
Zákazníka při online nakupování často přesvědčí nízká cena, rizika si nepřipouští. Čínská online tržiště jsou stále populárnější i v Česku. Jejich obrat na tuzemském trhu dosáhl v loňském roce podle APEK 23,2 mld. Kč, o 170 % více než v roce 2023. Jejich podíl na celkovém objemu online nákupů se zvýšil ze 4,4 % v roce 2023 na loňských 10,7 %.
Zákazníka láká nízká cena, neřeší kvalitu nebo zdravotní nezávadnost, natož skutečnost, že čínská tržiště často obcházejí přísná pravidla platná na evropském trhu. Škoda vzniká jak zákazníkům, tak tuzemským obchodníkům, jejichž produkty procházejí přísným sítem nákladných kontrol. Výrazně tratí i stát kvůli nevybranému clu, nižšímu výběru DPH a nezaplaceným poplatkům do odpadového hospodářství.
Rizika pro spotřebitele
Dosavadní testování výrobků z čínských e-shopů a online tržišť, které provedly kontrolní orgány v řadě evropských zemí, přinesla znepokojivá zjištění. Většina testovaných produktů totiž neplní evropská pravidla týkající se bezpečnosti a kvality výrobků. Zvláště rizikové jsou případy nadměrné koncentrace nebezpečných chemických látek, například v hračkách či potřebách do kuchyně.
Finsko v roce 2024 testovalo širokou škálu produktů – spotřebiče, hračky, oblečení, kuchyňské potřeby či kosmetika: žádný z testovaných produktů plně nevyhověl předpisům EU.
V Německu proběhl test 800 výrobků z různých kategorií: 95 % produktů nevyhovělo předpisům EU. V test oděvních produktů ze srpna 2024 – 8 z 21 položek obsahovalo toxické chemikálie nad přípustnými prahy.
V Dánsku testovali loni v srpnu 38 různých výrobků zakoupených na Temu: 30 výrobků nevyhovělo kvůli závažným bezpečnostním problémům, přítomnosti nežádoucích chemických látek či nesouladu s evropskými právními předpisy.
Itálie testovala 25 produktů zakoupených na Temu v červenci 2024: většina výrobků nesplnila národní či evropské standardy bezpečnosti.
Podle testu organizace Toy Industries of Europe z října 2024 nesplňuje bezpečnostní standardy EU 80 % hraček ze třetích zemí nakoupených na online tržištích.
Rizikem ve vztahu ke spotřebiteli jsou rovněž agresivní marketingové praktiky, kterých čínští prodejci často využívají a za které by byli evropští obchodníci pokutováni. Zákazníci čínských e-shopů jsou agresivně tlačeni do nákupu za každou cenu a přehlížejí rizika, která pro ně z takového nákupu plynou. Jako protiprávní se stále častěji ukazuje také nakládání čínských prodejců s osobními údaji.
Nerovné podmínky pro obchodníky
„Do Evropské unie dorazí každoročně kolem čtyř miliard balíčků ze třetích zemí a toto číslo průběžně stoupá. Zároveň platí, že drtivá většina těchto zásilek není předmětem žádné celní ani jiné kontroly. Nedodržování našich vlastních pravidel tak na základě současné praxe nelze zachytit. Takovou situaci není možné z pohledu českých obchodníků akceptovat. Urychleně je proto třeba hledat řešení, která zajistí rovné podmínky za vnitřním trhu, přinese férové vymáhání pravidel vůči všem a podpoří konkurenceschopnost našich obchodníků vůči této nekalé konkurenci,“ dodává Tomáš Prouza. Nefunkční je v případě prodejců ze třetích zemí rovněž výběr povinných recyklačních poplatků a poplatků souvisejících s rozšířenou odpovědností výrobců (EPR). „Podle dostupných odhadů jen v Česku přicházíme kvůli neplacení zákonných poplatků e-shopy a tržišti ze třetích zemí o více než miliardu korun ročně na nevybraných poplatcích za odpady a recyklaci a 6,7 miliardy korun na nevybraných clech kvůli záměrně podhodnocené ceně balíčků z těchto zemí,“ vypočítává Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a viceprezident Hospodářské komory ČR, ztráty, které nakonec zaplatí český občan.
S přísnějšími pravidly pro dovoz zboží do USA čeští obchodníci očekávají, že se pozornost provozovatelů zahraničních online tržišť obrátí na Evropu.
Napsat komentář