
Přelidněnost, dopravní zácpy a rostoucí počty stále náročnějších zákazníků činí z městské logistiky černou můru pro retail. Nastal okamžik hledání řešení.
Cílem je zmírnit problémy s nákladní dopravou a přispět k udržitelnému rozvoji center měst. To vyžaduje důkladné plánování, výzkum a testování možností a komunikaci s podniky, obchody i přepravci. Centra měst nejsou uzpůsobena požadavkům na přepravu zboží a nákladů v takovém rozsahu, který by pokryl náročné požadavky společnosti ve 21. století.
Někde jsem četl srovnání, že v 19. století byla průměrná rychlost koňského povozu v Londýně 15 km/h. Dnes, ve 21. století, je průměrná rychlost vozidla v Londýně 19 km/h. To není zas až tak významná změna, co říkáte? Nevrátíme se raději ke koňským spřežením? Uznávám, raději ne. Ale co s tím?
Na dopravu ve městech má vliv velké množství faktorů. Pojďte se podívat, proč je a bude na vzestupu právě city logistika. Do větších měst se stěhuje čím dál tím víc lidí a s tím ruku v ruce jde i dopravní přetížení. Koliduje osobní i nákladní pozemní doprava s pěším provozem, provozem na cyklostezkách, dopravní zatížení může způsobovat narušení statiky nebo jiné poškození historických památek atd. Většinou nepomáhá ani prostorová (zóny, vyhrazené pruhy…) nebo časová (využití noční doby, vyhrazení parkovacích míst v určitou dobu např. pro zásobování…) segregace kolidujících složek. To sebou přináší růst cen nemovitostí a mnoho menších firem opouští centra měst.
Nutnost spolupracovat
Okolo 60 % všech cest v městských oblastech je uskutečňováno za účelem přepravy zboží. Toto překvapující číslo se týká jak přepravy zboží v nákladních vozech, tak také denních přeprav zboží jednotlivci do domácnosti. Velká část tohoto nákladu se přepravuje s využitím motorové dopravy, která je spojena s výrazným zatížením životního prostředí (hluk, vibrace, znečištění ovzduší, poškození historických budov, kongesce). Řada měst už dnes pracuje na změně směrem k udržitelnějšímu modelu přepravy nákladu.
„S růstem e-commerce, narůstajícím množstvím putujících zásilek a nároky na rychlost se pojí i potřeba dlouhodobé strategie udržitelnosti. Ta nespočívá jen v „zelenání“ vozového parku, ale rovněž v čím dál intenzivnější komunikaci s městy. Do budoucna totiž bude potřeba nastavit komplexní rámce, jak nastavit politiku parkování či vjezdů do center měst a jak přizpůsobit infrastrukturu tím směrem, aby kurýrní společnosti přirozeně zapadly do každodenního městského provozu,“ hledá cestu Ivo Velíšek, Country Manager DODO pro Česko a Slovensko a Bulharsko a dodává: „V DODO vnímáme, že trendem budoucnosti je pokročilá práce s daty nejen na úrovni samotných logistických a e-commerce služeb, ale také na bázi datové výměny s jednotlivými municipalitami. Města tak díky datům z reálného provozu budou moci činit kvalifikovanější rozhodnutí, jak zajistit maximální obslužnost obyvatelstva v souladu s vysokými zákaznickými nároky, a zároveň ulevit městskému provozu.“
„Doprava zásilek v centrech měst představuje logistickou výzvu a vyžaduje inovativní přístup. Rostoucí objem on-line objednávek klade stále větší nároky na doručovací služby, přičemž hlavní výzvou je omezený prostor pro parkování a přísnější regulace vjezdu do center měst. Tuto situaci si plně uvědomujeme a aktivně hledáme řešení, která umožní efektivní a zároveň udržitelnou dopravu. Jednou z klíčových cest je rozvoj sítě výdejních boxů a výdejních míst, kterých máme momentálně více než 6 700 a díky nimž můžeme sjednotit doručování a snižovat počet jednotlivých zastávek v hustě obydlených oblastech. Tento přístup nejen zvyšuje komfort pro zákazníky, kteří si obzvlášť v Parcelboxech můžou vyzvednout svůj balík dle svých časových možností, ale zároveň pomáhá snižovat dopravní zátěž,“ vysvětluje Michaela Tůmová, tisková mluvčí PPL a dodává: „Dlouhodobě se také připravujeme na očekávané regulace vjezdu dieselových vozidel do center měst. Už nyní máme více než 150 vozidel na alternativní pohon, což nám umožňuje doručovat zásilky šetrněji k životnímu prostředí. Do budoucna plánujeme tuto flotilu dále rozšiřovat, abychom mohli zajistit 100% pokrytí nejen pro koncové zákazníky, ale i pro pobočky našich obchodních partnerů. Doprava ve městech se neustále vyvíjí a PPL aktivně sleduje nové technologie a trendy, aby i nadále přinášela efektivní a udržitelná řešení v oblasti logistiky.“
Konec živelnosti
„Rostoucí objem online objednávek klade vysoké nároky na městskou logistiku. Abychom minimalizovali dopravní zatížení, zaměřujeme se na konsolidaci zásilek a doručování do AlzaBoxů, které jsou dostupné 24/7 a umožňují zavážení mimo dopravní špičku. Důležitým prvkem je také optimalizace doručovacích oken a využití chytrých technologií pro efektivnější řízení logistiky,“ říká Eliška Čeřovská, PR manažerka Alzy.
„Ve velkých městech nám obrovsky pomáhá boom výdejních boxů. Jejich síť jsme za poslední rok zvýšili čtyřnásobně, vlastních GLS Parcel Boxů máme už více jak 1 000 a v rozšiřování sítě budeme dál pokračovat. Celkově jsme výrazně rozšířili síť, doručujeme už do více než 5000 výdejních míst a boxů. Právě boxy se stávají nejoblíbenější volbou i ze strany klientů, vyhovuje jim jejich dostupnost 24/7 a blízkost domova či zaměstnání. Boxy budujeme ve spolupráci s obcemi, vybíráme společně vhodná místa tak, aby byla jednak dobře dostupná a jednak boxy nenarušovaly své okolí. Dalším velkým tématem je ve městech ekologická doprava, postupně rozšiřuje síť našich elektroaut a flotilu budeme v tomto směru dále posilovat. Právě ve městech přitom dává využití elektromobilů v tuto chvíli největší smysl,“ přidává svůj názor Petr Pěcha, ředitel GLS v České republice.
Michal Zrůbek, Logistics & Operations Manager ze společnosti Zásilkovna, říká: „V rámci městské logistiky se snažíme zohlednit všechny faktory, které tato specifická oblast přináší. Klíčovou roli zde hraje optimalizace a plánování přeprav, efektivní rozvržení kapacit i využívání překladišť v mikro depech. Do center měst pak volíme například vhodnější velikost dodávek, umožňuje nám to více efektivně doručovat i v hustější městské zástavbě, aniž bychom přetěžovali dopravní infrastrukturu nebo čelili omezením pro vjezd větších vozů.“
City logistika je obrovskou příležitostí i pro společnosti konceptu 3PL (third-party logistics), které už teď nabízí konsolidované vyzvedávání, balení, uskladnění a distribuci, tedy logistický základ. Mají know-how i potřebné vybavení pro řešení pro celou aglomeraci. Velkou výhodou může být také to, že 3PL společnosti v konkrétních městech působí a jsou obeznámeny s místní infrastrukturou, kapacitami i možnostmi. 3PL společnosti mohou pomoci outsourcovat a konsolidovat podnikatelskou logistiku a tím přispět k celkové modernizaci městské logistiky a zlepšení kvality života na mnoha místech.
Mikrodepa
Jedním z nástrojů řešení city logistiky jsou mikrodepa pro doručování zásilek na poslední míli udržitelným způsobem. Namísto klasického doručení zboží na adresu koncového zákazníka dodávkovým automobilem se v mikrodepu zásilka spolu s dalšími přeloží z dodávky, která přijede z depa dopravce umístěného často na hranici Prahy, do skladovacího kontejneru. Zásilky jsou do mikrodepa zaváženy nejčastěji v ranních nebo dopoledních hodinách, ale třeba u zásilek potravin je to v průběhu celého dne. Zásilky jsou ze skladovacího kontejneru poté doručovány ke koncovým zákazníkům kurýry nákladními elektrokoly, příp. i pěšími kurýry. Ti se v závislosti na počtu zásilek v depu otočí i vícekrát za den. Nedoručené zásilky nebo zásilky podané k přepravě kurýrovi se v odpoledních hodinách odvezou z mikrodepa dodávkovým automobilem do depa dopravce. Těchto jízd je ale výrazně méně než ranních a dopoledních jízd přivážející zboží do mikrodepa.
Mikrodepo potřebuje pro svůj prostor plochu o velikosti zhruba 1000 m2, která umožní prostor pro nejvíce deset skladovacích kontejnerů. Prostor musí být z bezpečnostních důvodů ohrazen a také zastřešen z důvodu ochrany zásilek před povětrnostními vlivy během jejich překládky. Skladovací kontejnery jsou v majetku dopravců, ostatní zařízení poskytuje město jako součást nájmu. Jde zejm. o oplocení vč. vjezdové a výjezdové brány, společné zázemí pro kurýry, přívod elektrické energie pro nabíjení elektrokol, možnost základního servisu kol atd. Výhledově se také jeví potřeba umožnit rychlé nabíjení elektrododávek a od počátku projektu se také předpokládá umístění balíkoboxů na čelní stěně depa pro vyzvedávání zásilek zákazníky. I proto je vhodná taková poloha mikrodepa, která je nejen dobře dopravně dostupná pro dodávky i kola, ale je i na frekventovaných pěších trasách v blízkosti stanic MHD.
Napsat komentář