka v místě prodeje a v situaci, kdy se rozhoduje o koupi. Tedy v čase a místě kdy můžeme zákazníka nejvíce ovlivnit. Představte si aplikaci, která vám v pohodlí domova ukáže, co se v prodejně ve vašem okolí nachází. Jistě se také každému z nás stalo, že jsme šli do obchodu a nenašli tam, co jsme hledali. Buď to neměli vůbec, nebo jsme to zkrátka v prodejně nenašli, přestože to v nabídce měli. Díky elektronickým cenovkám, které dokáží produkty lokalizovat, stačí v aplikaci zadat produkt, který si chcete koupit, a aplikace vám sdělí, zda to na prodejně mají, a pokud ano, mapka vás dovede až k produktu,“ vysvětluje Robert Klíma.
Kde to žijeme? Neumíte česky?
Country Manager, Key Account Manager, merchandaiser….
Tataři. Že se nestydíte.