Benefity: Tajná zbraň zaměstnavatelů nebo standardní výbava?

Benefity už nejsou jen třešničkou na dortu, ale spíše celým dortem, který musí být dokonale upečený podle chutí všech generací.

Studie Ipsos Zaměstnanci 2024 mapuje spokojenost a angažovanost zaměstnanců, zaměřuje se na zhodnocení benefitů a motivátory pro hledání nového zaměstnání, sleduje také trendy jako využívání AI v rámci zaměstnání nebo možnost home office. Studie byla realizovaná na reprezentativním vzorku populace ČR o velikost 1000 respondentů v říjnu 2024.

Současný trh práce se potýká s významnými změnami v chování a očekávání zaměstnanců. Velmi nízká nezaměstnanost a možnost snadno změnit zaměstnavatele poskytuje zaměstnancům dostatečnou možnost volby, a tedy i klade vyšší nároky na ty současné. Výzkumy Ipsos ukazují, že spokojenost se zaměstnavatelem klesá, a to meziročně ze 73 % na 67 %. Práce je pro každého desátého zaměstnance zklamáním, a v důsledku toho sledujeme i pokles zájmu o setrvání ve firmě v příštích dvou letech (ze 67 % na 61 %).

V tomto kontextu se benefity stávají klíčovým nástrojem pro motivaci zaměstnanců, udržení jejich loajality a konkurenceschopnosti firmy na trhu práce. Jak ale benefity ideálně nastavit v dnešním pracovním světě, kde se střetávají čtyři rozdílné generace s velmi odlišnými očekáváními a potřebami?

Podle aktuální studie Ipsos Zaměstnanci 2024 totiž neklesá jen spokojenost se zaměstnavatelem, ale i spokojenost s benefity (klesla o 5 procentních bodů) a také spokojenost s platem. To je signál, že zaměstnance už jen stravenkami a firemním perem neokouzlíte. Co tedy různé generace zaměstnanců chtějí?

Mladí a neklidní: Generace Z

Co je pro tuto skupinu typické? Je to generace, která má vyšší vzdělání oproti ostatním generacím, téměř polovina této generace stále ještě studuje, jen jeden z deseti zástupců generace Z je na rodičovské dovolené. Milují nakupování, ale nejsou nikdy věrní pouze jedné značce, a to platí i pro zaměstnavatele, přílišnou loajalitu od nich nečekejte. Pro tuto generaci nejsou finanční benefity tím hlavním tahákem. To potvrzuje i Head of L&D and Culture Klára Černá z ČSOB: „Zejména u mladších generací si všímáme potřeby flexibility a volnosti práce. V rámci kafeterie si mohou jednotliví lidé zvolit, za co své body uhradí, mladší generace spíše body využívají k nákupu Multisport karty, aby mohli sportovat.“

S trochou nadsázky můžeme říci, že mladí lidé chtějí pracovat třeba i z pláže, samozřejmě s perfektním Wi-Fi signálem a kokosovým koktejlem po ruce. Mladí také více volají po možnostech růstu ve firmě a školeních, oceňují také benefity spojené s ESG jako jsou dobrovolnické dny. Jen pozor, plat je zde stále velmi důležité kritérium, protože tato generace nehodlá dělat věci, za které není placená.

Mladé rodiny a DINKies: Generace Y

Jedná se o generaci s nejvíce závazky, ať už jde o hypotéky nebo spotřebitelské půjčky. Skládá se z mladých rodin nebo mladých bezdětných párů. Očekávání od benefitů se u této skupiny posouvá od flexibilní pracovní doby k podpoře rodičů (mateřská dovolená nad rámec zákonné, rodičovská dovolená pro otce, příspěvky na kroužky pro děti apod.). Například sick days nebo dovolená navíc jsou pro ně naprostou nutností, stejně jako práce z domova (tam, kde to je možné). Více než polovina této generace uvádí, že pokud by jejich zaměstnavatelé požadovali plný návrat do kanceláří, považovali by to za ztrátu klíčového benefitu, a proto by očekávali nějakou formu kompenzace. Pokud by tato kompenzace nebyla poskytnuta, někteří z nich by byli připraveni hledat jiného zaměstnavatele, který jim práci z domova umožní.

Starší a moudřejší: Generace X a Boomers

Starší generace, které už zažily i práci s faxem, oceňují více finanční jistoty. Především zaměstnanci generace X jsou zpravidla pracující na plný úvazek nebo mají vlastní firmu. Děti jsou už odrostlé a samostatné, proto flexibilitu nebo více času mimo zaměstnání tato generace neocení. Naopak benefity jako penzijní připojištění nebo příspěvek na zdravotní péči pro ně nejsou jen hezkým bonusem, ale důležitou součástí komfortu. A přestože tyto generace pomalu z pracovního trhu odchází, neměli bychom je opomíjet. Jak potvrzuje Klára Černá: „V naší firemní kultuře vnímáme benefity jako důležité a při jejich poskytování se snažíme o vyvážení preferencí všech zaměstnanců.“ A kdo by nechtěl klidné stáří s vědomím, že má zajištěnou budoucnost?

Kantýna benefitů: vyberu si sám

A jak tedy uspokojit všechny generace? Vhodnou variantou může být kantýna benefitů, kde si zaměstnanci mohou z nabídky benefitů vybrat podle svého. „Nabízíme zaměstnancům škálu benefitů, ze kterých si mohou vybrat ty, které je zrovna v aktuální fázi jejich života zajímají,“ říká Klára Černá z ČSOB. A co je překvapivě oblíbené? „Postupně se stávají velmi oblíbené webináře, které se zaměřují na různá psychologická a zdravotní témata a také anonymní linka. Roste také zájem lidí o prevenci zdraví, na kterou se zaměřujeme v rámci Dnů zdraví,“ doplňuje.

Benefity jako klíč k loajalitě

Benefity už nejsou jen třešničkou na dortu, ale spíše celým dortem, který musí být dokonale upečený podle chutí všech generací. Studie Ipsos Karian & Box 2024 ukazuje, že mzda zůstává hlavním faktorem pro všechny generace při rozhodování o změně zaměstnavatele, ale benefity se rychle stávají druhým nejdůležitějším aspektem. Zaměstnavatelé, kteří pochopí jedinečné potřeby svých zaměstnanců a umí je uspokojit, mají větší šanci udržet své talenty.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 12.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.