Freshlabels otevírá v krizi nový obchod

Jan Bouška a Jakub Veselský, zakladatelé českého koncept storu Freshlabels, měli na rok 2020 velké plány. V polovině března chtěli otevřít nový obchod v Praze na Letné. Místo toho byl ve chvíli vypuknutí pandemie koronaviru vyhlášen nouzový stav a skoro na dva měsíce se zavřely všechny 4 obchody Freshlabels v Berlíně, v Praze i v Teplicích. Přestože počítají ušlý obrat v milionech, majitelé myslí pozitivně a nový obchod otevřeli navzdory krizi, s dvouměsíčním zpožděním a v rouškách 4. května.

Freshlabels se kvůli nouzovému stavu pozastavilo několik zásadních projektů. Na začátku března se měli jako vystavovatelé účastnit Berlin Travel Festivalu a v polovině měsíce plánovali otevřít dlouho připravovaný obchod zaměřený čistě na udržitelné produkty na pražské Letné. Místo toho jsme první týden krize v součtu spadli o 70 % pod plánovaný obrat. Druhý už to bylo „jen“ 50 % a postupně dál rosteme. Podrželi nás hlavně věrní zákazníci, kamarádi a fanoušci tím, že se zapojili do poukázkové akce, která byla v prvních týdnech klíčová pro udržení alespoň nějakého cash flow,“ vysvětluje Jakub Veselský.

Každá krize ukazuje příležitosti, ve Freshlabels je to online obrat ze zahraničí, který během krize neklesl, naopak velice rychle roste a potvrdil tak potenciál zahraniční expanze. Hlavní „focus market“ je pro Freshlabels Německo, kde v lednu 2020 spustili lokalizovaný e-commerce a který se už v březnu dostal na obrat Slovenska, do té doby největšího zahraničního trhu Freshlabels. Aktuálně německý trh přesahuje Slovensko o 70 %. Jde o velkou příležitost a Freshlabels proto plánují nové investiční kolo, které ji pomůže naplno využít.

Navzdory krizi se 4. května otevřel nový obchod v Praze na Letné výhradně s udržitelnými značkami, kterých má Freshlabels v nabídce přes 30 a patří mezi ně oblíbené brandy jako Patagonia, Veja nebo pinqponq. V době, kdy všichni řeší škrty v rozpočtech a ruší kamenné prodejny, se Freshlabels rozhodli své plány dokončit. „Jsme optimisté. Je to vyvrcholení naší dlouhodobé snahy o větší udržitelnost a odpovědnost v módním průmyslu. Více než kdy jindy je teď důležité měnit nákupní návyky a dát hlas produktům, které jsou nadčasové, kvalitní a šetrnější k naší planetě,“ doplňuje Jan Bouška. Kromě obchodu vzniká v domě na Letné i menší hub, do kterého Freshlabels přesouvá své kanceláře.

Už několik dní je znovu otevřená i berlínská kamenná pobočka. K udržení jejího provozu využili Freshlabels podpůrné nástroje včetně Kurzarbeitgeld. „Zažádali jsme o jednorázový příspěvek město Berlín pro firmy s historií pod 2 roky. Formulář jsme vyplnili za 5 minut, do 2 dnů jsme dostali odpověď o akceptaci do programu a do dalších 2 dnů byly peníze na účtu,“ vysvětluje Jakub Grosman, finanční ředitel Freshlabels.

„Podpora podnikání v České republice je oproti Německu netransparentní a velmi nejistá, navíc omezení jako zákaz zkoušení oblečení v prodejnách prakticky maže hlavní výhody tradičního nakupování,” pokračuje Grosman. 27. dubna se otevřely i pobočky Freshlabels v Čechách a to s přísnými hygienickými opatřeními, která se budou týkat i letenského obchodu. Prodejna v Teplicích navíc změnila koncepci, bude fungovat jako outlet a zdvojnásobí prodejní plochu.

Adresa nového Freshlabels Sustainable Store je Milady Horákové 11, Praha 7. Otevírací doba je od pondělí do soboty od 11:00 do 19:00.

 

Zdroj: PIARISTI

Praha, 6. května 2020