
Změny životního stylu formují poptávku. Co znamená tato skutečnost pro výrobce i obchodníky a do jaké míry se mění chování spotřebitelů?
Češi se začínají víc zajímat o složení potravin, jejich původ i způsob zpracování, věnují více pozornosti jejich vzhledu, chuti i kvalitě použitých surovin, sledují obsah tuků, cukrů, soli i přídatných látek.
Tuzemský trh s potravinami pro zdravou a alternativní výživu zaznamenává poměrně dynamický vývoj. Se změnami stravovacích návyků roste poptávka po vegetariánských, veganských, raw, nízkosacharidových, bezlepkových a bezlaktózových potravinách, či potravinách obohacených proteiny, zájem spotřebitelů o lokální produkty a informace o vlivu stravy na zdraví a životní prostředí. To vše vede k diverzifikaci trhu a nutí výrobce k inovativnímu přístupu.
„Naši zákazníci jsou čím dál informovanější a hledají specifické detaily o zdravých potravinách. Odpovídáme na stále sofistikovanější a odbornější dotazy, týkající se složení, zdravotních omezení nebo benefitů produktů. Nový rok samozřejmě přinesl velkou vlnu zájmu o výrobky, kterým říkáme fit – s vysokým obsahem komplexních sacharidů a bílkovin a o programy zdravého stravování. V rámci osvěty jsme umožnili zákazníkům ptát se na výživové otázky odborníků z Institutu moderní výživy a ve spolupráci s nimi jsme připravili i speciální produkty pro podporu hubnutí, sport nebo pro zdravé snídaně,“ říká Martin Walter, spoluzakladatel společnosti Mixit.cz.
Trh s rostlinnými produkty roste
Český trh s rostlinnými produkty roste ve všech kategoriích, jak ukazují nejnovější data od Euromonitor International. Češi stále častěji sahají po rostlinných alternativách masa a mořských plodů, kde během tří let (mezi 2021 a 2024) došlo až k 87% nárůstu prodejů. Boom zažívají i rostlinné sýry, jejichž popularita se odráží na širší nabídce. Největší tržní hodnoty dosáhla kategorie alternativ masa a ryb, jejíž maloobchodní tržby meziročně vzrostly o 13 % na 2,1 mld. Kč. Podle odhadů do roku 2029 vzrostou tržby až na 3,91 mld. Kč. Na vzestupu jsou i alternativy sýrů (39,9 %) a alternativy jogurtů (21,5 %).
Klíčovou roli sehrává změna stravovacích návyků, kterou podle průzkumu FMCG Gurus (realizován ve 13 evropských zemích v listopadu 2024) zaznamenalo v posledních dvou letech 53,5 % Čechů. Lidé se nejčastěji rozhodli omezit konzumaci masa a dalších živočišných produktů nebo průmyslově zpracovaných potravin a mnozí se přiklánějí k vegetariánské či veganské stravě, což výrazně podporuje poptávku po rostlinných alternativách.
„Vzhledem k rostoucí inflaci a životním nákladům se Češi stále více zaměřují na cenovou dostupnost. Právě proto vidíme v datech FMCG Gurus nárůst v poptávce po výrobcích od privátních značek, které nabízejí dobrý poměr ceny a kvality. Nakupující si tak mohou vybírat kvalitní produkty za rozumnou cenu, což podpoří pokračující růst jejich popularity,” komentuje průzkum Martin Ranninger, spoluředitel společnosti ProVeg Česko.
Důležitá je „známá“ chuť
Češi mají maso rádi, čím dál víc z nich je ale ochotných vyzkoušet také jeho rostlinné alternativy, vyplynulo z průzkumu společnosti Albert (průzkum proběhl v červenci 2024 na vzorku 518 respondentů), podle kterého více než pětina spotřebitelů potraviny tohoto druhu již pravidelně konzumuje. Alespoň jednou za měsíc si podle výsledků průzkumu dopřeje tofu, seitan nebo veggie burger 22 % Čechů, zatímco vůbec nekonzumuje rostlinné alternativy masa zhruba třetina populace, přesněji 36 %. Mezi důvody, proč se někteří lidé zdráhají tyto potraviny vyzkoušet, patří i to, že pro 54 % dotázaných je důležité, aby jim jídlo „bylo dobře známé.“ 24 % dotázaných dokonce deklaruje, že neradi zkouší nová jídla. Jedná se především o starší generace, zatímco ve věkové skupině 18 až 20 let si rostlinné alternativy masa alespoň jednou týdně dopřává 79 % respondentů.
„Výsledky průzkumu jasně ukazují, jak důležité jsou rostlinné alternativy, které chutnají podobně a nazývají se podobně jako jejich živočišné protějšky, jelikož pro určitou část spotřebitelů může být právě neznámost a neznalost toho, jak alternativu použít, bariérou při nákupu,” uvádí komunikační manažerka společnosti ProVeg Česko Eva Hemmerová.
Dalším důvodem, proč spotřebitelé konzumují rostlinné alternativy, je jejich zájem o udržitelnost. 47 % dotázaných uvedlo, že je pro ně důležité, aby jídlo, které běžně jí, bylo šetrné k životnímu prostředí. „Průzkum ukázal, že se mladí a vysokoškolsky vzdělaní lidé aktivně zajímají o to, co jí, a pravidelně tak zařazují rostlinné potraviny do svého jídelníčku. Mezi zákazníky řetězce Albert dlouhodobě přetrvává největší zájem o tofu v přírodní nebo uzené variantě, velké oblibě se tradičně těší také seitan nebo tempeh,” říká Jiří Mareček, ředitel komunikace a udržitelnosti obchodů Albert.
Rostlinná mléka i sýry na vzestupu
Růst zaznamenal podle výše zmíněného průzkumu FMCG Gurus z listopadu 2024 také segment alternativ mléčných výrobků (rostlinné mléko, jogurt, sýr), kdy maloobchodní tržby vzrostly meziročně o 13 % na 1,3 mld. Kč. Největší prodeje dosáhly alternativy mléka, s tržní hodnotou 883 mil. Kč. Populární jsou u nakupujících sójové, mandlové a kokosové varianty. Evropskému trhu dominuje značka Danone, která loni v Česku představila alternativu mandlového mléka z řady Alpro Barista.
„Dynamicky vývoj v Česku zažívá kategorie rostlinných sýrů, která mezi roky 2021 a 2024 zaznamenala nárůst až 224 %. Tento růst je podpořen i lepší dostupností v retailu,“ uvádí Martin Ranninger. Rostlinné výrobky si kupují nejen vegetariánsky nebo vegansky se stravující, ale i široká veřejnost, která je vyhledává z různých důvodů, ať již pro podporu zdraví, jako zpestření jídelníčku či snížení ekologické zátěže.
Potraviny s funkčními složkami
„Klesá poptávka po jednostranně zaměřených, ryze funkčních potravinách typu samostatná vláknina nebo proteinové prášky. Zákazníci více hledají vyvážené produkty, ve kterých je dostatečné množství funkčních složek, zároveň je to ale opravdové jídlo, které mohou jíst s chutí každý den, zapojit ho do každodenní rutiny. Z toho usuzuji, že se odklánějí od dočasných diet a více sázejí na dlouhodobý zdravý životní styl. Rozhodně vidíme růst zájmu o potraviny bez běžných alergenů i u nealergiků – oříšků, laktózy, lepku. Tento trend je ale dlouhodobý a podíl těchto produktů na prodejích roste už mnoho let,“ uvádí Martin Walter, spolumajitel společnosti Mixit.cz. Z oblasti zdravých potravin je u Mixitu hitem například Bio Kombucha – fermentovaný čajový nápoj, který posiluje imunitu a trávení. „Aktuálně připravujeme kompletní novou velikonoční kolekci, chystáme řadu ovesných nápojů a dětskou řadu příkrmů, kapsiček a přesnídávek,“ dodává Martin Walter.
Stravu bez lepku či laktózy vyžadují i zdraví lidé
„Sledujeme aktuální trendy v tuzemsku i v zahraničí, kam exportujeme. Navíc trendy ze zahraničí se se zpožděním pochopitelně dostávají na český trh. V zahraničí je stále větší tlak na výrobky v bio kvalitě, které u nás ale stále vykazují poměrně nízkou poptávku. Roste zájem o funkční potraviny a ingredience, zaměřené na podporu zdraví, krásu nebo posílení imunity Vidíme, že se v naší populaci zvyšuje intolerance na lepek či laktózu, ovšem i lidé bez těchto intolerancí stále častěji zařazují bezlepkové a bezlaktózové produkty do své stravy. Na tento trend samozřejmě reagujeme a rozšiřujeme portfolio těchto produktů,“ uvádí Barbora Bortlová, marketingová ředitelka společnosti Semix Pluso. „Koncem roku jsme uvedli na trh sypkou směs na bezlepkový perník a bezlepkový chléb, který jsme vyvíjeli téměř rok. Vyniká vláčností, perfektní chutí a konzistencí, kdy nepoznáte rozdíl od klasického pšeničného chleba. V letošním roce chystáme novinky v segmentu chlazených výrobků a inovace kaší,“ dodává.
Napsat komentář