V expanzi na evropském maloobchodním trhu s potravinami s náskokem vede diskontní řetězec Lidl, klíčová součást německé Schwarz-Gruppe.
Evropské maloobchodní řetězce v náročném podnikatelském prostředí poznamenaném nadále vysokou inflací a obezřetným nákupním chováním spotřebitelů usilují o posílení svých pozic. Nejsou to jenom velcí, finančně silní hráči, jako Lidl, či Aldi, ale i menší společnosti orientující se většinou na sousední, regionální trhy. Následující text shrnuje některé letošní příklady.
Lze říci, že v rozšiřování své přítomnosti na evropském maloobchodním trhu s potravinami nadále udává tón diskontní řetězec Lidl, klíčová součást německé Schwarz-Gruppe. Ta v posledním finančním roce (do konce února 2024) zvedla tržby o 8,5 % na 167,2 mld. eur, z toho Lidl dokonce o 9,4 % na 125,5 mld. eur, hypermarkety Kaufland pak o 7,8 % na 34,2 mld. eur. Skupina tak dále zvýšila svůj náskok před hlavními konkurenty.
Lidl rychle roste v Británii i Španělsku
To platí i pro Británii, největší zahraniční trh Lidlu. V uplynulém účetním roce se tam jeho obrat zvýšil o vysoce nadprůměrných 16,9 % na 11 mld. liber (v přepočtu 13,2 mld. eur). Zisk EBIT (před úhradou úroků a daní) mu stoupl na 220,8 mil. liber ve srovnání s předchozími 28,5 mil. liber.
Lidl se tak na britských ostrovech stal nejrychleji rostoucím maloobchodním prodejcem potravin díky tomu, že v něm podle průzkumu nakupuje 60 % tamních domácností.
Německý řetězec nyní v Británii provozuje přes 960 prodejen, v následujících 12 měsících jejich počet přesáhne tisícovku. Na trhu je podle Grocery Gazette nejrychleji rostoucím prodejcem potravin a svůj podíl již zvýšil na 8,1 %. Přiblížil se tak domácímu konkurentovi Morrisons (8,7 %) a německému rivalovi Aldi (10 %).
Pro Lidl je velice lákavé také Španělsko, kde na přelomu listopadu – prosince 2024 najednou otevřel sedm nových prodejen, čímž jejich počet v této zemi stoupl na 700. Řetězec postupně proniká do všech autonomních společenství Španělska, svoji první prodejnu otevřel mj. v Baskicku.
Společnost Lidl España plánuje od března 2024 do února 2025 ve Španělsku otevřít zhruba 40 nových prodejen a také nové distribuční centrum v provincii Tarragona (Katalánsko). Současně pokračuje výstavba velkoskladu nedaleko Barcelony.
Ve střední Evropě je patrná expanze Lidlu v Maďarsku, kde hodlá rozšířit svoji síť ze 210 na 250 prodejen, informovala koncem listopadu na zpravodajském portálu Portfolio šéfka společnosti Lidl Hungary Zita Szlavikovicsová. Stalo se tak u příležitosti oslav 20. výročí vstupu německého diskontu na maďarský trh. Lidl na podzim otevřel novou velkoprodejnu nedaleko Budapešti. V současné době staví nákladem 122 mil. eur nové logistické centrum ve městě Kiskunfélegyháza. které by mělo zahájit provoz v roce 2026.
Lidl je devátým největším soukromým zaměstnavatelem (9 500 pracovníků) v Maďarsku a letos by se mělo v jeho tamních prodejnách uskutečnit na 180 mil. nákupů. Lidlu patří podle údajů společnosti GfK 20,8 % maďarského maloobchodního trhu s potravinami. Následují Spar (14,2 %), Penny (9,9 %), Tesco (9,4 %) a Aldi (7,9 %) Jde o údaje za září 2024.
Sílí také Aldi, na Balkáně mj. Billa a Studenac
Hlavní konkurent Lidlu na evropském trhu Aldi v minulém roce zvýšil své celosvětové tržby o 8,7 % na 112 mld. eur, z toho Aldi Süd o více než 9 % na 83 mld. a Aldi Nord o 7,5 % na 29 mld. eur. Svoji prodejní síť rozšiřuje nejen v USA, ale také v Evropě.
Ve Španělsku Aldi Nord v letech 2021 – 2023 otevřel více než 100 nových prodejen. Během letošního roku jich podle plánu přibude dalších skoro 50. Vedení řetězce za „perspektivní regiony“ označuje Kanárské ostrovy a severní Španělsko, ale neopomíjí ani Madrid, Katalánsko či Andalusii na jihu Pyrenejského poloostrova.
Tajemství úspěchu Aldi ve Španělsku i jinde tkví přirozeně v nízkých cenách. Jeho vlastní, privátní značky v průměru představují 86 % obratu a nabízené produkty jsou z 80 % lokálního původu. Celkem v zemi provozuje 435 prodejen, což je o 11 % více než koncem roku 2022.
Polská Żabka, největší maloobchodní řetězec typu convenience ve střední a východní Evropě, nedávno v Rumunsku otevřela svůj 50. obchod. Poprvé na jeho trh vstoupila v polovině letošního května, kdy za 104 mil. eur získala většinový podíl v distribuční rodinné společnosti DRIM Daniel Distribuţie a otevřela svoji první prodejnu pod značkou Froo v Bukurešti. Výhledově by jich mohlo být až 200 s prodejní plochou 70 – 100 m2, a to ve velkých městech napříč celým Rumunskem. „Rumunsko představuje ve střední a jihovýchodní Evropě významný trh s více než 19 miliony obyvatel, takže je druhý největší v regionu. Jeho spotřebitelský profil je podobný tomu polskému, takže naše expanze do této země je logická,“ prohlásila Anna Grabowska, šéfka společnosti Żabka International.
Billa je v Bulharsku první dle počtu prodejen
Rakouský řetězec Billa, jež patří pod německou Rewe Group, posiluje svoji přítomnost také v Bulharsku. Jeho tržby tam loni ve srovnání s rokem 2022 stouply o 15 % na 1,43 mld. leva (v přepočtu 731 mil eur). Společnost Billa Bulgaria v roce 2023 zaujala 20,2 % maloobchodního trhu s potravinami proti 18,7 % v roce 2021, informoval server capital.bg s odkazem na data NielsenIQ. Patří jí tak třetí místo, ale za německými řetězci Kaufland a Lidl má ještě hodně co dohánět. Během letošního ledna až září jí tržby stouply o 6,6 %.
Billa letos v Bulharsku v přepočtu investovala 56 mil. eur do posílení své pozice na trhu – na stavbu nových a renovaci stávajících prodejen a stejně tak na výstavbu nového logistického centra. Billa Bulgaria v zemi provozuje (koncem září) 161 prodejen rozmístěných v 50 městech, kde zaměstnává skoro 5 300 lidí. Do konce letošního roku by počet prodejen měl stoupnout na 171. Podle počtu provozních jednotek jí patří první místo.
Na rok 2025 si předsevzala investovat celkem 31 mil. eur, z toho 23 mil. bude určeno na otevření 13 nových prodejen, a to hlavně ve městech, kde zatím není přítomna. Na jaře příštího roku dokončí velké logistické centrum ve městě Stara Zagora.
Při chuti je také chorvatský Studenac
Na razantní růstovou strategii v Evropě sázejí i menší hráči. Patří mezi ně chorvatský Studenac, založený v roce 1991 v Omiši, nyní ho vlastní polský Enterprise Fund VIII. Svoji expanzi zahájil v roce 2018 a postupně se stal největším maloobchodním prodejcem potravin v Chorvatsku podle počtu prodejen, který se pohybuje kolem 1 300. V roce 2024 učinil první krok za hranice, když v červenci ohlásil, že hodlá převzít slovinský maloobchodní řetězec Kea vlastnící 31 prodejen.
Letos v létě na své další akviziční tažení získal od Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD) půjčku 40 mil. eur. Hodlá ji použít na další menší akvizice v Chorvatsku, modernizaci stávajících prodejen s cílem dosáhnout úspor energie, ale i na nákup mrazicího zařízení.
„Celkem chceme do roku 2028 mít 3400 prodejen,“ prohlásil v září Dragan Baškarad, člen představenstva řetězce. Na chorvatském maloobchodním trhu s potravinami je podle něj stále prostor pro expanzi, neboť tradiční formáty na něm drží kolem 15 %. Hodnotu chorvatského maloobchodního trhu s potravinami Baškarad odhaduje na více než 10 mld. eur a během následujících pěti let by mohl růst v průměru o 5 % ročně.
Napsat komentář