Podlaha musí být odolná i estetická

Podlaha v prodejně většinou slouží po celou dobu jejího provozu. Důležité je proto věnovat jí náležitou pozornost už při projektování prodejny.

Za nemalé škody na podlaze a podlahových krytinách může špatný úklid. Ten správný provádějí proškolení pracovníci a začíná už před prodejnou. Zabránit škodám pomáhá také dobře navržená vstupní zóna.

Podlaha je nedílnou a zároveň velmi důležitou součástí prodejny. Kromě toho, že se po ní pohybují lidé, je nosnou základnou pro regály a další prvky použité pro vybavení prodejny. Musí vydržet vysokou zátěž jak návštěvníků obchodu, tak také vozíků a dalších zařízení sloužících k doplňování zboží. A zatímco na podlahu v zázemí jsou kladeny především vysoké nároky zátěžové, u podlahy v prodejně je kromě toho kladen důraz také na estetiku.

Přispívá k celkovému dojmu

Kromě prodejen, k jejichž prodejnímu konceptu patří častá změna designu, jsou podlahy většinou koncipovány dlouhodobě. Tedy tak, že vzniknou na počátku při stavbě prodejny, a jejich životnost končí spolu s jejím zánikem. Právě proto je zapotřebí věnovat podlaze náležitou pozornost už při plánování prodejny a zohlednit i budoucí typ prodeje. „Podlaha tvoří třetinu prostoru, přičemž zbývající dvě třetiny zahrnuje strop a stěny. Je tedy jasné, že se podstatnou měrou podílí na celkovém dojmu z prostoru, a kromě výběru materiálu je zapotřebí zvážit například i její osvětlení. Podle funkce prostoru je možné ji světlem buď zdůraznit, nebo naopak nechat ji neutrální tak, aby si jí zákazníci vlastně ani nevšimli,“ podotýká Adam Klofáč, spolumajitel, Moris design.

Musí být hezká

Mezi důležité požadavky na současné podlahy je jejich velmi dobrá odolnost proti provoznímu namáhání. Musí zvládat, jak zvýšený počet pohybujících se osob, tak manipulaci s vozíky nakupujících a vozíky, které slouží k doplňování zboží. Musí být také ekonomicky proveditelná a musí se dobře a snadno udržovat, což souvisí s vynaloženými prostředky na provoz. „Nedílnou součástí je ovšem také dobrý pocit, který podlaha přináší zákazníkům. To znamená, že podlahy by měly být světlé a měl by z nich vyzařovat pocit čistoty. Dále by neměly pohlcovat příliš světla, což opět souvisí s provozními náklady, v tomto případě náklady na osvětlení,“ upozorňuje Radek Hlavinka, ředitel společnosti Cidemat Hranice. I když je u podlahy důležité hledisko estetické, o módnosti podle něj hovořit nelze. U podlah hrají velkou roli finance vynaložené při jejím pořízení, takže se počítá s tím, že bude sloužit po celou dobu provozu prodejny.

Odolná terakota

Zejména v supermarketech se poslední dobou prosazují nové keramické dlažby, a to nejrůznějších typů, rozměrů a dekorů. „V posledních letech jsou v oblasti výroby keramických dlažeb patrné obrovské investice,“ popisuje Radek Hlavinka. Zejména podlahy z terakotových dlažeb jsou velmi odolné a bez problémů vydrží celou dobu životnosti prodejny, přičemž mají ještě další obrovskou výhodu: v případě potřeby lze takovou podlahu velice jednoduše obnovit tak, že se jemně přebrousí. Její majitel tak dostane prakticky novou podlahu, která je navíc absolutně rovná. Je třeba si uvědomit, že podlaha představuje v rámci rozpočtu stavby poměrně velkou položku, takže se s její změnou po dobu provozu prodejny příliš nepočítá, a kromě polepů nebo korporátního designu nebývá ani součástí marketingový kampaní. Jde o nadčasovou záležitost, která je především funkční. Pokud je třeba ji změnit nebo zrenovovat, nalepí se obvykle na sávající vrstvu nová vrstva keramické dlažby, přičemž v méně zatížených prostorách je možné použít i materiály na bázi plastu.

Do obchodu i do kanceláří

Výrobci podlah se snaží splnit požadavky projektantů, přičemž jedním z materiálů, které jsou v jejich oblibě, je právě zmiňovaná terakotová dlažba. „Naše výrobky dlouhodobě potvrzují svoji kvalitu na různých podlahových plochách supermarketů a hypermarketů, a to nejen v ČR a Slovensku. Najdete je také v Anglii, Maďarsku, Polsku či v Rusku. Dlažba byla a je pokládaná na podlahy v malých prodejnách i ve velkých hypermarketech, a to až do velikosti osmnácti tisíc metrů čtverečních. Výrobní technologie a velký sortiment drtí nám dovoluje splnit prakticky všechny požadavky provozovatele na barevnost dlažby, a tím i barevnou kompozici celé prodejní plochy a servisních míst,“ popisuje Radek Hlavinka. Navíc se jedná o přírodní materiál s nízkou uhlíkovou stopou, přičemž je dlažba i plně recyklovatelná. Vhodná je nejen do prodejen, ale také do menších dílen, pneuservisů, nemocnic, kanceláří, výrobních hal, skladů až po luxusní hotely a historické stavby.

Prohřeškem je špína

Mezi nejčastější prohřešky, s kterými je možné se u podlah setkat, jsou špinavé provozní plochy, které jsou špatně vyčištěné nebo je provozovatelé nečistí vůbec. „To ovšem není vada podlahy, ale samotného provozu. Pak jde také o defekty na některých místech, které jsou způsobeny špatnou instalací dlažeb, respektive nedodržením parametrů pro pokládku,“ konstatuje Radek Hlavinka. Obojí je podle něj možné snadno odstranit a dbát na řádný provoz a údržbu podlahy.

Zameťte si před vlastním prahem

Znehodnocování podlah a podlahových krytin, do kterých tuzemské firmy investují stále více peněz, bohužel často způsobuje nedostatečný venkovní úklid a nesprávné řešení vnitřního úklidu. Nejčastějším důsledkem je poškrábání naleštěných dlaždic nebo ušlechtilých dřevěných podlah. Správné čištění v pravidelných intervalech může toto riziko minimalizovat. Údržba podlah pak pomáhá udržovat hodnotu podlahových krytin a budov. Mnoho firem se přesto stále nevěnuje hrubým nečistotám před svými objekty a šetří na údržbě často drahých vnitřních povrchů. Základem správného úklidu je celkový přístup, který začíná u úklidu venkovních prostor a profesionální péčí o čistotu prostor před vstupem do budov. Tak se zamezí zanášení nečistot dovnitř budov a zabrání se i následnému poničení povrchů.

Pomáhá čisticí zóna

Vstup do prodejny by měl vždy zahrnovat čisticí zónu, která plní nejen estetickou, ale i bezpečnostní a praktickou funkci. Čisticí zóna slouží k zachytávání nečistot, prevenci uklouznutí a ochraně podlahových krytin před poškozením. Snížení nákladů na údržbu, opravy a úklid je pak už jen příjemným bonusem. S rostoucím povědomím o účincích čisticích zón se zvyšuje i jejich módnost a trendy, takže nabídka materiálů se neustále rozšiřuje – od moderních hliníkových prvků přes tradiční pryžové až po přírodní materiály, jako je kokosové vlákno. Velký důraz je přitom kladen na design, díky kterému je možné zdůraznit nebo podtrhnout charakter prodejny.

Ať pracují stroje

Podle Jana Dzúra, obchodního zástupce společnosti Kärcher, je při úklidu venkovních prostor třeba poradit si zejména s prachem a dalšími nečistotami a následně k situaci přistupovat podle konkrétního řešení prostor a ročního období. „Každopádně ale odborná péče o úklid a čistotu vyžaduje profesionální vybavení a know-how. Pokud pravidelná péče dokáže udržet čisté příjezdové a vstupní prostory, ušetří si provozovatelé spoustu práce a starostí s úklidem uvnitř. A navíc přispějí k celkové lepší reprezentaci firmy,“ konstatuje Jan Dzúra. Pro zajištění venkovní čistoty jsou vhodné silniční mechanické zametací stroje, které jsou ideální pro údržbu ve městech nebo průmyslových lokalitách s extrémně prašnými podmínkami. Pro čištění dvorů, cest či hal pak vystačí zametací stroje menší, které jsou vybavené posedem nebo ručně vedené a s odsáváním.

Úklid svěřte povolaným

V České republice existují segmenty, které mají s dodržováním standardů čistoty větší problémy než ostatní. Zmínit lze výrobu, obchody a zemědělství. Ve výrobním segmentu hraje hlavní roli většinou všudypřítomný prach, který zaměstnanci často přehlížejí, přičemž se jedná o nebezpečí, které je třeba brát velmi vážně. „V drobných maloobchodních prodejnách se zase opakují stále dokola ty samé nedostatky. Jedná se především o úklid prováděný zaměstnanci, často prodavači, kteří k tomu nejsou přímo školeni a neuklízí podle profesionálního know how,“ upozorňuje Jan Dzúra. Nedostatky také vykazují zanedbané příjezdové cesty k prodejně nebo nedostatečně udržovaná parkoviště. Vše pak pokračuje v samotném areálu a na podlahách uvnitř budov a obchodních center.

Investice, která ušetří

Používání správných a profesionálních úklidových strojů a pomůcek často nevyjde nijak draho. Hlavní je správná koncepce a přístup k úklidu. „Firmám se v porovnání se ztrátami vyplatí investovat prostředky do kvalitního vybavení, jako jsou například zametací stroje, ať už s posedem nebo ručně vedené. Pro interiéry jsou pak na podlahy vhodné podlahové mycí stroje, které zajistí dokonalou čistotu vnitřních prostor a také jejich případnou dezinfekci. Navíc je třeba přizpůsobit konkrétní způsob čištění té které podlahové krytině, jinak dochází k nenávratným poškozením,“ uzavírá Lukáš Rom, Product Manager, Kärcher.

 

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 11.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.