Letošní Vánoce budou definitivně on-line. Češi využívají e-shopy k nakupování ještě intenzivněji než v minulosti a meziroční růst prodejů zboží po síti tak přesahuje 25 %. Nadpoloviční většina uživatelů internetu přitom plánuje nakoupit většinu vánočních dárků právě na dálku. Ukázal to výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli.
„Ve spolupráci s agenturou Nielsen Admosphere se ptáme každoročně českých on-line spotřebitelů nejen na to, jakým způsobem nakoupí dárky na Vánoce. Letošní neobvyklá situace přeje nákupům v e-shopech, což potvrzují i aktuální data a výsledky našeho výzkumu. Všechny dárky na internetu letos plánuje objednat dokonce 11,3 % aktivních zákazníků,“ komentuje výsledky předvánočního šetření Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK. Alespoň nějaké dárky pak zakoupí v e-shopech 82,2 % uživatelů internetu, ostatní váhají (8,1 %) či objednávat on-line vůbec nebudou. „V loňském roce přitom většinu dárků nakoupilo na internetu 37,3 % zákazníků. A z toho všechny vánoční nákupy pořídilo on-line 3,8 %. Jedná se tedy o opravdu výrazný skok.“
Jak se ale vlastně chystají Češi utrácet? Většina, konkrétně 59,5 %, plánuje dárky nakoupit za obdobnou sumu jako v roce 2019. Více finančních prostředků se chystá vydat 14,9 % on-line zákazníků. Naopak méně utratí přibližně čtvrtina respondentů výzkumu. „33 procent Čechů, kteří výdaje na vánoční útratu sníží, to udělá ve spojitosti s nižšími příjmy způsobenými dopady koronavirové krize. Není bez zajímavosti, že dalších 20 % šetřících zákazníků snížení vánočního rozpočtu plánovalo dlouhodobě,“ dodává Jan Vetyška.
Nejčastěji uváděnou plánovanou výší útraty na internetu je rozmezí od 2 do 5 tisíc Kč, a to v 36,9 %. V rozmezí od 5 do 10 tisíc korun pak nakoupí 21,4 % zákazníků a od 1 do 2 tisíc 20,7 %. „Oproti roku 2019 vzrostl poměr on-line nakupujících s vyšší vánoční útratou. Dražší zboží za vyšší částky pořídí spotřebitelé spíše v e-shopech. Více než 10 tisíc korun se chystá za dárky on-line vydat 8,3 % nakupujících, což je o téměř 3 procentní body více než vloni. V kamenných obchodech přitom tuto hranici plánuje překonat jen 1,5 % zákazníků. Je zřejmé, že v současné nepřehledné době nabízí právě internetové nakupování jistotu. O kvalitním servisu, který české e-shopy poskytují zákazníkům dlouhodobě, jsme se nakonec mohli přesvědčit již během jarních omezení,“ uzavírá Jan Vetyška.
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) v současné době odhaduje, že celkové roční obraty za prodané zboží na internetu budou v roce 2020 atakovat hranici 200 miliard korun, což by znamenalo více než 25% meziroční růst. Podíl na českém maloobchodě by tak mohl dosáhnout až 16 %.
Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru ve spolupráci s agenturou Nielsen Admosphere na vzorku 1240 respondentů z internetové populace 15+.
Zdroj: Asociace pro elektronickou komerci (APEK)
Praha, 12. prosince 2020