Vánoce a Silvestr: Češi si chtějí dopřát, nejlépe za výhodnou cenu

O Vánocích se lidé chtějí rozmazlovat a touží po výjimečných zážitcích, což platí i pro ty chuťové.

S blížícími se vánočními svátky a oslavami konce roku se mění nákupní chování spotřebitelů, kteří přicházejí do obchodů se specifickými požadavky a za vybrané potraviny a nápoje jsou ochotni utratit více než v jiných částech roku. Mění se rovněž složení sortimentu, který vkládají do nákupních košíků. Jak to vidí obchodníci

Před Vánocemi pravidelně narůstá poptávka po prémiových, tedy dražších potravinách a nejrůznějších delikatesách typu luxusních uzenin a sýrů, nejkvalitnějších čokolád a jiných cukrovinek nebo značkových alkoholických nápojů, které jsou jindy mimo běžný nákupní seznam. Kromě toho je také patrný sezónní nárůst zájmu o suroviny na pečení cukroví a přípravu tradičních vánočních pokrmů, podobně jako širokého spektra pochutin a snacků pro rodinné oslavy i posezení s přáteli.

Jak nakupují domácnosti před Vánoci

Podle dat Spotřebitelského panelu GfK (skupina YouGov) se každoročně v posledním čtvrtletí zvýší výdaje domácností na FMCG kategorii. Mírně se sníží frekvence nákupů, ale kupující mají více naplněné košíky. Rychloobrátkové zboží nakupují domácnosti hlavně v moderních formátech, tedy hypermarketech, kde skončí téměř 30 % veškerých výdajů, dále diskontech a supermarketech. Dlouhodobě roste význam diskontů, a naopak v malých obchodech domácnosti utrácí menší část výdajů.

Tuzemští spotřebitelé velmi rádi využívají akční nabídky, nejvyšší podíl nákupů v promoci byl zaznamenán u alkoholických nápojů (69 %) a v listopadu a prosinci se podle odhadů ještě zvýší na téměř 72 %. I u slaných snacků dosahuje promoční podíl v období Vánoc nejvyšší hodnoty (60 %). Dlouhodobě lze pozorovat také nárůst prodejů produktů privátních značek obchodních řetězců. Za privátní značky utratí domácnost tři z deseti korun, například u kategorie slaných snacků je to ještě více.

Slané snacky: Vedou solené chipsy, roste popcorn

Pokud jde o slané snacky (chipsy, slané pečivo, extrudované výrobky, ořechy a popcorn), tak minimálně jednou ročně je podle výsledků výzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu GfK (skupina YouGov) vloží do košíku téměř každá česká domácnost. Utratí za ně v průměru 1 300 Kč, což je o 300 Kč více než ve stejném období roku 2020 až 2021. Tuto kategorii nakupují domácnosti nejvíce právě před Vánoci a prosinec se na celkové útratě podílí 12 %. Téměř polovinu kategorie tvoří bramborové chipsy. Jejich nejpopulárnější příchutí zůstávají dlouhodobě ty solené, následují paprikové, slaninové a česnekové, které si dopřeje třetina domácností.

„Nejvyšší průměrnou cenu za jeden kilogram jsme zaznamenali u zeleninových chipsů. Slané pečivo kupuje 84 % domácností a nejoblíbenější jsou tyčinky, které si do košíku dávají osmkrát ročně. V posledních letech roste obliba popcornu, který se připravuje v mikrovlnné troubě,“ uvádí Kateřina Králová, Consultant Spotřebitelský panel GfK (skupina YouGov).

V prosinci jsou „skokanem měsíce“ šumivá vína

Pokud jde o alkoholické nápoje, kam se řadí pivo, víno, šumivé víno a lihoviny, téměř každá domácnost zakoupí nějaký alkoholický nápoj alespoň jednou ročně, z toho nejvíce pivo (92 %) a lihoviny (77 %). Šumivá vína si průměrně v měsíci nakoupí přibližně pětina domácností, v prosinci pak celá polovina. Tento měsíc má 22% podíl na roční hodnotě trhu šumivých vín. „Podobný, nikoli tak výrazný, trend pozorujeme u tichých vín a lihovin. Nejpopulárnější jsou bílá vína, která kupuje polovina českých domácností, následují červená a růžová. Lihoviny vloží do košíku osm domácností z 10 a největší část výdajů jde na rumy,“ říká Kateřina Králová.

Jak to vidí obchodníci?

Zástupců obchodních řetězců a internetových supermarketů s potravinami a rychloobrátkovým zbožím jsme se zeptali, jaké nákupní trendy sledují v předvánočním období, kam se ubírají zvyklosti, preference a přání jejich zákazníků i které kategorie ze „svátečního“ segmentu mají aktuálně v největší oblibě.

Kateřina Štichová, manažerka oddělení firemní komunikace společnosti Lidl

Obecně platí, že si lidé v období Vánoc více dopřávají značkové výrobky, jsou častěji ochotni kupovat dražší produkty než v průběhu roku. Dalším, a to globálním trendem, je snaha úspory času, a to ať už při samotném nákupu nebo přípravě pokrmů. Pozorujeme vzrůstající zájem o kategorii výrobků vhodných k okamžité spotřebě, nebo již předpřipravených pokrmů, jejichž následné dokončení je jednoduché. Vzhledem k tomu, že potraviny a nápoje tvoří významnou část v rozpočtu domácností, je i v současné době uvažování zákazníků stále ovlivněno obavou z inflace. Takže i když jsme zmínili, že si před Vánoci dopřávají luxusnější výrobky, stále platí, že výhodná cena táhne.

Z naší předvánoční nabídky řady Deluxe jsou velmi oblíbené zejména paštiky, luxusní čaje a káva a plody (ovoce/ořechy) v čokoládové polevě. Novinkou jsou například ovocné pomazánky k masu a sýrům, pistáciový krém, máslo s lanýži a cheesecake s příchutí Baileys.

Josef Hovořák, šéf oddělení nákupu online supermarketu Košík.cz

Trendem posledních let je poptávka po širší paletě čerstvých ryb, jako je například pstruh, pražma nebo mořský vlk. Češi se naučili, že online nákupy jim šetří nejen čas, ale i síly, a proto sledujeme rostoucí počet velkých zásobovacích nákupů, které se na Košíku za rok zdvojnásobily. Kvůli vysoké inflaci posledních let se lidé stali více senzitivní k ceně nákupu, ale zároveň nechtějí ustupovat ze svých nároků na kvalitu. Vyhledávají proto častěji slevové akce a některé produkty za plnou cenu kupují jen výjimečně. Proto je u našich zákazníků oblíbený Multikup založený na množstevní slevě, který zlevňuje více než 5 000 položek v průměru o 30 %. Díky charakteru velkých vánočních nákupů očekáváme ještě větší zájem o jeho využívání.

Zákazníci u nás nakupují vše potřebné k vánočním a novoročním oslavám, tedy mouky a další suroviny k pečení cukroví, čerstvé ryby, chuťovky k drobnému občerstvení, ale i dekorace nebo alkohol na silvestrovské oslavy. Co se týče dárků, dlouhodobě jsou oblíbené dárkové sety s kosmetikou pro muže i ženy, s prémiovými pivy, víny nebo lihovinami, čaji, kávou, ale samozřejmě i hračky pro děti.

Iva Pavlousková, External Communications Manager společnosti Tesco ČR

Vánoční a novoroční období je tradičně časem, kdy se čeští zákazníci vracejí k osvědčeným receptům, vánočním zvykům a tradičním pokrmům, což pozorujeme v jejich preferencích. Chtějí si dopřát štědré Vánoce, zároveň vidíme, že své nákupy pečlivě zvažují. Roste obliba privátních značek a věrnostních programů s jejich benefity, stále proto rozšiřujeme nabídku privátních značek Tesco. V závěru roku se tak do popředí zájmu dostává zejména prémiová značka Tesco Finest, se kterou letos představíme řadu novinek,

Mezi nejoblíbenější produkty během Vánoc patří tradiční vánoční pokrmy, jako jsou bramborový salát, řízky, ryby, vinná klobása, vánočka a cukroví. Exotické ovoce, alko a nealko nápoje jsou také velmi žádané. Pokud jde o dárky, mezi favority patří kosmetické balíčky, oblečení, knihy a hračky.

Tomáš Kubík, vedoucí komunikace a tiskový mluvčí společnosti Penny Market

S oslavou Vánoc se pro naše zákazníky každoročně pojí také dobré jídlo a předpokládáme, že nejinak tomu bude i v letošním roce. Spotřebitelé obecně nakupují více potravin, alkoholických i nealkoholických nápojů a celou řadu pochutin. Dopřávají si také produkty, které do svých košíků nedávají pravidelně při každém nákupu. Součástí naší sváteční nabídky jsou proto tradičně desítky produktů exkluzivní řady privátní značky Selection, která nabízí delikatesní prémiové produkty, přesto však stále za výhodnou cenu.

V letošním roce zařazujeme do sortimentu na 70 produktů od výběrového salámu s lanýžem, přes lanýžové čokoládové pralinky až po šumivá vína. Úplnou novinkou jsou některé produkty v kategorii mražené, jako například bramborové pusinky, čokoládový lávový dort, gratinované brambory, mini cheesecake kokos + mango a lesní směs. Naši zákazníci jsou již zvyklí, že tyto výběrové produkty před Vánoci tradičně do sortimentu zařazujeme, někteří je pořizují dokonce i jako vánoční dárky pro své blízké. Mezi nejoblíbenější se tradičně řadí uzeniny, dále jsou to šumivá vína nebo čokoládové výrobky s přídavkem lanýže, který je činí výjimečnými pro vzácné okamžiky.

Renata Maierl, manažerka firemní komunikace společnosti Kaufland

Vánoční období je jedním z nejdůležitějších v roce, a to z mnoha důvodů. Asi ten nejdůležitější pro nás je, nabídnout zákazníkům vše pro pohodové svátky. S tím souvisí široký výběr kvalitních produktů napříč celým sortimentem. Zaměřujeme se nejen na tradiční značkové produkty, rozvíjíme například i vlastní značku K-Jarmark, máme širokou nabídku regionálních produktů. Sledujeme, že zákazníci se vracejí k tradicím, nakupují ingredience pro tradiční vánoční české pokrmy, smaží kapra nebo řízek, dělají různé variace bramborových salátů, pečou. V rámci lahůdek rádi nakupují u našich pultů vše pro silvestrovské oslavy.

Zákaznické chování je ovlivněno vánočními svátky, které si chtějí užít. Lidé ocení široký výběr, zkoušejí nové produkty a kupují více prémiové značky. Výrazné odchýlení od tradičních nákupů tedy není. Chystáme různé promo akce a slevy napříč celým sortimentem, samozřejmě plánujeme i novinky v nabídce a připravujeme zajímavé akce s Kaufland Card.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 11.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.