Konzervované potraviny mají co nabídnout

Konzervované potraviny, kdysi vnímané jako nouzové řešení pro rychlou přípravu jídel, zaznamenávají v posledních letech rostoucí poptávku ze strany spotřebitelů.

Jedním z důvodů rostoucí poptávky po konzervovaných potravinách jsou moderní a sofistikovanější způsoby jejich výroby, které umožňují šetrnější zpracování potravin a zajímavé inovace, které reflektují trend zdravějšího životního stylu.

Konzervace, ať jde o tepelnou sterilizaci, fermentaci nebo sušení, pomáhá zachovat většinu nutričních hodnot a chuť potravin i při dlouhodobém skladování. Nevýhodou může být v některých případech vyšší obsah soli, cukru nebo uměle přidaných konzervantů. Do segmentu konzervovaných potravin tak patří maso, zelenina, ovoce, ryby, luštěniny, omáčky nebo kompletně připravená hotová jídla.

Roste zájem o fermentované produkty i veganské alternativy

Spotřebitelé stále častěji hledají produkty s přidanou hodnotou, kterou může být například vyšší obsah bílkovin, snížené množství soli nebo absence chemických konzervantů a potenciálních alergenů. Roste také zájem o inovace, zejména fermentované produkty nebo veganské varianty tradičních pokrmů. Výrobci, kteří dokáží nabídnout konzervované potraviny s těmito benefity, mají na trhu konkurenční výhodu.

Při nákupním rozhodování hraje stále důležitější roli také udržitelný přístup, zejména v podobě zájmu o využívání ekologických a recyklovatelných obalů a podpory lokálních producentů. Čeští spotřebitelé hledají produkty, které kombinují kvalitu s finanční dostupností, často v rámci výrobků privátních značek nebo akčních nabídek v obchodech.

Nejoblíbenější je konzervovaná zelenina, ryby a protlaky

Průzkum trhu metodou Spotřebitelského panelu v období říjen 2023 až září 2024 společnosti YouGov, který sledoval nákupy českých domácností v segmentu konzervovaných potravin, byl zaměřen na tyto kategorie: rybí konzervy, masné výrobky, nakládanou a sterilovanou zeleninu, kompoty, džemy, rajčatové a zeleninové protlaky a pyré a hotová konzervovaná jídla.

Dle výsledků průzkumu patří k nejoblíbenějším zelenina, kterou nakoupilo za sledované období 96 % českých domácností. Na nákup kategorie se vydaly 16x a celkem za kategorii utratily bezmála 690 Kč. Tři čtvrtiny domácností nakoupily konzervované ryby nebo mořské plody, a to sedmkrát ročně. Jejich průměrné roční výdaje dosáhly téměř 460 Kč. Přes 70 % českých domácností si domů přineslo konzervované masné výrobky s průměrnou roční frekvencí sedm nákupů a celkovou průměrnou útratou 360 Kč. Nejoblíbenějšími konzervovanými masnými výrobky jsou paštiky.

Více než dvě třetiny domácností nakoupily nakládaná či pasírovaná rajčata, rajčatový nebo zeleninový protlak. V průměru se vydaly na šest nákupů za posledních 12 měsíců a celkem za kategorii zaplatily přes 220 Kč. Nejoblíbenější je rajský protlak s více než 50 % kupujících, přibližně třetina domácností nakoupila pasírovaná rajčata.

Téměř šest z 10 domácností nakoupilo kompoty a podobný počet kupujících zaznamenaly i džemy. Průměrné roční výdaje na kompoty činily 235 Kč, na džemy 280 Kč. Jen o málo méně kupujících mají hotová konzervovaná jídla. Ta domácnosti koupily pětkrát ročně a celkové průměrné výdaje na kategorii dosáhly 310 Kč. Převládajícím typem balení jsou na daném trhu konzervy, jen u džemů a nakládané zeleniny dominují skleněné obaly.

Rostoucí oblibu skleněných obalů konzervovaných potravin potvrzuje i Aleš Jeřábek, jr., ředitel marketingu společnosti Whalley (Veseko): „Jednoznačně pozorujeme zvýšený zájem spotřebitelů zejména o výrobky balené do skleněných obalů. Tuto kategorii zastupují například naše nové produkty Gyros, Tikka Masala a Butter Chicken“.

Privátní značky a promoční nákupy táhnou

Privátní značky hrají na trhu konzervovaných a sterilovaných potravin významnější roli než na rychloobrátkovém zboží celkem. Představují více než 40 % daného trhu ve výdajích. V kategorii kompotů, džemů a rajčat, rajčatových a zeleninových protlaků či pyré utratily podle Spotřebitelského panelu YouGov tuzemské domácnosti za nákupy privátních značek dokonce víc než polovinu z celkových výdajů na dané kategorie.

Na akční nákupy konzervovaných potravin směřuje přes polovinu spotřebitelských výdajů.   Největší promoční tlak byl zaznamenán v kategoriích konzervované ryby a masné výrobky, kde promoční podíl přesáhl 60 % výdajů. Nejdůležitějším nákupním místem konzervovaných potravin jsou diskonty, za kompoty, hotová konzervovaná jídla a konzervovanou zeleninu utrácely ale domácnosti nejvíce v hypermarketech.

Flexibilita a poptávka po inovacích

„Nutričně vyvážená strava se dostává do popředí u řady lidí, a to zdaleka nejen u sportovců. Spotřebitelé oceňují zejména dostupnou kvalitu, různorodost a také praktičnost konzervovaných potravin. Sledujeme též vyšší zájem o udržitelnost, lidé čím dál více sledují složení a původ potravin. Zároveň však chtějí produkt praktický a kvalitní, což nám nahrává do karet. Ale je samozřejmě nutné neustále inovovat a sledovat trendy a aktuální preference spotřebitelů,“ zdůrazňuje René Řiháček, Product Manager Food CZ/SK společnosti Bolton Czechia, která vyrábí a distribuuje široké portfolio konzervovaných ryb a mořských plodů.

„Těší nás kontinuálně rostoucí obliba našich Rio Mare tuňákových salátů Insalatissime. Zájmu spotřebitelů se těší také tuňákové steaky v olivovém oleji, svou základnu si našly i Tuňákové omáčky Tuna for Pasta, například verze Arrabbiata nebo Puttanesca. Již nyní můžeme říci, že se velmi podařila letošní limitovaná edice podzimní verze Insalatissime Autumn, charakteristická nevšední kombinací sladké dýně, hub a na proteiny bohaté čočky,“ shrnuje René Řiháček.

Trendem jsou luštěniny

„Soustavně roste trend nahrazování živočišných produktů rostlinnými a zelenina, ať už čerstvá či konzervovaná, zde hraje důležitou roli. Obecně platí, že každý máme doma ve skříňce nějakou konzervu. Lidé se rádi předzásobují a mají pocit jistoty, že mají případně kam sáhnout, když potřebují něco uvařit. Nechtějí trávit tolik času v kuchyni, ale zároveň touží objevovat různé nové chutě a jíst zdravě. Zejména pro generaci Z a mileniály je také důležitá společenská odpovědnost společnosti, její postoje vůči přírodě a planetě,“ upozorňuje Petr Chlupáč, senior brand manager společnosti Bonduelle CZ/SK.

„Jednou z významných kategorií na českém trhu jsou luštěniny v omáčce, především fazole. Nabídka na trhu je ale silně omezena na bílou fazoli v rajčatové omáčce nebo náš produkt Bon Menu Mexicana. A tak jsme se rozhodli rozšířit naši nabídku i o jiné druhy luštěnin, než pouze červenou a bílou fazoli. V loňském roce jsme proto uvedli příchuť India – čočka v kari omáčce a Maroko – cizrna v zeleninové omáčce,“ uvádí Petr Chlupáč.

Velmi dobře se na trhu etablovala poslední uvedená produktová řada Bonduelle Good Lunch, která nabízí hotová jídla v sáčku. Jde o ochucené pokrmy s vyváženou směsí luštěnin, obilovin a zeleniny, které potěší i vegetariány či vegany a dají se konzumovat jak za studena, tak v teplé formě. Neobsahují konzervanty ani umělá dochucovadla,“ říká Petr Chlupáč.

Důraz na přidanou hodnotu

Rodinná konzervárna Via Delicia vyrábí a dodává na trh portfolio prémiových, ručně vyráběných delikates. „Naše produkty se pohybují ve vyšší cenové kategorii, cílíme proto na klienty hledající vysokou kvalitu, poctivé složení a přitažlivý obal. Naše výrobky jsou velmi žádaným dárkovým zbožím. Trendy, které sledujeme, jsou úzce spjaté se sezónou nakupování vánočních dárků. Ve složení výrobků jsme nekompromisní, klademe důraz na „clean label“, tedy vše bez konzervantů a dalších přídatných látek,“ popisuje Olin Bezchleba, zakladatel Bezchlebovy rodinné konzervárny Via Delicia.

Prozrazuje dále, že Češi jsou stále velkými milovníky paštik, ve firmě ale zároveň sledují rostoucí zájem o ovocné a zeleninové výrobky, džemy, kompoty, čatní, přírodně prokvášenou zeleninu i výrobky z hub. „Rodinu paštik jsme letos rozšířili o Bůčkovou paštiku s cibulkou a chilli, vytvořili jsme dále výrobek s názvem Na topinky – směs s vepřovým masem, začátkem letošního roku jsme uvedli Sójové výpečky pod naší novou značkou Carneval. Jde o alternativu masa pro zákazníky, hledající výrobky na bázi rostlinných bílkovin. V příštím roce chystáme investice do výrobního zařízení, které způsobí revoluci v segmentu džemů a čatní, na to se moc těším,“ říká Olin Bezchleba.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 12.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.