Které značky potravinových řetězců jsou Čechům nejbližší?

13 % značek na českém trhu vnímají Češi jako blízké, s pozitivními očekáváními, což jim dává reálnou šanci profitovat z největší části útrat v dané kategorii.

Studie Brand Success, kterou v říjnu zpracovala společnost Ipsos, zkoumala blízkost 300 značek napříč 25 kategoriemi zaměřenými na české spotřebitele a jejich schopnost vytvářet pozitivní očekávání.

Značky hrají klíčovou roli ve firemních strategiích, a to nejen z hlediska positioningu, aktivace, ale i plnění jejich propozic vůči zákazníkům. V kontextu potravinových řetězců se péče o značky stává stále naléhavějším tématem. Spotřebitelé mají tendenci věnovat pozornost značkám s vysokou penetrací, pravidelným používáním a těm, k nimž se nebojí „přiznat“. Právě potravinové řetězce jsou příkladem značek, které jsou vysoce relevantní pro širokou populaci, často používané a bez potřeby skrývat jejich volbu. Fyzická dostupnost supermarketů se zvyšuje díky rostoucímu počtu prodejen, zatímco tempo růstu cen potravin zpomalilo. Spotřebitelé se nadále více zaměřují na produkty za zvýhodněné ceny, což přináší malé každodenní radosti a posiluje vztah mezi zákazníky a těmito značkami.

Nejbližší značky potravinových řetězců pro české zákazníky

Podle hodnocení spotřebitelů ve studii Brand Success se mezi nejbližší značky v kategorii potravinových řetězců v ČR zařadily: na prvním místě Lidl, jako druhý v blízkosti se umístil Kaufland a na třetím sdíleném místě je Albert spolu s Penny. Pokud zákazníci vnímají pozitivní změnu u některé z těchto značek, obvykle se to týká podstaty jejich nabídky, tedy produktu nebo služby samotné. Ceny se nacházejí na druhém místě v žebříčku faktorů, které ovlivňují vnímání značky.

Oblíbenost značky roste s naplněním pozitivních očekávání

Studie Brand Success od Ipsosu přináší zjištění, že spotřebitelé vnímají zlepšení především v kvalitě produktů a služeb a v cenové politice, zejména díky slevovým akcím. Úspěšné značky začaly taky lépe naplňovat jejich specifické potřeby a vylepšily péči o zákazníky. Pro dosažení dlouhodobého úspěchu je klíčové naplnit tři základní faktory: vzbudit a naplnit pozitivní očekávání, přizpůsobit se aktuálním trendům a projevovat empatii vůči potřebám spotřebitelů. „Správně nastavená očekávání umožňují být v momentech výběru výrazné a zároveň nastavovat očekávání od kategorie tak, že je konkurenční značky dokážou jen těžko naplnit.“ říká Michal Štěpánek, ředitel divize Ipsos zaměřené na výzkum značky.

Značky rostou s rostoucí penetrací

Zavedené značky potravinových řetězců, ať už stabilní nebo rostoucí, by měly stavět na svých silných stránkách, udržovat a prohlubovat pozitivní očekávání zákazníků a expandovat do nových spotřebitelských momentů, které dosud nebyly dostatečně pokryty. Zároveň je nezbytné nezapomínat na potřeby zákazníků a zajistit bezproblémovou a konzistentní zákaznickou zkušenost. Odborníci se shodují, že růst značky je úzce spojen s její penetrací na trhu. Jak toho dosáhnout? Klíčové je budování pozitivních očekávání a efektivní využívání aktuálního kontextu, včetně populárních „entry pointů“, tedy momentů, kdy spotřebitelé přicházejí do kontaktu se značkou.

Rovněž je důležité mít na paměti, že vždy existují konkurenti, kteří mohou do tohoto procesu investovat více než vy. Proto je nezbytné porozumět potřebám spotřebitelů na hlubší úrovni než jen na úrovni funkčních výhod, jako je „kvalita“ nebo „rychlost“. Úspěch spočívá ve schopnosti reagovat na tyto potřeby inovativním způsobem a chytřeji, než to dělá konkurence. Jedině tak svoji značku spojíte s očekáváními, která budou skutečnou konkurenční výhodou.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 12.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.