Obchodní řetězce v Česku provozují stovky super a hypermarketů, ale dobíjecí stanice pro elektrická auta lze zatím nalézt jen u několika desítek z nich. V přístupu maloobchodních sítí jsou přitom značné rozdíly, a zatímco některé dnes nabízejí dobíjení u každé prodejny, jiné o něm uvažují až v plánech do budoucna.
Dostatečně hustá dobíjecí infrastruktura je přitom jednou z klíčových podmínek elektromobility, jejíž rozmach by měl odstartovat v tomto roce. Výrobci aut musí totiž na evropském trhu poprvé splnit průměrný emisní limit 95 gramů CO2 na kilometr, což při současných technologiích nelze zvládnout jinak, než že určitý díl prodejů budou představovat elektroauta.
„Z dosavadních zkušeností vyplývá, že majitelé své elektromobily dobíjejí zhruba ze čtyř pětin při dlouhých stáních – tedy doma nebo v práci. Nakupování je samozřejmě další vhodnou příležitostí,“ říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn, která vytváří produkty s názvem ChargeUp pro správu a zpoplatnění dobíjecích stanic. Řetězce podle něj mohou při počtu svých prodejen vytvořit další významnou síť dobíječek. „Elektromobilita je pro ně šance, jak poskytnout další doplňkovou službu a získat tím velice zajímavý segment zákazníků. Navíc tím mohou posílit punc společnosti, která myslí na životní prostředí,“ podotýká Synek.
Každý Globus a každý pátý Kaufland
Potvrzují to řetězce, které jdou e-mobilitě obzvlášť naproti. „Odezva od zákazníků je velmi pozitivní a zájem o využití dobíjecích stanic stoupá,“ říká mluvčí Kauflandu Renata Maierl. Tato firma dnes provozuje 134 obchodů po celé České republice a dobíjecí stanice dosud nainstalovala u 30 z nich. První u své centrály na pražském Vypichu přitom postavila již v roce 2011. „Se stavbou nových a s modernizací stávajících prodejen se instaluje vždy minimálně jedna dobíjecí stanice. V horizontu následujících pěti let bychom rádi měli tato zařízení u všech našich prodejen,“ říká Renata Maierl.
Kaufland nabízí zdarma dobíjení u pomalejších střídavých (AC) dobíječek s výkonem do 22 kilowatt. Stejnosměrné (DC) rychlodobíjení o výkonu až 50 kilowatt je zpoplatněno dle platného ceníku ČEZ nebo individuální smlouvy s touto společností. Za rok 2019 automobilisté načerpali 227,9 tisíce kilowatthodin elektřiny, což při teoretické průměrné kapacitě baterie 50 kilowatthodin znamená bezmála 4600 plně dobitých elektromobilů.
Ještě dál je v podpoře elektromobility Globus. Řidiči podle mluvčí Lutfie Volfové dobijí svůj vůz u každého z 15 hypermarketů této značky v Česku. Firma přitom zvolila spolupráci s energetickou společností E.ON, která je vlastníkem všech stanic s výjimkou Centra Černý Most, kde dobíječka patří vlastníkovi objektu. Globus s instalacemi této infrastruktury začal v roce 2018 a u nejvíce vytížených hypermarketů by se měl do budoucna rozšiřovat počet dobíjecích míst. Motoristé přitom zaplatí elektřinu podle ceníku E.ON.
Kdo dobíjí u nás, dobíjí zdarma
Mezi první řetězce, které dobíjení nabídly, patřila v tuzemsku Billa. V roce 2016 instalovala dobíječky u svých prodejen v Říčanech u Prahy a v Mikulově. „V době, kdy elektrických automobilů na českých vozovkách začalo přibývat, instalace dobíjecích stanic u našich supermarketů byla logickým krokem,“ říká k tomu mluvčí řetězce Dana Bratánková. Každá další dobíječka měla podle ní pozitivní ohlas, protože majitele elektrických vozů, ale i dalších dopravních prostředků na elektřinu stále trápí nedostatečná infrastruktura. Dnes jsou dobíječky k dispozici u osmi obchodů Billa z celkových 239 a společnost uvažuje „o budoucím masivnějším rozšíření v závislosti na současných trendech v dopravě.“ Stanice jsou spravovány systémem ChargeUp CPO a zároveň je možné je najít i v aplikaci pro elektromobilisty ChargeUp ESP.
Dobíjení je poskytováno zdarma a motoristé mohou využít dobíječky do výkonu 22 kilowattů. Jejich vytíženost se značně liší podle lokality, ale průměrný odběr se pohybuje kolem 500 kilowatthodin za jednu stanici na měsíc. To v přepočtu odpovídá dobití 17 elektrovozů Škoda Citigo z nuly na 80 procent.
Podobně daleko je v rozvoji dobíjecí infrastruktury Lidl. První dobíječku zprovoznil v roce 2017 a dnes je má u devíti prodejen z celkových 261. „Do budoucna plánujeme uvést do provozu dobíjecí stanici například u nové prodejny v Olomouci, která by se měla otevřít na konci tohoto roku. Naše společnost průběžně vytipovává místa, kde by v budoucnu chtěla tuto službu zákazníkům nabídnout,“ říká mluvčí Iveta Barabášová. Lidé mohou svůj elektromobil během nákupu dobít zdarma. „O zpoplatnění prozatím neuvažujeme,“ dodává Barabášová.
Už nebude rozhodovat jen sleva v letáku
Někteří další velcí hráči na českém maloobchodním trhu zatím dobíjení elektromobilistům nenabízejí. „Instalaci dobíjecích stanic se systematicky nevěnujeme proto, že jsme v řadě objektů v nájmu. Záleží na majiteli objektu, s kým a jak bude investovat na parkovacích plochách,“ uvádí například společnost Albert.
Tesco má v tomto ohledu plány do budoucna. „V České republice nemáme v současnosti žádnou dobíjecí stanici u našich obchodů. Elektromobilita je ale součástí naší strategie udržitelnosti a s výstavbou dobíjecích stanic v budoucnosti počítáme,“ říká mluvčí řetězce Václav Koukolíček.
Na západ od českých hranic si podle Ondřeje Synka z Unicornu obchodní řetězce stále více uvědomují, že s nástupem elektromobility poroste skupina zákazníků, která bude volit obchod k nákupu i podle toho, zda si u něj může dobít svůj vůz. Například síť Aldi nedávno oznámila, že zbuduje 1500 dobíjecích stanic, což znamená, že více než 75 procent prodejen bude mít alespoň jeden dobíjecí bod. Prvních dvě stě obchodů by mělo dobíječku dostat ještě letos, celá „elektrifikace“ by měla být hotova v roce 2024 nebo 2025.
Při rozsáhlejší vlastní síti už je podle Synka zásadní ucelený řídící systém celé infrastruktury, který umožňuje kontrolovat výkon nabíječek, množství odebrané elektřiny a její rozúčtování a do budoucna umožní také případné zpoplatnění odběru. Například Billa nedávno přešla na software ChargeUp od společnosti Unicorn, aby měla lepší přehled o stavu stanic, jejich provozu nebo nákladech za elektrickou energii.
Napsat komentář