První víkend po rozvolnění protikoronavirových opatření lidé využili zejména pro doplnění nejvíce nedostatkového zboží. Šlo zejména o dětskou obuv a oblečení, tedy zboží, u kterého se nejde zásobit předem, a přitom jeho nákup vyžaduje zkoušení, a tedy přítomnost dětí v prodejně.
I přesto, že šlo už o druhý adventní víkend, který pravidelně znamená větší nápor v obchodech, k žádným velkým problémům nedošlo. Provozovatelé prodejen ho díky zodpovědné přípravě ve spolupráci s disciplinovanými nakupujícími zvládli bez vytváření shluků lidí nebo nadměrných front.
„Největší nárůst prodejů registrovali obchodníci u oblečení a obuvi pro děti, poptávka byla v posledních dnech až o půlku větší než ve stejném obdob minulého roku. Zhruba o čtvrtinu větší zájem byl o hračky a oblečení a obuv pro dospělé, hobby markety a velké obchody s nábytkem hlásí nárůsty o 6–13 % oproti minulému roku. To zní sice jako dobrá zpráva, ale nárůsty během prvních pár dní po otevření nedokážou odmazat ztráty posledních týdnů, kdy byla řada obchodů nespravedlivě zavřena. Jak ostatně opakovaně potvrzovali představitelé státu, obchody nikdy nebyly významným zdrojem nákazy. Naopak – dokázali jsme díky miliardovým investicím zajistit bezpečné prostředí pro naše zákazníky i zaměstnance. A velký dík patří i zákazníkům, kteří výrazně změnili své nákupní chování a pomáhají nám rizika dále snižovat,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR), a dodal: „Zmírnění protikoronavirových opatření před druhým adventním víkendem dalo obchodníkům šanci nadechnout se. Klíčové teď bude udržet možnost svobodného nakupování během celého adventu a věřit, že vláda opět nezačne trestat obchody za problémy v jiných oblastech fungování společnosti. Pevně doufám, že stříbrná i zlatá adventní neděle pomohou dosavadní ztráty ještě o něco snížit, aby měly obchody šanci přežít i obvyklý pokles poptávky v lednu a únoru. Předvánoční čas je pro tržby klíčovým obdobím roku, a pokud by mělo dojít k jakémukoli novému omezení obchodů, byl by to pro řadu firem rozsudek smrti.“
Podle Zdeňka Ždímala, obchodního ředitele maloobchodních prodejen Sportisimo, přišlo nakupovat od povolení otevření obchodů zhruba půl milionu zákazníků. Největší zájem byl o veškerý zimní sortiment pro sport a volný čas, enormně však o dětskou zimní obuv. „Ze zákaznického chování je patrná potřeba si zboží osobně vybrat a vyzkoušet. Nakupující se chovali velmi zodpovědně a kultivovaně. Náš personál, který jsme cíleně posílili, zvládl zajistit dodržování všech opatření,“ konstatoval Z. Ždímal.
Také v hračkářství Hamleys proběhl první víkend po uvolnění vládních opatření z hlediska provozu pozitivně. „Potvrdilo se, že díky velikosti prodejen pro nás vůbec není komplikované splnit veškerá vládní opatření a zároveň udržet vysokou úroveň zákaznického servisu. Jsem ráda, že se k nám naši zákazníci i v této nelehké době mohou vracet s plnou důvěrou,“ sdělila Jana Doležalová, obchodní ředitelka Hamleys.
Množství zákazníků dorazilo i do provozoven České obuvnické a kožedělné asociace (ČOKA). Podle Antonína Žirovnického, viceprezidenta ČOKA pro oblast obchodu, bylo zapotřebí regulování nakupujících. „Zákazníci to přijímali v klidu a odpovědně. Za celou dobu jsme nezaznamenali žádný incident. Všichni si bez problémů dezinfikovali ruce nebo používali ochranné rukavice,“ potvrdil A. Žirovnický s tím, že nejvíce lidí přišlo nakupovat dětské boty. Podle něj nemá zavírání obchodů s obuví, textilem nebo s elektrem žádný zásadní vliv na zlepšení situace ohledně koronaviru. „Většinou se jedná o menší prodejny, v nichž je personál schopen bez problémů kontrolovat dodržování rozestupů a nošení roušek,“ dodal.
Dobu uzavření pro modernizaci a zvýšení bezpečí využily i velké hobby markety a prodejny nábytku. Obchody najaly nové pokladní, aby zajistily rychlejší odbavení, samozřejmostí je i pečlivý monitoring počtu lidí v ochodech. „Některé obchody nově zavedly nebo výrazně rozšířily samoobslužné pokladny a nově využívají i další technologie. IKEA například na svém webu informuje o aktuální kapacitě svých obchodů, aby si lidé mohli nákupy lépe naplánovat,“ připomíná některé novinky v tomto typu obchodů T. Prouza.
Jak dále ukázaly statistiky druhého adventního víkendu, nákupy potravin probíhají ve standardním režimu bez front a lidé zodpovědně rozkládají návštěvy obchodů v rámci jejich celé otevírací doby. Otevření obchodů v neděli a prodloužení prodejní doby tak pomáhá snižovat riziko větší koncentrace lidí.
Dobré zprávy zatím adventní čas přináší pěstitelům vánočních stromků. „Zákazníci mají o stromky, chvojí, jmelí a další symboly Vánoc stále zájem a je vidět, že si chtějí od stresu posledních měsíců odpočinout a naladit se na vánoční atmosféru klidu a pohody alespoň výzdobou domácností v podobě voňavé větvičky, věnce či přímo stromku. Čeští pěstitelé jsou na prodej připraveni stejně jako v minulých letech, a to i přes ztíženou situaci veškerými vládními a hygienickými opatření,“ uvedla Hana Šíma za Sdružení pěstitelů vánočních stromků.
Zdroj: Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky
Praha, 11. prosince 2020