Největší tuzemská maloobchodní síť prodejen potravin COOP v září oficiálně zahájila online prodej, který jako první v Česku nabízí výhody online prodeje potravin i lidem z malých měst a vesnic.
O službě E-COOP jsme hovořili s Lukášem Němčíkem, Head of Marketing & Development Skupiny COOP, COOP Mobil, který má projekt družstevního e-shopu na starosti. E-shop při svém startu nabídl několik desítek tisíc položek zboží. Seznam se bude postupně rozšiřovat.
V září letošního roku jste spustili službu E-COOP. Jak dlouhou trvala příprava od rozhodnutí k realizaci?
Projekt jsme připravovali cca rok a vzhledem k letošní COVID situaci jsme původní plán poněkud uspíšili. Nejdůležitější bylo přesně stanovit parametry e-shopu pro družstevní prodejny. Naším cílem totiž není budovat alternativu celostátních služeb typu Rohlík, ale regionální e-shop, který bude těžit z družstevní výhody – lokálnosti a podpoří i kamenné prodejny v regionech a jejich zaměstnance.
Co všechno E-COOP zákazníkům nabízí?
E-COOP nabízí zákazníkům napojení na lokální sortiment každého družstva, které provozuje prodejny a jejich sklad či prodejny. Zákazník si tak dle regionu vybírá například čerstvé zboží ihned k dispozici a kombinaci zboží z lokálního velkoobchodu, které dorazí společně s dalším závozem. To je právě největší výhoda. Cílem je tak z každé prodejny udělat virtuální supermarket, kdy prodejny mají jen omezené množství sortimentu, které se na ně vejde vzhledem k prodejní ploše. Ale všechny naše lokální velkoobchody disponují desítkami tisíc různých položek. Díky online prodeji mohou nabídnout tento široký sortiment jak na velké prodejně, tak i na malé. Zákazník se tak dostane i ke zboží, které dříve nebylo v nabídce jeho prodejny a nemusí jezdit do velkých hypermarketů, utrácet čas a peníze za cestu.
Do konce měsíce září se do e-shopu zařadilo 500 prodejen COOP z jižní a východní Moravy, Vysočiny, středních, jižních a západních Čech. Jaký by měl být finální počet prodejen zařazených do projektu?
Finální počet nemáme zatím stanovený a bude se odvíjet dle zájmu o službu v regionech. Tím, že respektujeme regionální odlišnosti, je systém zapojování prodejen celkem komplikovaný. Celkem mají spotřební družstva Skupiny COOP na 2 500 prodejen, takže je potenciál veliký.
Co rozhoduje o tom, které prodejny se mohou zapojit?
Rozhodnutí je na každém našem spotřebním družstvu a odvíjí se od situace v regionech, a především poptávce ze strany zákazníků.
Jak pokračuje instalace externích výdejních boxů s nepřetržitým provozem, které mají vlastní chladící části pro čerstvé potraviny?
Zde se jedná opravdu o specialitu a novinku na našem trhu. Jsme tak první, kteří tyto externí boxy nabízejí. Boxy se skládají z devíti oken chlazených a devíti nechlazených. Pro výrobu jsme se spojili s českým producentem a chceme tak i podpořit právě české technologické firmy. V lokalitách, kde již box stojí, jej využívá až 50 % zákazníků, kteří si dělají objednávky online. V současné době pak tento způsob prodeje vidíme coby vynikající možnost podpory zákazníkům, kteří mohou nakoupit zcela bezpečně a bezkontaktně nákup vyzvednout. Síť těchto výdejních míst hodláme i nadále rozšiřovat. Již letos chceme, vyzkoušet lokality po celé republice, abychom získali co nejvíce praktických zkušeností a zpětnou vazbu ze strany zákazníků. V celém konceptu boxů pak vidíme způsob, jak podpořit obchodní obslužnost regionů. Když jsme aktivitu připravovali tak jsme ji konzultovali i s kolegy ze zahraničí, kde tyto technologie využívají a mají s nimi dobré poznatky.
Nejčastější jsou pak zejména ve Skandinávii třeba kolegové v COOP Finsko, Švédsko nebo v Estonsku.
Napsat komentář