
Mezi prodejnami nadnárodních řetězců mají v Praze nejvíce prodejen Albert supermarket a Žabka. Mezi prodejnami lokálních aliancí vede síť prodejen Bala.
Po několika letech jsme pro vás ve spolupráci se společností GfK-NIQ opět připravili exkluzivní přehled obchodní sítě v jednotlivých krajích České republiky. Čtrnáctidílný seriál zahajují potravinářské řetězce a nákupní aliance v Praze.
Výzkum společnosti GfK-NIQ ukázal, že v Praze bylo v provozu na počátku roku 2025 celkem 608 řetězených prodejen potravin, ať už se jednalo o nadnárodní řetězce či o prodejny sdružené v lokálních řetězcích či aliancích. Z tohoto počtu bylo 62 % prodejen nadnárodních řetězců a 38 % prodejen lokálních řetězců a aliancí. Nejvíce řetězených prodejen potravin bylo rozmístěno ve velkých městských obvodech Praha 4 a Praha 5, nejméně v centrálních částech Prahy (Praha 1 a Praha 7).
Nejhustěji jsou prodejny potravin rozmístěné v centru města, v Praze 1 a v Praze 2, kde na 1 km2 připadá více než sedm prodejen potravin, většinou menšího rozsahu (řetězené prodejny i prodejny v nákupních aliancích).
Mezi prodejnami nadnárodních řetězců mají nejvíce prodejen v Praze řetězec Albert supermarket (73) a řetězec malých samoobsluh Žabka (68). Mezi prodejnami malých lokálních aliancí je to maloobchodní síť nezávislých prodejen Bala (110 prodejen).
Dle analýzy společnosti GfK-NIQ vzrostly od roku 2018 prodejní plochy prodejen nadnárodních potravinářských řetězců v Praze o 15 %. Prodejní plochy rostly v průběhu posledních sedmi let poměrně rovnoměrně s výjimkou posledního roku, kdy vzrostly pouze o necelé 1 %.
Dlouhodobě nejsilnějším pražským městským obvodem z hlediska celkového rozsahu prodejních ploch nadnárodních potravinářských řetězců je Praha 9, populačně silný obvod s několika panelovými sídlišti, se silným bytovým developmentem a několika nákupními centry umístěnými při výpadových silničních komunikacích. To samé platí také o Praze 5.
V přepočtu na 1 000 obyvatel je nejsilnější obvod Praha 1, následuje Praha 9.
Analýza GfK-NIQ ukázala, že hypermarkety dominují především v okrajových městských obvodech, naopak v centrálních obvodech tento typ prodejen úplně chybí. Podíly prodejních ploch supermarketů (Albert, Billa, Tesco) a diskontních prodejen (Lidl, Norma a Penny Market) jsou co se týče prodejních ploch poměrně vyrovnané.
Napsat komentář