Elektronické cenovky se stávají standardem

Elektronické cenovky začínají být nedílnou součástí moderního nakupování. Kromě vysoké efektivity zlepšují také zákaznický zážitek. U nových nebo rekonstruovaných prodejen se již proto stávají standardem.

K nejdůležitějším výhodám elektronických cenovek patří aktuálnosti zobrazovaných informací. Jejich rostoucí oblibě nahrává postupující digitalizace a v neposlední řadě také snaha uspořit manuální lidskou práci.

Elektronické cenovky se pro nové nebo modernizované prodejny pomalu stávají standardem. Oproti klasickým papírovým totiž přinášejí provozovatelům řadu výhod. Tou patrně nedůležitější je aktuálnost informací a možnost okamžité změny ceny.

Při změně ceny, například z důvodu akce, stačí v centrálním počítači zadat cenu novou, přičemž v pokladním systému se změní ihned a aktualizace se odesílá i do cenovek. Díky automatizovanému procesu nedochází k chybovosti a co je hlavní – produkt má vždy správnou cenu. Odpadá tak možné nepříjemné překvapení při placení, kdy je zákazníkům na pokladně účtována jiná částka. Výsledkem je nejen úspora času a snížení chybovosti, ale také výrazný pokles provozních nákladů spojených s tiskem a výměnou papírových cenovek. V neposlední řadě elektronické cenovky obchodníkovi pomůžou získat moderní vzhled prodejny, který má potenciál přilákat nové zákazníky.

Trh s e-cenovkami poroste

Vysoké náklady na personál a zároveň nedostatek kvalitního personálu je jednou z příčin, proč obchodníci stále častěji sahají po zavedení moderních technologií. „Pozorujeme oživení na trhu smart technologií, elektronické cenovky nevyjímaje. Ty mají velký význam zejména v prodejnách 24/7,“ naznačuje Jindřich Kočica, Key Account Manager | Retail ve společnosti Diebold Nixdorf. Podle jeho slov a zejména na základě nejrůznějších analýz budeme moci mezi lety 2024 až 2034 očekávat růst trhu s elektronickými cenovkami až o 18 %. Dominantními trhy stále zůstanou Severní a Jižní Amerika a dále Evropa a Asie. Rostoucí zájem o elektronické cenovky potvrzuje také Miroslav Kropáč, Sales Manager společnosti Codeware. Podle něj se za poslední rok zvýšil zájem o všechny digitální zobrazovače, především na bázi elektronického inkoustu. Jde tedy nejen o cenovky, ale také o informační cedulky před kanceláře, ordinace lékařů nebo zobrazovače s informacemi o stavu přístrojů.

Největší zájem je o 3 palce

Dalším benefitem digitálních cenovek je jejich přehlednost. Zatímco papírové štítky se mohou snadno poničit, e-ink displej cenovky vypadá vždy dobře, sjednocuje vzhled prodejny, a pro zákazníky je dobře čitelný. A to i z různých úhlů. Značení je zkrátka jasnější a na štítek může obchodník uvést například i specifikaci produktu. Tomu odpovídá také jejich nejběžněji používaná velikost. „Klasická cenovka je s úhlopříčkou 2,9 palců a pak před kanceláře 5,8 palců,“ říká Miroslav Kopáč. „V podstatě se objevují cenovky o velikosti od 3 palce až cenovky s velikostí nad 10 palců. Největší podíl dodávek tvoří nejmenší cenovky do 3 palců, což souvisí s jejich praktickým použitím u velké částí zboží, a také s pořizovacími náklady,“ přidává se Jindřich Kočica Stále oblíbenější jsou však také velkoformátové cenovky, které umožňují zobrazit větší množství informací, doplněných grafikou.

Cenovky téměř bez limitů

Zatímco u papírové cenovky je obchodník limitováni její velikostí, ESL štítky nabízejí díky přesměrování pomocí QR/NFC kódu takřka neomezené možnosti. Přes QR nebo NFC kód se zákazník může prokliknout na stránky produktu, kde si může přečíst například recenze produktu, jeho složení nebo bližší popis. Bezpečný přenos dat mezi bránou a cenovkou zajišťuje šifrované rádiové spojení 2,4 GHz takže celá bezdrátová síť je chráněna před přístupem třetích stran. Nemůže se tedy stát, že by cenu na cenovkách měnil někdo zvenčí. Kromě toho, že změny cen, slevové kampaně a speciální ceny lze zobrazit na cenovkách pouhým stisknutím tlačítka, jsou možné plánované časově řízené změny cen, například o víkendech nebo ve zvláštní časy. Navíc ceny a další informace o produktech jsou monitorovány a centrálně řízeny pomocí technologie ESL, takže obchodník má vždy přehled o cenách. A protože jsou současné cenovky vybaveny technologií elektronického papíru, snižuje to jejich spotřebu energie na minimum a zvyšuje energetickou účinnost.

Hodnotu zvyšují LED a čipy

Podle slov dodavatelů technologií se ceny elektronických cenovek v průběhu času nijak dramaticky nemění, případně jen velmi pozvolna klesají. „Roste však přidaná hodnota a benefity těchto řešení, které vylepšují návratnost investice,“ vysvětluje Jindřich Kočica. Podle Miroslava Kopáče můžeme pozorovat přidávání nových barev, takže kromě tradiční černé a červené se na elektronických cenovkách objevuje také žlutá barva. Stále častěji je jejich součástí také LED dioda pro jejich snadnou identifikaci nebo která umožňuje změnou barvy upozornit zákazníky na probíhající akci. „Díky indikačním ledkám mohou být cenovky použity také pro podporu provozu, například k navigaci po prodejně při doplňování zboží a dalších podobných operacích. Integrovaný NFC čip může být využit při komunikaci se zákazníkem prostřednictvím aplikací, které podporují věrnost zákazníka,“ popisuje Jindřich Kočica. Stál častěji se také začínají objevovat elektronické cenovky s nízkou provozní teplotou -20 °C až 5 °C, které jsou určené do chladicích a mrazicích boxů.

Řešení i pro malé obchodníky

Do budoucna je možné očekávat posun od tradičních LCD cenovek k cenovkám s technologií segmentovaného nebo plně grafického e-papíru, a to nejen z důvodů grafických možností a spotřeby energie, ale také z důvodů výrobních nákladů a dopadů na životní prostředí při výrobě. „Lze pozorovat výrazný posun ve kvalitě, rozšiřování barevných možností a zvětšování displejů u plně grafických cenovek. Z pohledu provozu a managementu se technologie posouvá do cloudových řešení,“ popisuje současnou situaci a pohled do blízké budoucnosti Jindřich Kočica. A kde se s nimi podle jeho názoru budeme setkávat stále častěji? „Cenovky si zachovají svou tradiční roli jako nástroj pro efektivní přeceňování a lze se s nimi setkat i na menších prodejnách, a to na zboží, které je často přeceňováno.“ „Ano, rozšíření do malých prodejen už skutečně nastalo. Množí se dodávky kolem sta kusů cenovek. Když u řešení Opticon připočtete software zdarma a nulové poplatky za údržbu, zbývá už jen základna pro komunikaci. Rázem vám vznikne řešení pro malé prodejny v ceně kolem čtyřicet tisíc korun, což už začíná být zajímavé pro mnohem širší portfolio obchodníků,“ přidává se Miroslav Kropáč. Kromě stále kvalitnějších displejů můžeme do budoucna také očekávat snižující se spotřebu elektronických cenovek a stále se zvyšující kapacitu baterií. To s sebou přinese nejen prodloužení jejich životnosti, ale především další snížení nákladů na jejich provoz a na servis.

Volte garantovanou technologii

Přes příznivou situaci, která činí elektronické cenovky stále dostupnějšími, si jejich pořízení řada obchodníků stále rozmýšlí. V tom případě je ovšem možné pořídit je jen pro část zboží. „Nenapadá mě prakticky žádné omezení. Obchodník může začít jednou ovládací základnou a třeba jen deseti cenovkami,“ konstatuje Miroslav Kropáč. Typicky jde o cenovky pro zboží, u kterého se často mění cena, jako je akční zboží nebo zboží, které je kvůli jeho omezené trvanlivost zapotřebí na sklonku dne rychle vyprodat. „Je obvyklé, že obchodník instaluje cenovky nejdříve na část zboží a následně se, po vyhodnocení tohoto pilotního projektu, rozhodne pro případné rozšíření. Nicméně je dobré zvolit takovou technologii, u které je garantován dlouhodobý rozvoj a podpora,“ radí Jindřich Kočica.

Ušetřete až 50 % nákladů

Od 5. 4. 2023 vstoupila v platnost výzva Technologie pro MAS (CLLD) od MPO, díky níž je možné získat dotaci na elektronizaci prodejny ve výši 125 000 Kč až 1 000 000 Kč. Celková dotace z operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost, kam tato výzva spadá, může pokrývat až 50 % celkových nákladů. Ukončení příjmu žádostí na nákup nových technologií a vybavení umožňující následnou digitalizaci a automatizaci výroby bylo stanoveno na 31. 10. 2025. Více informací, včetně všech aktualit, se zájemci dozví na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 3.2025…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.