Veletrh SIAL charakterizuje francouzská gastronomie v kombinaci se světovými trendy. Jednou z novinek letošního veletrhu bylo zaměření na začínající potravinářské a nápojové firmy.
Ve výstavním areálu na severu Paříže se od 19. do 23. října po dvou letech opět konal mezinárodní potravinářský veletrh SIAL. Letošní již 60. ročník potvrdil svoji aspiraci a renomé jako jeden z nejvýznamnějších veletrhů potravin, nápojů a technologických zařízení pro jejich výrobu.
Význam a vliv letošního SIALu potvrzuje jeho rozsah a rozmanitost. Na ploše osmi výstavních hal (nesmíme ale zapomenout, že hala č. 5 byly ve skutečnosti tři haly: 5a, 5b a 5c, a hala č. 6 měla ještě menší přidruženou výstavní plochu 6b) prezentovalo své výrobky 7 500 firem z více než 130 zemí. Mezi vystavovanými výrobky bylo více než 2 500 inovací. Veletrh shlédlo více než 285 tisíc návštěvníků z 205 zemí, mezi nimiž byla zhruba tisícovka novinářů a mediálních pracovníků a více než osm tisíc významných manažerů nákupu zboží, kteří společně reprezentovali kupní sílu v hodnotě cca 50 miliard euro. Tři čtvrtiny návštěvníků veletrhu byly ze zahraničí.
Zaměřeno na start-upy
Letošní SIAL reflektoval současné trendy v potravinářství nejen svou skladbou vystavovaných produktů, ale i novými prvky ve své vlastní organizaci. Jednou z novinek bylo zaměření na začínající potravinářské a nápojové firmy. Tyto start-upy dosáhly v roce 2023 v celosvětovém měřítku prodeje ve výši 1,2 trilionu amerických dolarů a jejich význam pro moderní kreativní inovace je nevyčíslitelný. Veletrh SIAL se na ně soustředil s cílem zviditelnit jejich důležitost pro potravinářské inovace budoucnosti a jejich nový přístup k vývoji inovací, v němž významnou úlohu hraje záměr vyvíjet zdravější a k životnímu prostředí šetrnější potravinářské výrobky. Na způsob olympijské vesnice sportovců vyhradili pak organizátoři letošního SIALu pro prezentaci těchto výrobků speciálně určený prostor v halách č. 5a a 6 s názvem „start-up vesnice“ a udělili i speciální cenu pro start-up. Tu získala rostlinná alternativa s lososovou chutí vyuzená s příchutí bukového dřeva od francouzské firmy Seasfood Reboot Factory.
Zlatá cena pro proteinové rostlinné placičky
Zlatou cenu letošního SIALu si odnesla francouzská firma Sabarot Wassner za speciální Mix pro proteinové rostlinné placičky, jejichž příprava k jídlu trvá pouhých osm minut. Mezi cenami udělenými v jednotlivých potravinářských odvětvích zaujala odbornou i laickou veřejnost humusová tyčinka od libanonské firmy Grapeful a trhané vepřové maso po francouzském způsobu firmy Luissier Bordeau Chesnel. V mlékařském odvětví cenu získaly křupavé sýrové kousky vhodné pro keto dietu od ukrajinské firmy Prime Snack, mezi mraženými výrobky si ji odnesly rostlinné dezerty pro foodservice francouzské firmy Yumgo.
Kromě již zmíněné ceny pro start-up udělili organizátoři ještě další dvě speciální ceny. Cenu za praktickou a z hlediska životního prostředí udržitelnou inovaci obalu získala řecká firma Enia Foods za organický extra panenský olivový olej balený v lahvi vyrobené z 94 % z recyklovaného potravinářského papírového kartonu, pětkrát lehčí než klasická skleněná lahev. Cena za inovativní a kreativní přístup k problematice korporátní sociální odpovědnosti a rozvoji udržitelného byznysu nazvaná „Own the Change“ byla udělena francouzské firmě Lupi Coffee za alternativu kávy vyrobenou z rostliny lupine. Tato rostlina při svém růstu výrazně regeneruje půdu, na níž vyrůstá.
„Own the Change“ oceňuje zodpovědný model podnikání
Tato speciální cena „Own the Change“ za významný přínos v oblasti korporátní sociální odpovědnosti a ekologicky zodpovědného modelu podnikání byla v historii veletrhu SIAL udělena letos poprvé a reprezentuje důraz, jaký organizátoři veletrhu položili na zaměření veletrhu právě na tuto stránku podnikání. Organizace samotného veletrhu byla v mnoha záměrech realizována s cílem snížit jeho negativní dopad na tvorbu skleníkových plynů.
Vystavovatelé šli ruku v ruce s touto filozofií podnikání a mnozí prezentovali svoje úspěchy na cestě k dosažení CO2 neutrality. Informační mateiály byly výrazně digitalizovány a hodně vystavovatelů již mělo obchodní vizitky, informační letáky a všechny ostatní marketingové materiály pouze v digitální podobě. QR kódy se staly jedním z hlavních komunikačních nástrojů.
Marketing české prezentace pokulhával za světovou konkurencí
České firmy vystavovaly ve čtyřech různých halách. Nejvíce z nich, šest, prezentovalo svoje výrobky v hale 5a v graficky vkusně vyvedeném českém minipavilonu. Jeho jedinou slabinou bylo umístění, vpodstatě až na konci celé výstavní haly. Vystavována byla celá škála různých výrobků, od rybích výrobků a obalovaných sýrů přes sušené maso, pomalu vařené vakuově balené maso, zmrzlinu, potravinové doplňky až ke zdravým veganským tyčinkám. Vystavované výrobky však většinou neměly obaly v angličtině nebo s vícejazyčnými texty a jejich způsob prezentace nijak výrazně nezdůrazňoval jejich přínos coby významných potravinářských inovací aspirujících na výhru ve tvrdé mezinárodní konkurenci. Spíše byl většinou koncipován jako jakási přehlídka existujícího sortimentu. Mezi firmami v českém pavilonu byla vidět značka Nowaco, Semix nebo třeba Candy Plus a Bidfood.
Pro příští veletrh SIAL by se organizátoři českého minipavilonu možná mohli nechat inspirovat marketingovým přístupem organizátorů SIALu a koncipovat prostor a zaměření pavilonu tak, aby reflektovaly klíčové trendy v současném potravinářství, mnohem důrazněji komunikovaly značky vystavujících českých firem a vystavily do popředí opravdu špičkové, unikátní, pozitivně odlišné inovace mající aspiraci na úspěch na zahraničních trzích. Domnívám se, že na veletrhu jako je SIAL může český pavilon působit jakkoli, třeba agresívně, velmi inovativně, digitalizovaně, nečekaně, může i mnohé šokovat, jen nesmí působit jedním jediným způsobem, totiž průměrně, nesmí se ztrácet v šedi hromady ostatních vystavovatelů.
Čeští vystavovatelé by se také mohli nechat SIALem do budoucna v mnohém inspirovat. Například digitalizace všech informačních matriálů je určitě krokem správným směrem. Příprava mock-upů výrobků s anglickými či vícejazyčnými texty také. Mnohem silnější komunikace značky, vysvětlení její tradice, jejích úspěchů a klíčových prezentovaných inovací, které tato značka přináší, s jejich pozitivními prvky odlišujícími je od konkurence na světových trzích a podporujícími ambici značky uspět s těmito výrobky v mezinárodním měřítku, toto vše je na veletrhu významu SIALu naprostou nutností. Marketing vystavujících českých firem v tomto měřítku výrazně pokulhával za jejich světovou konkurencí a potenciál SIALu může být pro expanzi na zahraničních trzích využit jen při správně zvoleném marketingovém konceptu. V jiném případě se bohužel jedná pouze o ztrátu vynaložené investice a času.
Letošní SIAL jako celek rozhodně nezklamal a byl určitě přínosem jak pro kreativní vystavovatele, tak i pro vnímavé návštěvníky. V jubilejním roce své existence potvrdil svou ambici místa setkávání špičkových expertů, unikátních inovací a překvapivých nových modelů podnikání. Poskytl prostor k přímému srovnávání v opravdu světovém měřítku, a nesen tradicí a úrovní francouzské gastronomie a potravinářství stal se opět studnou nevysychajících inspirací a podnětů do dalších let. Nezbývá než organizátorům uznale pogratulovat.
Napsat komentář