
Pečivo je pro většinu Čechů základní potravinou a neodmyslitelnou součástí jídelníčku, kterou nakupují prakticky denně. Kvalitní chléb a pečivo nejen, že skvěle chutná, ale může splňovat i požadavky moderních stravovacích směrů, týkajících se zdravé a nutričně hodnotné výživy. Jak moc jsou tuzemští spotřebitelé citliví na cenu a po kterých slaných i sladkých druzích pečiva sahají nejčastěji?
Pečivo neztrácí svou důležitost ani v době, kdy se mění stravovací trendy a lidé věnují větší pozornost zdravé výživě a alternativním potravinám. „Dlouhodobě sledujeme zájem o druhy pečiva, které zapadají do kolonky „zdravého životního stylu,“ velmi oblíbený je vícezrnný diamant nebo žitný rohlík. Nicméně se nejedná o výraznější trend. Obecně lze říci, že poptávka po pečivu je poměrně stálá a stabilní,“ potvrzuje Eliška Froschová, tisková mluvčí společnosti Lidl.
Inflace změnila trh s pečivem
„V roce 2022, po útoku Ruska na Ukrajinu došlo k výraznému zdražení potravin včetně chleba a pečiva, v jejich případě šlo o více jak 50 %. Extrémně vysoká inflace měla pochopitelně zásadní vliv i na chování spotřebitelů. Okamžitě po zdražení začali spotřebitelé výrazně více preferovat nejlevnější produkty, tedy u našeho sortimentu základní tukový rohlík a konzumní chléb Šumava. Zároveň došlo k výraznému snížení množství pečiva, které domácnosti vyhazovaly, zejména díky tomu, že se snížilo jeho množství v jednotlivých nákupech, a naopak se zvýšila frekvence nákupů,“ uvádí Bohumil Hlavatý, ředitel Svazu pekařů a cukrářů v ČR.
Od roku 2023, kdy došlo k cenové stabilizaci pečiva, se podle slov Bohumila Hlavatého zákazníci postupně začali vracet k dražším pekařským produktům s vyšší přidanou hodnotou. Začal se opět projevovat trend preferování kvality nad cenou, a ten stále trvá a zesiluje. Díky tomu se opět začala otevírat nová řemeslná pekařství, nejdříve postupně ve větších městech, kde je vyšší kupní síla, a později i ve venkovských regionech.
Poptávka po prémiové chuti a kvalitních surovinách
„V posledním roce sledujeme výraznou změnu priorit českých spotřebitelů. Stále více z nich klade důraz na kvalitu, což se výrazně projevuje i u pečiva. Zatímco dříve hrála při výběru hlavní roli cena, dnes jsou zákazníci ochotni investovat více do produktů, které splňují jejich očekávání v oblasti chuti, čerstvosti a složení. Tento trend odráží nejen rostoucí zájem o zdravou výživu, ale také snahu podpořit lokální výrobce a udržitelnější způsoby produkce potravin. Stále více lidí se zajímá o složení potravin a hledá produkty s vyšším obsahem vlákniny, nižším obsahem cukru nebo soli. Tento trend u pečiva nutí výrobce inovovat a přicházet s novými produkty, které lépe odpovídají požadavkům moderního spotřebitele,“ shrnuje Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Fenomén lokálnosti a malých pekařství
Podle údajů Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR sledují obchodníci, že spotřebitelé kupují méně rohlíků a konzumního chleba, naopak roste poptávka po žitném pečivu, včetně například žitného rohlíku, dále pak celozrnných či vícezrnných druzích pečiva s vyšším obsahem vlákniny. Obchody již běžně nabízí čerstvé bio pečivo, stejně jako bezlepkové varianty, jejichž prodeje rostou. Narůstá též zájem i o kvalitnější chléb, oblíbený je například kváskový anebo další varianty, obohacené o netradiční přísady. Obchody navíc rozšiřují spolupráci s lokálními pekaři a nabízejí častěji regionální sortiment.
„Zajímavým fenoménem posledních let je rostoucí obliba malých, často rodinných pekáren, které se zaměřují na specifický sortiment. Malé pekárny se často specializují na konkrétní druh pečiva, jako jsou například kváskové chleby nebo pečivo s vyšším obsahem celozrnných mouk. Tento trend reflektuje měnící se preference spotřebitelů, kteří stále více dbají na kvalitu a původ potravin, které konzumují,“ říká Bohumil Hlavatý.
Pečivo v nákupech českých domácností
Podle výsledků průzkumu trhu metodou spotřebitelského panelu YouGov Shopper panel si za sledované období od prosince 2023 do listopadu 2024, koupila každá česká domácnost alespoň jednou nějaké pečivo. Průměrný kupující jej do košíku vložil 165krát, což znamená téměř každý druhý den. Částka, kterou jedna domácnost utratila za nákup této kategorie, je 53,50 Kč, což je o téměř 10 Kč více než ve stejném období let 2020 až 2021. Oblíbenější je slané pečivo, ale i to sladké koupí alespoň jednou za rok 98 % českých domácností. Více než dvě třetiny výdajů za pečivo jdou na pečivo slané, zbylá třetina pak na sladké.
Chléb, rohlíky, koblihy i croissanty
Z typického českého pečiva jsou dle výsledků výše zmíněného průzkumu trhu bezkonkurenčně nejpopulárnější chléb a rohlíky, které vkládají do svých nákupních košů téměř všechny české domácnosti jednou za pět dní. Výdaje na chleba se na celkové útratě za pečivo podílí 30 % a útrata za jeden nákup činí 37,50 Kč. Výdaje za rohlíky tvoří pětinu rozpočtu na pečivo a jedna domácnost za jeden jejich nákup průměrně utratí 22,50 Kč. Dále jsou populární bagety, které kupuje 9 z 10 domácností, a housky (8 z 10 domácností). Mezi nejoblíbenější sladké pečivo dlouhodobě patří koblihy a donuty, croissanty a záviny. Koblihu nebo donut si dopřeje 8 z 10 domácností v průměru jednou za tři týdny. Průměrná útrata při jedné nákupní příležitosti činila 28 Kč, croissanty kupují dvě třetiny českých domácností, a to v průměru 10krát za rok a za jeden nákup zaplatí 31 Kč.
Ruční práce a pečlivý výběr surovin
Rodinná řemeslná Pekárna Kabát nabízí již od roku 1992 řemeslné, ručně vyráběné pečivo podle tradičních i moderních receptur. „Lidé se zajímají o složení a původ surovin, což se dříve tolik nedělo, a za což my jsme velmi rádi, jelikož spotřebitelé konečně pochopí, co znamená, mít v koláčích opravdový tvaroh a nikoli nějakou náhražku tvarohu a podobně. Roste poptávka po kvasovém chlebu, zde můžeme nabídnout náš Třicátník, jehož výroba trvá přes 30 hodin a kvas, který se do něj používá máme, zatím jako jediní z České republiky, uložen v kvasové bance v Belgii. Zákazníci se též dotazují na bezlepkové zboží, my ale nejsme schopni bezlepkové pečivo vyrábět. Je k tomu potřeba mít striktně oddělenou výrobu a dbát, aby se pečivo nedostalo do kontaktu s lepkem,“ prozradil majitel pekárny Richard Kabát a dodává: „V loňském roce jsme představili novinku – Semolinový chléb, který je vyráběn pouze z nejkvalitnější semolinové mouky a z kvasu z této semolinové mouky.
„Zákazníci jsou stále více informováni o výživových hodnotách a ingrediencích v potravinách, například roste poptávka po bezlepkovém, bezlaktózovém, nebo veganském pečivu. Populární jsou rovněž proteinové druhy, přičemž v tomto segmentu máme v podobě speciálního, 24 hodin kynutého chleba, který je pracný na výrobu, tudíž dražší, ale je dost zákazníků, kteří mají zájem si za kvalitu zaplatit,“ shrnuje Kateřina Procházková, ředitelka sítě Antonínovo pekařství.
„Pozorujeme, že lidé dnes již lépe chápou smysl opravdového jídla, nechtějí po nás „nízkotučné“ a další nesmyslné varianty pečiva. Do našich chlebů používáme zdravější celozrnnou mouku, což jasný trend, podložený vědeckými výzkumy, nabízíme také některé výrobky z alternativní mouky, jako je mandlová, kokosová a podobně. Hodně oblíbenou novinkou z poslední doby jsou rovněž naše ciabatty v autentické italské variantě,“ uvádí Ondřej Kuchař, spolumajitel pekárny Zrno Zrnko.
Napsat komentář