
Je prosazování udržitelnosti v logistice pastí nebo příležitostí? Vlastně oboje, protože o výsledku rozhoduje konkrétní přístup.
Na celém světě je každý rok odesláno přes 100 miliard balíků a toto číslo stále roste. Různé studie ukazují, že celosvětová doprava zboží je odpovědná za 5,5 až 11 % celkových nežádoucích emisí.
„Základem všech našich inovací je klientská spokojenost, investice míří především do zvýšení klientského komfortu a vylepšení zákaznické zkušenosti. Často jdou takové inovace ruku v ruce se snižováním naší uhlíkové stopy. To s sebou samozřejmě nese i naše zvýšené náklady, nicméně v dlouhodobém hledisku se tyto náklady vrátí, ať už v úsporách nebo právě v rostoucí klientské spokojenosti. Příkladem takové investice může být rozšiřování naší flotily elektrovozů, ale i budování sítě boxů. Boxy jsou mezi klienty suverénně nejoblíbenějším způsobem doručení zásilek. Drtivá většina našich nově budovaných boxů je vybavena solárním napájením, náklady na jejich provoz jsou tak minimální. A širší síť boxů ve výsledku znamená to, že naši kurýři najedou méně kilometrů, a tudíž více boxů také znamená menší zátěž pro planetu. Vyšší náklady na vybudování sítě boxů se tak vracejí v nižších nákladech na provoz boxů i na rozvoz. A především vedou k nárůstu klientské spokojenosti,“ říká Petr Pěcha, ředitel GLS v České republice.
Daniela Havnera, zakladatel a obchodní ředitel společnosti Fixed k tomu dodává: „Určitě to jde – ale musíte přestat nahlížet na udržitelnost jako na náklad navíc, začít ji vnímat jako nutnost. My šíříme přístup, že všechny aktivity spojené s udržitelností musí dávat smysl i spotřebiteli. Zákazník nesmí dostat něco ošizeného, protože je to „eko”. Napříč portfoliem máme kompletní celopapírové balení pro snadné třídění, digitalizací návodů ušetříme tuny papíru. Vadné produkty místo výměn opravujeme, lokálně recyklujeme pouzdra. Hlavním mottem Fixed je „kvalitou proti spotřebě”, proto připravujeme prodloužené záruky. Věřím, že tento přístup posiluje naši odolnost.“
„Skloubit udržitelnost s tlakem na minimalizaci nákladů je nejen možné, ale mnohdy také nezbytné. V One by Allegro vnímáme udržitelnost jako cestu k efektivitě – jedním z klíčových nástrojů je tak doručování mimo adresu (tzv. Out of Home Delivery), tedy doručení do výdejních míst a boxů. Tento způsob doručení výrazně šetří počet ujetých kilometrů, snižuje emise, optimalizuje trasy a šetří čas nejen kurýrů, ale i samotných zákazníků. Výsledkem je nejen nižší ekologická stopa, ale i efektivnější a cenově výhodnější doručení. Když se logistika plánuje chytře, mohou jít udržitelnost a nákladová efektivita ruku v ruce – a přesně tak k tomu ve firmě přistupujeme,“ říká Barbora Rosová, mediální zástupkyně společnosti One by Allegro a dodává: „Z dlouhodobého hlediska je investice do výdejních boxů výrazným krokem kupředu. Naše výdejní boxy One Box jsou modulárně řešené, v případě potřeby je tak možné je jednoduše rozšířit – tedy již za nižší náklady, než jaké by bylo třeba vynaložit na instalaci boxu nového. Boxy jsou navíc konstruovány tak, aby vydržely mnoho let bez potřeby jakýchkoli oprav či změn. Zároveň také platí, že čím širší je síť výdejních boxů, tím větší jsou kapacity pro větší objem zásilek. A čím větší objem zásilek, tím optimalizovanější celkové náklady.“
Ochrana životního prostředí
Přeprava a skladování zboží ovlivňuje životní prostředí mnoha způsoby:
+ Nákladní auto. „U nás v Dachseru se spoléháme na naše zkušené odborníky na městskou logistiku, vlastní IT nástroje, které zahrnují i prediktivní plánování na první a poslední míli, a techniku na alternativní pohon, která snižuje uhlíkovou stopu městské distribuce i hlukovou hladinu přeprav,“ říká Jan Polter, obchodní ředitel Dachser Czech Republic a dodává: „V 18 velkých městech po celé Evropě včetně Prahy máme implementovaný projekt Dachser Emission-Free Delivery, v rámci kterého zavážíme centrum měst s nulovými lokálními emisemi. Distribuci zde realizuje mix nejrůznějších vozidel na elektropohon, od nákladních elektrokol přes elektrické dodávky a vláčky až po větší vozidla určená pro regionální rozvozy z místních poboček.
+ Obal správné velikosti. Dalším důležitým aspektem s ohledem na udržitelnost v logistice je správné rozměry balení. Tím se snižuje použitý obalový materiál a využití přírodních zdrojů. Používání recyklovatelných nebo ekologicky šetrných materiálů navíc také přispívá k ekologičtějšímu podnikání.
+ Dobíjecí stanice a obnovitelné zdroje. Totéž platí pro spotřebu energie. Spotřebovávejte co nejméně energie a čerpejte ji z obnovitelných zdrojů. Inteligentní systémy a robotická řešení jsou velkým pomocníkem při optimalizaci. Opravdu se to vyplatí: Sklady využívající autonomní mobilní roboty, jež spotřebují méně energie a produkují méně CO2 než konvenčně provozované sklady.
Integrací udržitelných postupů v odvětví logistiky přinášíme změnu v oblasti změny klimatu, zlepšujeme kvalitu ovzduší i vody a moudře využíváme cenné zdroje z naší biosféry – Země.
Zákazník to vyžaduje
V posledních letech se výrazně zvýšilo povědomí o problémech životního prostředí a sociální odpovědnosti. Nejenže spotřebitelé kladou větší důraz na chování šetrné k životnímu prostředí, ale i podniky si uvědomují nutnost integrace principů udržitelnosti do svých obchodních aktivit. To vše vedlo ke změně myšlení a chování firem i zákazníků. Jsou ale kontinenty, které jsou vůči těmto snahám imunní…
Rostoucí potřeba udržitelnosti byla potvrzena studií, provedenou IPC (Association Connecting Electronics Industries – nezávislá obchodní a normalizační organizace zaměřená na výrobu a vývoj elektroniky), týkající se online obchodu v sektoru B2C. Více než polovina zúčastněných online kupujících chtěla udržitelné možnosti doručení a preferovala opakovaně použitelné obaly. 73 % by s radostí obdrželo balíček o den později, pokud by se tím snížil dopad na životní prostředí. Změnilo se rovněž nákupní chování. Zákazníci chtějí vědět, odkud jejich produkty pocházejí a zda byly vyrobeny a přepravovány udržitelným způsobem.
Michaela Tůmová, tisková mluvčí PPL CZ říká: „V PPL se dlouhodobě snažíme skloubit udržitelnost s neustálým tlakem na minimalizaci nákladů. Udržitelnost totiž není jen o ekologii, ale také o hledání chytrých a dlouhodobě efektivních řešení. Modernizace technologií, optimalizace doručovacích tras, efektivnější plánování nebo digitalizace jsou konkrétní kroky, které pozitivně ovlivňují environmentální dopad a zároveň vedou ke snížení provozních nákladů. Dobrým příkladem je doručování do výdejních míst – PPL Parcelshopů a PPL Parcelboxů. Tento způsob je výrazně úspornější jak z hlediska emisí, tak z hlediska logistiky a nákladů. Namísto toho, aby řidič PPL rozvážel zásilky na desítky jednotlivých adres, zvládne doručit větší množství zásilek na jedno výdejní místo. Kromě toho aktivně investujeme do vozidel na alternativní pohony. Elektrické dodávky využíváme především ve městech. Připravujeme se na budoucí regulace vjezdů dieselových vozidel do center měst tak, abychom měli i nadále jistotu, že zvládneme pokrýt sto procent spotřebitelů i poboček našich zákazníků. V souvislosti s tím budujeme vlastní síť dobíjecích stanic. Meziročně jsme tak snížili podíl CO2 na zásilku o 12 %. Věříme, že právě kombinace těchto opatření – výdejní místa, alternativní pohony i chytrá logistika – je klíčem k udržitelnému a současně konkurenceschopnému modelu doručování.“
Napsat komentář