
„Technologie 24/7 není určena pouze pro prodejny potravin, ale může se uplatnit i v oblastech, jako jsou fitness centra, knihovny, prodejny pro domácí mazlíčky či vzorkovny s nejrůznějším sortimentem,“ říká Radek Nachtmann, jednatel společnosti P.V.A. systems.
Společnost P.V.A. systems vyvíjí již více než 25 let obchodní, skladové a pokladní systémy, které jsou primárně určeny pro řízení obchodních sítí prodejen. Nosný produkt B.O.S.S. Enterprise je využíván řetězci pro komplexní řešení oběhu zboží a služeb obchodní firmou.
P.V.A. systems své aktivity rozděluje do osmi oblastí. Po které z nich je v současné době největší poptávka za strany obchodníků?
V poslední době zaznamenáváme největší poptávku po řešení pro automatizované prodejny 24/7. Je to skutečný fenomén poslední doby. Před třemi roky se otevřela první taková prodejna ze sítě COOP ve Strakonicích a od té doby se otevírají neustále další. Naše systémy v tomto okamžiku používá více než 90 takových prodejen v České republice a další se otevírají prakticky každý týden. U nás neustále pracujeme na vývoji a vylepšování funkcionalit, které vedou ke zvyšování komfortu a bezpečnosti v těchto prodejnách. Jednu takovou prodejnu v kontejnerovém provedení jsme loni sami realizovali a provozujeme jí v kampusu Západočeské univerzity v Plzni. Slouží nám především pro prezentaci našich systémů a také jako funkční laboratoř pro testování novinek.
Automatizované prodejny se již staly běžnou součástí obchodní sítě. Liší se nová automatizovaná od té otevřené třeba před dvěma lety?
Když se otevřela první taková prodejna, tak nikdo nevěděl, jak se budou nakupující chovat a co bude třeba ošetřit. Například byl v této prodejně fyzicky oddělen úsek krájených uzenin a sýrů a byl při nočním provozu uzavřen kovovou roletou. Prodejna byla vybavena dvojitými vstupními dveřmi pro bezpečný vstup apod. S postupem času se zjistilo, že bezpečnostní rizika nejsou tak veliká a od těchto řešení se ve většině případů ustoupilo. Také od té doby došlo ke značnému vylepšení dohledových systémů a nasazení AI nad kamerami pro kontrolu tohoto provozu.
Dále bych zde chtěl uvést jednu novinku, a tou je automatizovaný výdejník tabákových výrobků. V provozech bez obsluhy je tato kategorie zboží poměrně rizikovou s ohledem na hodnotu zboží, jeho velikost a marži. Zařízení je propojeno s pokladnou a systémem. Zákazník si vybere na samoobslužné pokladně tabákový výrobek a po zaplacení celého paragonu výdejník zboží samočinně vydá.
V souvislosti s prodejnami 24/7 se nejčastěji hovoří o malých obcích, turistických oblastech a centrech měst. Na kterých dalších místech úspěšně fungují?
Ano, tento typ provozoven je přímo předurčen pro provoz v menších obcích, kde často výkon běžné prodejny nestačí na pokrytí jejích nákladů. Největším nákladem jsou personální náklady, a právě bezobslužná technologie toto značně snižuje. Nejčastěji jsou provozovny v obcích provozovány v tzv. hybridním módu, tedy na pár hodin denně s obsluhou nebo pak v úplném automatu, kdy je obsluha přítomna pouze pro založení zboží a úklid provozovny.
Automatizované provozovny se velmi dobře provozují také například v kampusech vysokých škol, v blízkosti kolejí, v průmyslových oblastech a také v sídlištích větších měst.
Co všechno pro realizaci prodejen 24/7 obchodníkům nabízíte?
Naše společnost ve spolupráci s partnery nabízí budoucím i stávajícím provozovatelům všechny služby od poradenství až po realizaci takové provozovny „na klíč“. Každá provozovna je jiná, a tak je nutná prohlídka budoucích prostor, návrh vybavení prodejny, technická specifikace, cenová nabídka a pak vlastní realizace.
Kromě toho nabízíme také možnost dodání kompletně vybavené kontejnerové prodejny na míru, která se přiveze na místo na kamionu, složí se a může být ihned provozována. To je řešení pro lokality, kde není k dispozici žádná budova či prostor pro běžnou prodejnu. Design, velikost a vybavení kontejnerové prodejny je velmi variabilní a je to vždy řešeno individuálně na základě požadavků provozovatele.
Jak dlouhý je proces od rozhodnutí obchodníka realizovat prodejnu 24/7 do jejího otevření?
To je velmi individuální a souvisí zejména s tím, zda bude současně prodejna procházet plnou či částečnou rekonstrukcí. Pokud je prodejna v provozu a je potřeba jí „pouze“ automatizovat, tak je to může být doba v průměru kolem jednoho měsíce. Bývá často nutné dovybavit či osadit nově kamerový a zabezpečovací systému spolu s doplněním IT infrastruktury a instalovat dveřní automatiku. Dále pak samoobslužnou pokladnu, případně další vybavení jako elektronické cenovky apod.
Jak postupuje využití umělé inteligence v případě automatizovaných prodejen?
Naše společnost se zabývá ve spolupráci s katedrou kybernetiky ZČÚ v Plzni vývojem a implementací vlastního řešení umělé inteligence v našich systémech. Vnímáme to ve dvou rovinách. Ta první je nasazení AI v samoobslužné pokladně pro pohodlné markování zboží bez EAN kódu, tedy ovoce a zeleniny či pečiva. V prodejně není obsluha, a tedy komfort pro nakupujícího je klíčový pro jeho spokojenost a tím také opakovanou návštěvu. Mohu říci, že v tuto chvíli běží AI pro rozpoznání zboží v praxi ve více než čtyřiceti samoobslužných pokladnách u různých našich uživatelů.
Nad prodejnami „bdí“ dohledová centra. Většinou se hovoří o eliminaci krádeží, ale co když se zákazníkovi udělá nevolno nebo se zraní?
Naši druhou rovinou je automatizace a zefektivnění dohledu nad prodejnami 24/7. Námi dodávané videoservery v IT infrastruktuře prodejny s vlastní umělou inteligencí analyzují pohyb nakupujícího na všech kamerách v prodejně. V případě nevolnosti či pádu člověka automaticky server vyvolá alarm na ústředně a v dohledové aplikaci na pult centrální ochrany, kde pak pracovníci pultu dále reagují podle svého scénáře a přivolají odbornou pomoc.
Nabízíte dohledovou aplikaci. V čem se liší od klasického dohledového centra?
Dohledová aplikace je jedním z našich dalších produktů. Je určena primárně pro dohledová centra, ale také pro IT oddělení provozovatelů. Jedná se o doplnění stávajících technologií propojení dohledového pultu s prodejnami. Je připojena ke všem technologickým prvkům automatizované prodejny. Umožňuje sledování a ovládání automatizačních technologií (např. dveří), samoobslužné pokladny (např. pomoc nakupujícímu) a videoserveru. Dále umožňuje náhled na livestream všech kamer, náhled na vzniklé videofilmy z nákupů a jejich označení v případě podezření na porušení podmínek. Součástí je také komunikátor, přes který může operátor hovořit s nakupujícím. Dohledová aplikace zobrazuje nejen případné zdravotní komplikace zákazníka, ale monitoruje celou prodejnu, upozorňuje na případné technické problémy a mnoho dalšího.
Možností, jak se identifikovat pro vstupu do automatizované prodejny přibývá. U nás tento proces odstartovala bankovní identita. Jaké další varianty jsou dnes k dispozici?
Dnes slouží ke vstupu do takových prodejen specializované aplikace, které generují QR kód a po přečtení čtečkou u vstupu a ověření je umožněn vstup do prodejny. Registrace do aplikací probíhají pomocí bankovní identity nebo pomocí skenování osobních dokladů. Budoucnost vidíme v možnosti využití státní aplikace eDoklady a v neposlední řadě pak ve vstupech prostřednictvím bankovních platebních karet. Ale musí být umožněna bezproblémová identifikace nakupujícího pro případ porušení obchodních podmínek provozovatele.
P.V.A. systems ovšem nejsou jen automatizované prodejny. O co je největší zájem ze strany „klasických“ prodejen s obsluhou?
Ano, vyvíjíme již více než 25 let obchodní, skladové a pokladní systémy, které jsou primárně určeny pro řízení obchodních sítí prodejen. Náš nosný produkt B.O.S.S. Enterprise je využíván řetězci pro komplexní řešení oběhu zboží a služeb obchodní firmou. Tedy od řídící obchodní centrály, přes sofistikované velkoobchodní distribuční sklady včetně WMS až po maloobchodní provozovny všech velikostí, samoobslužných pokladen a automatizovaných provozoven.
Jednou z částí systému je také modul pro automatizaci objednávek, což je stále pro obchodníky velké téma a dokáže uspořit značné personální náklady a zejména zpřesnit a zkvalitnit řízení skladových zásob jak na prodejnách, tak na velkých distribučních skladech. Mohu se pochlubit například referencí z poslední doby – v lednu letos byl spuštěn na našich systémech velký velkoobchodní sklad ve Slovenské republice KON-RAD včetně řízeného systému WMS. Je potřeba ještě zmínit, že všechny naše systémy vyvíjíme sami a jsou to naše vlastní produkty. Nic ze softwarových součástí nenakupujeme od třetích stran.
A jaké plány má P.V.A. systems do budoucna?
Určitě intenzivně pokračovat ve vývoji našich systémů včetně výrazného rozvoje integrovaných prvků umělé inteligence. Spojení všech těchto komponent do jednoho celku bez nutných integrací mezi systémy přináší provozní úspory. Na druhou stranu je potřeba říci, že jsme naopak také připraveni jednotlivé části systému (zejména v oblasti automatizace prodejen) dodávat samostatně a integrovat je na stávající IT infrastrukturu prodejních sítí včetně zahraničních.
Napsat komentář