Doprava v centru velkých měst bývá obvykle velmi hustá a možnosti parkování jsou zde značně limitovány. Nadnárodní balíkový přepravce GLS proto aktivně podpořil pilotní projekt Hlavního města Prahy na realizaci cyklodepa v prostorách parkoviště na Florenci, odkud kurýři budou na elektrických nákladních kolech rozvážet balíčky po centru Prahy.
Za první dva týdny fungování cyklodepa kurýr po centru Prahy bezemisně rozvezl více než 500 balíků. Bicykl najednou uveze až 50 středně velkých balíků a na jedno nabití dokáže jet přibližně 4 hodiny. Skupina GLS v současné době v Evropě provozuje již 150 doručovacích kol zejména v Německu, Rakousku, Španělsku, Itálii či Maďarsku.
První nákladové elektrokolo GLS v Česku
Elektrokola urychlují kurýrům doručování především v centrech velkých měst, kde bývají časté dopravní zácpy, ale i nedostatek parkovacích ploch pro dodávky. V širším centru Prahy kurýři denně doručují tisíce zásilek, množství přepravovaných balíků se však v předvánočním období může výrazně zvýšit. Přepravci totiž očekávají, že letošní sezóna bude z důvodu přetrvávající pandemie koronaviru co do přepravy zásilek rekordní. Balíkový přepravce GLS proto uvítal iniciativu Hlavního města Prahy na vytvoření mikro depa na Florenci v prostorách parkoviště uvnitř tramvajové smyčky, odkud budou kurýři nově rozvážet zásilky na elektrokolech.
V České republice jde o vůbec první nákladové kolo GLS. Bicykl najednou uveze okolo 50 středně velkých balíků a na jedno nabití ujede přibližně 20 km. „Elektrokola jsou v centru měst elegantním řešením pro doručování malých a středně velkých balíků. Není problém je zaparkovat a dostanou se i do úzkých uliček, kam dodávky zajíždějí obtížněji. Jedinou nevýhodou může být poměrně krátký dojezd, to však lze vyřešit nákupem záložní baterie, která se během provozu vymění, a také důkladnou údržbou” uvádí Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika.
Za první dva týdny provozu cyklodepa se kurýrovi Petrovi Váňovi podařilo rozvést na 500 balíčků. V průměru denně rozveze 50 balíků na 50 různých zastávek a ujede přitom až 15 km. „Když mě kolegové z depa oslovili, jestli bych chtěl při práci udělat něco pro sebe a životní prostředí, neváhal jsem. Cyklistika mě baví a jsem rád, že i při práci můžu vylepšit svoji fyzičku a část balíků doručit příjemcům bez škodlivých emisí. Navíc se s nákladním kolem dostanu i tam, kde kolegové s dodávkou jen obtížně, a při parkování v úzkých ulicích v centru nezabírám tolik místa, a nepřekážím tak dopravě,“ říká kurýr Petr Váňa.
Logistických ploch je v Praze nedostatek
Pro úspěšnost této formy doručování je kvůli dojezdové vzdálenosti klíčové nalezení vhodné lokality pro městské depo. „Dlouhodobě hledáme vlastní vhodný prostor a upozorňujme na problém, že veškeré historické logistické plochy se v Praze mění na byty nebo kanceláře. Aby bylo doručování pomocí nákladního kola efektivní, je důležité, aby bylo městské depo na strategickém místě,” dodává Pavel Včela. Nové depo na pražské Florenci začalo fungovat 16. listopadu v pilotním režimu, který bude trvat půl roku. O dalším osudu mikro depa rozhodne vedení Prahy.
Zdroj: Allmedia4U s.r.o.
Praha, 3. prosince 2020