Skupina Packeta, která vlastní přední českou logisticko-technologickou firmu Zásilkovna, zaznamenala v roce 2020 další výrazný růst ve všech klíčových ukazatelích. Podle předběžných čísel byl obrat Packety téměř 2,5 miliardy korun, v meziročním srovnání jde o nárůst o 100 %.
Od roku 2013 je celá skupina včetně Zásilkovny nepřetržitě v zisku. Počet zásilek byl v roce 2020 40,5 milionů, meziročně je to 114% nárůst. Celková hodnota přepraveného zboží dosáhla téměř 49 miliardy korun. Zde byl růst 71 %. Pro letošní rok je cílem Zásilkovny a firem ve skupině Packeta obrat ve výši 5,2 miliard korun a 70 milionů přepravených zásilek.
„Rok 2020 byl nejtěžším rokem v desetileté historii Zásilkovny. Od loňského jara a následně až do konce roku jsme v souvislosti s pandemií koronaviru nepřetržitě čelili velmi nestabilní situaci. V březnu nám ze dne na den v důsledku uzavřených výdejních míst propadly tržby o 50 procent. Na druhé straně nám dopady pandemie, stejně jako celému sektoru e-commerce, pomohly v tom, že lidé více využívali nakupování zboží na internetu,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO skupiny Packeta. „V letošním roce chceme pokračovat v dalším výrazném růstu, posilovat na zahraničních trzích a postupně naplňovat naši vizi být globální platformou pro e-commerce.”
Zásilkovna bude dále rozšiřovat svoji síť výdejních míst, a to jak formou navyšování počtu maloobchodních partnerů, tak i spouštěním vlastních automatických výdejních boxů. Tato forma vyzvedávání zásilek se mezi zákazníky těší stále větší popularitě. Například podle údajů Asociace pro elektronickou komerci využívalo před Vánoci výdejní místa až 45 procent zákazníků. V roce 2020 dosáhl počet výdejních míst za celou skupinu Packeta 5 843, v České republice 4 022. Plán na rok 2021 je 9 000 výdejních míst, 5 000 v ČR. V roce 2020 Zásilkovna výrazně podpořila maloobchodní partnery v rámci své sítě výdejních míst, když jim na provizích za vydané a podané zásilky vyplatila téměř 200 miliónů korun.
Na konci září spustila Packeta v České republice Z-BOXy, bezdotyková soběstačná výdejní místa napájená solárním panelem a ovládaná přes mobilní aplikaci. Aktuálně jich v ČR funguje již 102, 5 na Slovensku. V letošním roce plánuje Packeta počet Z-BOXů výrazně rozšířit. Celkové číslo na konci roku 2021 by se mělo pohybovat v řádu tisíců kusů, kromě ČR plánuje další Z-BOXy instalovat také na Slovensku a Z-BOXy bude rozšiřovat i v dalších zemích střední Evropy.
V loňském roce otevřela Packeta 10 nových dep, celkově jich má již 27, 14 v České republice. Skupina Packeta využívá flotilu 350 dodávek pro rozvoz zásilek na výdejní místa a 110 kamiónů pro přepravu mezi depy, a to nejen na území České republiky, ale do všech států Evropy.
Dařilo se také službě Mezi námi pro přepravu zásilek mezi fyzickými osobami: počet přepravených zásilek byl 3 345 000, počet stažení mobilní aplikace přesáhl 1 000 000.
Rok 2020 byl úspěšný i v dalších oblastech. Zásilkovna získala Křišťálovou Lupu díky největšímu počtu hlasů ze strany veřejnosti v kategorii Internetové obchodování. Díky podpoře veřejnosti vyhrála Zásilkovna také první místo v soutěži ZONKY INNOVATION AWARDS v kategorii Přeprava lidí a věcí. Zásilkovna dále získala 3. místo Deloitte Technology Fast 50 CE 2020, a to v kategorii Tech Leaders. Ve stejné soutěži se ještě dostala do první padesátky nejrychleji rostoucích českých firem, když se s růstem o 448 % mezi lety 2016 až 2019 umístila na skvělém 22. místě. První místo získala Zásilkovna v Microsoft Awards 2019 v kategorii Inovace a modernizace aplikací s využitím platformních služeb v cloudu. Dalším úspěchem byl zisk ocenění Best Managed Company, které uděluje firma Deloitte ve 20 zemích světa a loni poprvé také v Česku. V soutěži Sodexo Zaměstnavatel roku 2020 do 500 zaměstnanců se Zásilkovna umístila na výborném 10. místě.
Zdroj: Packeta Group
Praha, 27. ledna 2021