Najdete nás na každém kilometru

Logistika poslední míle, tedy finální fáze doručení zásilky přímo k zákazníkovi, je nedílnou součástí e-commerce. Nejde o maličkost: poslední míle je velice nákladná a může představovat přes polovinu nákladů dodavatelského řetězce.

Obecně platí, že poslední míle odkazuje na konečný logistický úsek, nejdražší segment, který zahrnuje problémy, jako jsou zpoždění a nesoulad se zákazníkem. S růstem elektronického obchodu zákazníci očekávají rychlé a spolehlivé dodací lhůty a rovněž flexibilní možnosti dodání. Aby poskytovatelé logistiky splnili tato očekávání, investují do technologií.

První, prostřední a poslední míle – to jsou základní etapy, kterými prochází doručování objednaného zboží. Nejkritičtějšími fázemi logistického procesu jsou sběr objednávek a již zmíněná poslední míle. Protože přímo ovlivňují obchodní náklady a konečnou spokojenost zákazníků. K tomu dochází proto, že zajišťují, aby zboží bylo dodáno přesně a v dohodnutém časovém rámci, včetně těžko přístupných míst. Složitost pracovních postupů na poslední míli zvyšuje náklady, a proto je dobré se na tuto fázi logistického procesu zvlášť pečlivě zaměřit.

Rozdíly mezi první a poslední mílí

První míle se týká počáteční fáze procesu přepravy a logistiky. Zde se shromažďují produkty dodavatele nebo výrobce, které jsou převezeny do distribučního centra nebo skladu. V této fázi je zboží shromažďováno a připraveno na hromadnou dopravu, obvykle ve velkých objemech. Pro optimalizaci první míle mohou logistické společnosti přijmout různé technologie, jako jsou senzory monitorování teploty a vlhkosti, systémy sledování a správy vozového parku a aplikace pro správu objednávek a komunikaci s dodavateli. Kromě toho může být spolupráce a partnerství s dodavateli klíčem k zajištění efektivního dodavatelského řetězce a kvalitního dodání zákazníkům.

Je rovněž důležité znát koncept prostřední míle, který spočívá v přepravě produktu z bodu původu do distribučního centra.

Praktickým příkladem poslední míle v logistice je proces poskytování online nákupů. Když zákazník nakoupí na webových stránkách elektronického obchodování, musí odpovědná společnost naplánovat a uskutečnit dodávku produktu na adresu zákazníka. V praxi logistické společnosti používají směrovací technologie, sledování v reálném čase a mobilní aplikace k optimalizaci procesu doručení a minimalizaci selhání. V současné době prochází dopravní oblast hlavní transformací, jev se populárně označuje jako Logistika 4.0. Je rovněž důležité, aby proces kontroloval dobře vyškolený a vybavený tým doručovacích pracovníků, aby zvládl výzvy poslední míle, jako je provoz, úzké ulice, bezpečnost a interakce se zákazníky.

Zatímco první míle se zabývá rozsáhlou dopravou, zaměřující se na efektivitu a snížení nákladů, poslední míle je více zaměřena na zákaznickou zkušenost s důrazem na rychlost, pohodlí a přesnost doručení. Tyto dvě fáze jsou zásadní pro úspěch dodavatelského řetězce a logistiky a jejich výkon významně ovlivňuje spokojenost zákazníků a ziskovost společnosti.

Sběr objednávek nastává na začátku dodavatelského řetězce, kdy logistické společnosti přijímají produkty a třídí je podle nákupních objednávek zákazníků. Poté jsou příkazy připraveny a poslány na střední míli, kde se bude konat poslední míle. Účinnost při výběru pozitivně ovlivňuje poslední míli, protože špatně provedené oddělení může zcela zneplatnit zbytek transportu. Například, pokud je produkt nesprávně vybrán společností zodpovědný za výběr, je možné, že je odeslán jiný produkt než požadovaný, nebo se může dostat k nesprávnému zákazníkovi. V důsledku toho bude nutné obětovat více času a peněz k opravě případných chyb. K jejich eliminaci jsou nutné efektivní procesy sběru objednávek. Za tímto účelem se firmy mohou spolehnout na inovace, jako jsou skenery čárových kódů a automatické označování, jakož i na vyškolený tým, který by v tomto procesu zvládl výzvy.

Délka finálního doručení

Čas potřebný pro poslední míli v logistice se může výrazně lišit. To záleží na několika faktorech, např.: typ dodávaného produktu; vzdálenost mezi distribučním centrem a místem finální dodávky a vytíženost tras. V městských oblastech může poslední míle trvat od několika hodin po celý den, zejména v době dopravní špičky. Pokud jde o venkovské nebo odlehlé oblasti, tento krok obvykle trvá déle, protože trasy mohou být obtížnější a doručování lidé mohou čelit překážce jako špatné silnice nebo drsný terén. Dalším aspektem, který ovlivňuje rychlost, jsou zásady a dohody logistické společnosti se zákazníky ohledně termínů. Některé společnosti mohou nabízet expresní služby poslední míle, které zajišťují rychlejší dodávky, zatímco jiné mohou mít flexibilnější termíny.

V poslední míli existují určité zvláštnosti, jestliže doručovací operace zahrnuje zahraniční obchod, tj. zboží pochází nebo bude dodáno v jiné zemi. V tomto případě je dovážené zboží předáno konečným zákazníkům po dokončení celních postupů a uvolnění tohoto zboží regulačními úřady. Řešení předpisů a celních otázek je kritickým procesem, který zahrnuje řadu problémů. Kromě toho je důležité, aby logistické společnosti řešily kulturní rozdíly a jazykové bariéry.

Aby se usnadnila poslední míle v zahraničním obchodu, logistické společnosti často spolupracují s místními partnery, kteří mají podrobnou znalost předpisů a dopravní infrastruktury v regionu doručení. Stručně řečeno, poslední míle v zahraničním obchodu je složitý proces, který vyžaduje pečlivý a přizpůsobivý přístup, aby se zajistilo úspěšné dodání zboží koncovým zákazníkům. Vzhledem k složitosti předmětu je důležité tuto činnost delegovat na specializovanou organizaci.

Aby se zabránilo rizikům v poslední míli (jako jsou zpoždění, chyby, nesprávné dodávky atd.), musí logistické společnosti přijmout určitá opatření:

  • Sledování v reálném čase.
  • Pravidelná školení zaměstnanců.
  • Přijímání efektivních procesů – skladování a manipulace s produktem.
  • Pojištění zboží.
  • Strategické partnerství – Crowdsourcing zahrnuje použití sítě nezávislých dodavatelů pro dodávky na poslední míli.

Vize a budoucnost

Technologie je klíčovým motorem inovací v logistice poslední míle. Společnosti například stále více využívají drony, roboty a autonomní vozidla pro doručování na poslední míli, stejně jako technologie jako umělá inteligence a strojové učení k optimalizaci doručovacích tras a zvýšení efektivity. A to není zdaleka všechno. Patří sem kupříkladu budování menších skladů blíže k zákazníkům, již zmíněná automatizace a robotizace, umělá inteligence a prediktivní analýza, doručení na požádání v přesně stanoveném čase, sdílená ekonomika: udržitelnost, bezkontaktní doručování a virtuální realita a rozšířená realita: Tyto technologie mohou být využity pro vizualizaci doručení a interakci se zákazníkem.

Příklady táhnou. Amazon již nyní využívá rozsáhlou síť skladů, dronů a algoritmů pro predikci poptávky a optimalizaci doručení. DHL experimentuje s různými technologiemi, jako jsou roboti a autonomní vozidla, pro zvýšení efektivity a flexibility doručování. UPS využívá data z různých zdrojů pro optimalizaci tras a předpovídání poptávky. Budoucnost logistiky poslední míle bude charakterizována vysokou mírou automatizace, personalizace a udržitelnosti. Zákazníci budou mít stále větší možnosti výběru a flexibility, zatímco společnosti budou hledat nové způsoby, jak optimalizovat své operace a snížit náklady.

Zmíněné změny vyvolávají mnohé další komplikace. Změny v legislativě, zejména v oblasti letecké a pozemní dopravy – již nyní kladou bariéry využití mnohým novým technologiím. S rostoucí digitalizací roste riziko kybernetických útoků, které mohou ohrozit bezpečnost dat a zásilek. Nakonec by bylo férové zmínit i sociální dopady. Automatizace a robotizace mohou mít negativní dopad na zaměstnanost v logistickém sektoru.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 1-2.2025…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.