Prioritou je spokojenost zákazníka

„Středobodem našich aktivit je bezpochyby zákazník. Naší strategií je jednoznačně přinášet mu sortiment, který chce kupovat a vracet se pro něj,“ říká Daniela Korotvičková, vedoucí nákupu společnosti BILLA ČR.

BILLA ČR na českém trhu působí od roku 1991. Velký důraz klade na čerstvý sortiment, jako jsou lahůdky, pečivo, ovoce a zelenina, mléčné produkty, maso a chlazené produkty. 72 % celkového obratu tvoří české potraviny. Ty jsou také součástí jejích vybraných privátních značek.

Na co se v nové pozici chcete zaměřit?

Naší strategií je jednoznačně přinášet zákazníkovi sortiment, který chce kupovat a vracet se pro něj. Proto se soustředíme na nabídku zejména čerstvých potravin, které jsou vypěstované nebo vyprodukované lokálně, jsou v prvotřídní kvalitě a nemusí se dovážet.

Právě rozšiřování lokálních produktů, našich vlastních značek a posilování vztahu s regionálními dodavateli je pro následující měsíce náš hlavní cíl. BILLA je stále mezi zákazníky velmi známý a silný brand a my tuto pozici chceme ještě více upevňovat.

Současně BILLA ale od nabídky regionálních regálů ustoupila…

Filozofie nabídky regionálních produktů plošně po celé republice není cesta, kterou chceme jít, protože lidé na různých místech nemají přirozený vztah k výrobkům z opačných koutů země. Naším cílem je poskytovat zákazníkům potraviny z jejich blízkého okolí, včetně čerstvého pečiva, uzenin, masa a mléčných výrobků od místních producentů. Tito producenti často nemají ani kapacitu dodávat své zboží do všech našich prodejen, ale my chceme zajistit, aby naši zákazníci měli přístup k produktům, které dobře znají a mají rádi. Dáváme přednost nabídce lokálních produktů, které jsou pro lidi v daném regionu relevantní a žádané.

V čem je pro Vás BILLA jiná než konkurence?

Jsme supermarket, který pro mě osobně představuje značku, k níž mám silný vztah už od dětství a je to pro mě mezi potravinovými retailery „Love Brand“. Z pohledu zákazníka bychom měli být obchodem s širokým sortimentem produktů na vyhovující prodejní ploše. Jako retailer, nabízíme troufám si říct nejširší portfolio značkových výrobků, které mají zákazníci rádi, doprovázené unikátními produkty našich vlastních značek. K tomu přidáváme bohatou nabídku kvalitních čerstvých potravin. Tyto oblasti chceme nadále posilovat.

Co dnes rozhoduje o tom, kam si zákazník půjde nakoupit?

Podle aktuálních výzkumů zůstává na prvním místě dostupnost a vzdálenost. Lidé obvykle nakupují tam, kde to mají nejblíže a nejpohodlnější z hlediska dopravy. Cena se umisťuje na druhém místě, je to ale hlavně ta hodnota, kterou očekávají za své peníze. Chtějí mít pocit, že nakupují výhodně. V současnosti hraje klíčovou roli akční nabídka. My se však snažíme přidat ještě něco navíc – například příjemné prostředí nebo široký výběr.

BILLA letos uvedla na trh další své privátní značky, nedávno to bylo Srdce domova, která jde napříč sortimentem. Jak byla tato značka přijata?

Odpověď je jasná – velmi pozitivně. Dokonce jsme již za čtyři výrobky získat ocenění „Česká chuťovka“. Vnímali jsme, že lidé chtějí české, lokální produkty, a že tuto poptávku potřebujeme více uspokojit. Když jsme se podívali na portfolio potravin, které jsme zákazníkovi nabízeli, ukázalo se, že řadu produktů prezentujeme pod jinými značkami a v našem portfoliu nám částečně chybí. Proto jsme je začali vyvíjet a představili je pod jednou privátní značkou. Srdce domova je tak ukázkovým příkladem značky s nabídkou vysoce kvalitních výrobků od českých dodavatelů a z českých surovin.

Jaký je v současnosti podíl privátních značek v portfoliu BILLA a jaký máte cíl?

Aktuálně činí podíl prodávaných privátních značek 25,6 %. Naším cílem je dostáhnout 30 % do roku 2026. Nadále ovšem chceme být supermarketem, který bude zákazníkům nabízet portfolio oblíbených značek napříč prodávaným sortimentem.

Výraznou privátní značkou je BILLA Premium. V čem je její exkluzivita?

Mohu říct, že Billa Premium patří mezi nejkvalitnější a nejluxusnější řadu produktů na trhu. Nabízí skvělou kvalitu za příznivou cenu a mezi zákazníky je velmi populární.

U BILLA Premium nabízíme našim zákazníkům přesně to, co od nás očekávají, tedy možnost dopřát si něco speciálního, ať už v každodenním životě nebo při výjimečných příležitostech jako jsou Vánoce. Před letošními Vánocemi jsme toto řadu obohatili o více jak 50 nových produktů a zpětná vazba na chuť a kvalitu je skvělá.

Kolik produktů a kolik privátních značek nyní nabízíte?

Aktuálně nabízíme přibližně 1650 produktů pod 26 různými privátními značkami, včetně pečiva.

Když se řekne privátní značka BILLA, jaké tři vyzdvihnete?

Momentálně je to bezesporu nová značka Nice Bites, která je pro mě osobně číslo jedna. Podařilo se nám skvěle propojit brand, vynikající produkty, marketing a cenovou strategii. Nemohu opomenout ani novou značku Srdce domova, kterou si zákazníci okamžitě oblíbili. Osobně mi také velmi záleží na BILLA Premium. A samozřejmě bych chtěla zmínit i Clever, naší dlouholetou tradiční privátní značku.

Projevuje se zavedení lokálního produktu na prodejích v dané kategorii?

Určitě, pokud se podíváme například do kategorie pečiva, kde máme v současnosti největší nabídku regionálních produktů, tak to rozhodně potvrzují i čísla. Je patrné, že lidé mají zájem o produkty, které znají a s nimiž se mohou ztotožnit, protože pocházejí z jejich regionu.

Menší producenti mají obavy z přísných podmínek a nároků velkých řetězců na dodávky a prodej jejich produktů. Existuje nějaký jasný a srozumitelný návod za jakých podmínek mohou do velkého řetězce dodávat?

V této souvislosti jsme byli velmi aktivním partnerem při vytváření manuálu pro malé a regionální dodavatele, který jim pomůže s přípravou nabídky a informuje je o tom, co mohou očekávat. Také připravujeme jednoduchou verzi návodu, aby nás mohli snadno oslovit. Naším cílem je postupně zbořit mýty o tom, že obchodní řetězce jsou nepřístupný partner, který staví podmínky spolupráce na nesplnitelných podmínkách. Plánujeme také osobní setkání, kde budeme mít možnost diskutovat s dodateli v regionech o možnostech spolupráce, podpoře domácích a lokálních producentů a o tom, jak jejich výrobky nabídnout našim zákazníkům. Věřím, že i my se od nich můžeme hodně naučit.

Tisíc lidí, tisíc chutí. Jiné chutě mají lidé v Praze a jiné na Šumavě nebo v Beskydech. Projevuje se to nějak na prodejích?

Je pravda, že regiony mají své specifické chutě. V případě mainstreamových produktů to není tolik patrné, protože chutě jsou většinou podobné. U lokálních produktů však hraje znalost místních výrobků zásadní roli. Lidé často dávají přednost párkům od regionálního uzenáře, před jinými, které nabízíme napříč republikou. To sice nemusí nutně znamenat nárůst prodejů, ale určitě to přispívá k rostoucí oblíbenosti naší značky, protože nabízíme něco, co si lidé oblíbili.

V dnešní době je vše o ceně. Co rozhoduje o zařazení produktu do akční nabídky?

V České republice jsou promoce velmi důležité. Lidé sledují, který řetězec, jaký produkt nabízí v akci. Naši nabídku tvoříme každý týden na základě sezónnosti, očekávání zákazníků a aktuální situaci na trhu tak, aby byla co možná nejatraktivnější.

Pro mnohé lidi je současná cenotvorba řetězců matoucí…

V BILLE se snažíme komunikovat cenu jasně a přehledně. Nová legislativa mohla být pro mnohé složitá, až matoucí, a i my jsme se jako řetězec potýkali s tím, jak jí správně komunikovat na tak malé věci jako je cenovka. Nakonec se nám podařilo najít srozumitelnou cestu, jak jasně odlišit cenu běžnou a akční.

V současné době se v řadě oblastí využívá umělá inteligence. Využíváte ji pro svoji práci?

Momentálně umělou inteligenci ve větší míře nepoužíváme, využíváme pouze software, který nám pomáhá s cenotvorbou. Vnímám ale, že umělá inteligence má v našem oboru velký potenciál, zejména v oblasti analýzy velkého množství dat, forecastováním nebo mapování trendů.  Nicméně pro strategické rozhodování, a třeba i z pohledu etiky nebo udržitelnosti, kde jsou jiné priority než ekonomická výhodnost, je role člověka zásadní a stále rozhodující.

Když bychom dali na dveře loga jednotlivých řetězců a měla jste si představit, jak bude vypadat prostor za nimi, když je otevřete. Co tam bude po otevření dveří s nápisem BILLA?

Pokud bych měla představit prostor za dveřmi s nápisem BILLA, viděla bych útulný a příjemný domov, kde je spokojená rodina. Tato rodina se snaží žít aktivní a zdravý život a dopřávat si kvalitní a čerstvé jídlo. Naším cílem je jim takový život usnadňovat a podporovat.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 12.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.