Retail poženou vpřed chytré technologie

Digitalizace i umělá inteligence urychlují a zdokonalují procesy, pomáhají zvládat nebezpečnou nebo monotónní práci a přebírají pozice, které je obtížné obsadit lidmi.

To, co ještě před několika lety patřilo do science fiction, se stává realitou. Prodeji a procesům s ním spojeným pomáhají technologie, o kterých se nám před několika lety ani nezdálo.

Vystavit zboží a čekat, až přijdou zákazníci a vytáhnou peněženku, nestačí. Budoucnost prodeje spočívá v nasazení nejmodernějších technologií, personalizovaném marketingu využívajícím neuropsychologii, umělou inteligenci a v případě kamenných prodejen také ve využití sofistikovaného osvětlení zboží.

Nový retail přichází

Pro majitele kamenných prodejen vyvíjejí společnosti Zumtobel, 4DMagic a Kochstrasse řešení označované jako New Retail, které do klasického prodeje vnáší inteligentní algoritmy známé z internetových obchodů a sociálních sítí. V rámci řešení New Retail se spojují zkušenosti firem zabývajících se osvětlováním, light designem, neuromarketingem a reklamními panely. Základem systému je chytrá kamera, která odhadne, jaký typ zákazníka před zbožím stojí – konkrétně jeho pohlaví, přibližný věk a aktuální náladu. K tomu se přidají informace o aktuálním počasí a denní hodině. Podle kombinace těchto informací pak systém může zobrazit například personalizovanou reklamu na displeji nebo cíleně nasvítit zboží, o které by mohl mít zákazník větší zájem. Každý nakupující tak získá v obchodě personalizovaný zážitek, který přesahuje samotnou nabídku produktů.  To vede k vyšší dávce dopaminu v mozku a poté k ochotnějšímu utrácení peněz. A jak to vlastně funguje? „Pokud do obchodu vstoupí například žena středního věku, která se tváří vystresovaně, systém usoudí, že by se jí mohla hodit nová podložka pro cvičení jógy nebo sada uklidňujících čajů. Tyto produkty jí proto nabídne přednostně, přičemž z její následné reakce se dokáže poučit. Internetové obchody mají oproti těm tradičním velkou výhodu v sofistikovaných algoritmech, které nás podle všeho znají lépe než my sami sebe. Řešení New Retail se snaží zavést podobný systém i do kamenných prodejen,“ říká Roland Gowick, vedoucí globálního oddělení Key Account Retail ve společnosti Zumtobel.

Jeden terminál pro tři karty

Donedávna bylo běžné, že například obsluha čerpacích stanic musela mít na pokladně několik platebních terminálů: jeden pro klasické platební karty, další pro fleetové a třetí pro stravenkové karty. Každá z nich má své využití a benefity jak pro provozovatele, tak pro samotné zákazníky. Zejména fleetové karty si oblíbili firemní zákazníci s rozsáhlejšími vozovými parky. Umožňují přesnější kontrolu výdajů, jednodušší administrativu i optimalizaci provozních nákladů. Akceptace fleetových karet tak přináší čerpacím stanicím širší zákaznickou základnu a vyšší obrat. Přítomnost několika terminálů však už ale od nynějška není potřeba. Společnost Sonet v kooperaci s předními dodavateli řídicích systémů pro čerpací stanice nyní nabízí jednoduché a efektivní řešení: rozšíření platebního terminálu o akceptaci široké škály karet třetích stran. „Nová platební technologie umožňuje přijímat všechny druhy bezhotovostních plateb na jednom zařízení – ať už na stávajícím platebním terminálu Sonet nebo na novém zařízení s plnou servisní a softwarovou podporou. Provozovatelé tak sníží provozní náklady a zrychlí odbavení platících zákazníků,“ vysvětluje David Kříčka, Direct Sales Representative společnosti Sonet member of Payten.

Optimalizují procesy

Rychlý vývoj umělé inteligence signalizuje transformační změny ve velmi blízké budoucnosti a už nyní se stává nepostradatelným nástrojem pro optimalizaci maloobchodních procesů. Automatizované prodejny využívají pokročilé technologie pro zabezpečení a efektivní provoz. „Mezi klíčové technologie patří pokročilé kamerové systémy s umělou inteligencí, váhoskenery u pokladen, turnikety a RFID systémy. Tyto technologie umožňují nejen kontrolu pohybu zákazníků, ale také optimalizaci nákupního procesu. Inteligentní výdejní ledničky a regály s integrovanými čidly umožňují přesné sledování pohybu zboží a jeho dostupnosti, což přispívá k plynulému a bezpečnému prodeji. Vzdálený monitoring operátora navíc umožňuje nepřetržitý dohled nad prodejnou a okamžitou reakci na mimořádné situace,“ popisuje Lukáš Pracný, Business Development Manager, Securitas ČR.

Robotické systémy řídí AI

Firmy využívají umělou inteligenci k predikci poptávky, zpracování dat a zlepšení plánování, což vede k efektivnějšímu rozhodování. Digitalizace dat umožní firmám odhalit skryté příležitosti a zvýšit efektivitu operací. „Umělá inteligence řídí robotické systémy, které zajišťují skladování, manipulaci a doplňování zboží bez lidského zásahu. Automatizovaná kontrola kvality díky kamerám s AI dokáže detekovat vady zboží nebo nesprávnou manipulaci,“ popisuje Michal Černý ze společnosti Audiopro. Generativní umělá inteligence bude retail a e-commerce nadále ovlivňovat v rostoucí míře. Stále více budou využívány velké jazykové modely k prezentaci na webových stránkách a sociálních sítích, pomoci s obrázky, psaní textů popisků zboží, reakcím na dotazy zákazníků nebo doporučování produktů podle individuálních preferencí. „Vhodně aplikovaná umělá inteligence pomůže lépe poznat zákazníky, jejich preference, potřeby, nákupní historii nebo chování. Tím může pomoci vytvářet personalizované nabídky, slevy či reklamy, které budou více odpovídat zájmům a očekáváním zákazníků,“ predikuje Ruslan Skopal, CEO a spolumajitel e-shopu Trenýrkárna.cz.

Procesy budou spolehlivější

Vzhledem k tomu, že maloobchod a e-commerce stále více závisejí na cloudových řešeních, bude do budoucna kladen důraz na posílení kybernetické bezpečnosti a ochrany dat. „Vzhledem k tomu, že narušení dat a kybernetické útoky jsou stále častější, budou maloobchodní společnosti upřednostňovat pokročilé bezpečnostní protokoly, jako je vícefaktorová autentizace a end-to-end šifrování, aby chránily citlivá klientská data. Cloudové technologie také umožní lepší řízení přístupu a efektivnější provoz, díky čemuž budou procesy spolehlivější a bezpečnější. Zaměření na robustní cloudové zabezpečení pomůže firmám v oblasti retailu a e-commerce budovat důvěru s klienty a zajistit soulad s vyvíjejícími se předpisy na ochranu dat,“ říká Ondřej Ševeček z Počítačové školy GOPAS.

Se splněním ESG pomůžou roboti

ESG totiž už není otázkou jenom velkých korporací. Brzy se bude týkat i malých a středních podniků, včetně zástupců maloobchodu a e-commerce. A pomoci mohou například robotická řešení v rámci péče o čisté maloobchodní prostory. „Firmy budou více hledat způsoby, jak minimalizovat svůj dopad na životní prostředí. Aby splnily nové evropské normy, musí zlepšovat mimo jiné pracovní podmínky pro své zaměstnance. Pomoci k tomu mohou například robotické úklidové systémy. Ty totiž mohou firmám snížit spotřebu vody, chemikálií, energií a také snížit množství odpadu, který produkují,“ říká Lukáš Rom, Product Manager ve společnosti Kärcher.

Omnichannel a sběr dat

Protože to zákazníci vyžadují, čeká obchodníky další vylepšování kompatibility platforem prodeje. „Ať už se jedná o e-shop, kamenný obchod, mobilní aplikaci, sociální média coby jiný kanál prodeje, vše musí ladit a doplňovat se. Omnichannel formát služby umožňuje zákazníkovi nakupovat kdykoli, kdekoli a jakkoli a zároveň mu poskytuje stejnou kvalitu, rychlost a pohodlí,“ podotýká Martin Kůs, spolumajitel a spoluzakladatel značky Vuch. A prodejci pak díky sběru dat napříč platformami mohou ještě lépe analyzovat zákazníkovy preference a potřeby, a nabízet mu personalizované a relevantní nabídky, doporučení a zážitky.

Vylepšená poslední míle

Prodejci společně se společně s logistickými firmami neustále snaží vylepšovat doručení k zákazníkovi a zlepšovat jeho zákaznickou zkušenost. S nárůstem e-commerce se stává klíčovou výzvou optimalizace poslední míle doručení. Pro zkrácení doručovací doby se očekává vznik více malých skladovacích prostor v blízkosti zákazníků, odkud budou zásilky rozesílány. Navíc sdílené logistické platformy umožní firmám spojit síly a optimalizovat přepravu. I zde pomáhají nové technologie, například české řešení Battswapp eliminuje prodlevy provozu elektrovozidel rozvážejících potraviny. V principu jde o jednoduchý systém, kde obyčejný elektromobil, který se nabíjí v řádu hodin, nahrazuje doručovací speciál. Ten se nenabíjí, pouze se v dokovací stanici vymění baterie za nabitou. Proces trvá tři minuty a auto může okamžitě pokračovat v doručování. Tento systém začíná využívat například Rohlík.cz.

V čem spočívá výhoda kobotů?

Kolaborativní roboti, známí jako koboti, představují moderní technologii navrženou pro přímou spolupráci s lidskými pracovníky. Na rozdíl od tradičních průmyslových robotů, kteří operují v oddělených prostorách, jsou schopni sdílet pracovní prostor s lidmi, což přináší nové možnosti v organizaci práce, ale také zcela nové výzvy a rizika. „Jedním z hlavních přínosů kobotů je schopnost převzít opakující se a fyzicky náročné činnosti, čímž se snižuje riziko nadměrného zatížení zaměstnanců. Koboti také minimalizují lidskou práci v nebezpečných podmínkách, například při manipulaci s chemikáliemi, v extrémních teplotách nebo při práci v prostředí se zvýšeným rizikem úrazu. Další výhodou je zlepšení ergonomie práce, protože robotizace pomáhá předcházet zdravotním problémům spojeným s dlouhodobým fyzickým zatížením. Robotické čisticí stroje například také eliminují negativní vlivy noční práce na úklidové pracovníky a velkou část úklidu zajistí ve svém robotickém režimu,“ vysvětluje Lukáš Rom. Využití kobotů snižuje také rizika únavy a vyhoření. Díky tomu, že koboti přebírají fyzicky i psychicky náročné úkoly, mohou pracovníci lépe rozložit svou pracovní zátěž a zaměřit se na kreativní nebo řídicí činnosti.

Podlaha už patří robotům

I do retailu a skladů vstupuje automatizace a robotizace do stále více činností. Příkladem může být také autonomní vysavač Kärcher Kira CV 50, což bezobslužný stroj, který dokáže čistit retailové plochy bez ovládání úklidovým pracovníkem. Tento pomocník dokáže převzít časově náročný a monotónní úkon vysávání a ponechá pracovníkům možnost věnovat se jiným úkolům. Za tímto účelem stroj zcela autonomně zmapuje uklízený prostor a vypočítá optimální a efektivní trasu úklidu. Díky kompaktní konstrukci, výkonným bateriím a ergonomické ovladatelnosti je robotický vysavač ideálním pomocníkem na vysávání tvrdých podlah s pracovní šířkou 350 mm, a to i v rozích nebo přímo u zdi. Nízká výška umožňuje vysávání i pod nábytkem a stoly a díky malým rozměrům je vhodný i pro použití ve stísněných prostorách.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 5.2025…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.