Přepravní obaly mohou být přímo primárními obaly pro transport, nebo se, především v retailu, jedná o obaly sekundární, ve kterých jsou loženy produkty ve spotřebitelských obalech.
V některých případech je dokonce sekundární obal i později součástí prezentace na regálech, a jako takový musí plnit nejenom svou transportní, ale i prodejně propagační funkci.
Přepravní obaly, které jsou určeny pro transport zpravidla velkorozměrového sortimentu, ať již v otevřených či uzavřených okruzích, se od přepravních obalů sekundárního charakteru liší již při vývoji konstrukce. Nejenom materiálem, na který jsou obvykle kladeny mnohem větší požadavky ohledně nosnosti, ale i pojetím samotného vývoje. Konstrukce obalu obvykle vychází z některého konstrukčního standardu, a naopak konstrukčním oříškem bývá nestandardní, na míru produktu přesně navržená vnitřní konstrukce. Ta musí eliminovat všechna případná mechanická rizika. Fixace zde často vytváří účinné deformační zóny, zamezuje poškrábání, odděluje výrobky apod. Podle povahy výrobku mohou být tyto obaly jednocestné (nevratné) nebo vícecestné (vratné).
Krabice z vlnité lepenky a jejich paletizace
Co se týká lepenek, jak u průmyslových transportních obalů, tak i u sekundárních přepravních obalů pro retail, převažuje lepenka vlnitá. Ta se podle potřeby svého použití liší počtem vrstev, kvalitou (pevností) materiálu či hrubostí/výškou vln. U jakéhokoli vývoje transportního balení musí vývojář zohlednit nikoli jen vnitřní rozměry (odvislé od baleného produktu), ale především rozměry vnější, které by měly být při ložení na EUR palety (1 200 x 800 mm) pokud možno v podílech či násobcích tzv. paletizačního modulu (600 x 400 mm). Je to z důvodů ložení na paletě, aby vytváření vrstev a sloupců bylo maximálně optimalizováno a nevznikala zbytečná nevyužitá plocha. S ohledem na konstrukci obalu a hmotnost produktu je při paletizaci nutné dodržovat navrženou paletizační výšku, aby nedocházelo k neúměrnému zatížení a následně k případným deformacím. Rovněž je nezbytné skládat krabice na palety ve vrstvách správně, aby nedocházelo k nežádoucímu bodovému zatížení některých částí. A v neposlední řadě je důležitá i samotná fixace na paletě.
Podobně jako i v jiných částech celého řetězce i zde se řeší řada problémů, dnes nejčastější výzvou je celková udržitelnost. A to se netýká jen optimalizace konstrukcí a materiálů obalů, ale právě i fixací palet. Hojně diskutovaným problémem je možnost alternovat smrštitelné ovíjecí fólie papírem. Příkladem tohoto typu je výsledek spolupráce společnosti Mondi s italským výrobcem strojů ACMI, v podobě substrátu Advantage StretchWrap. Speciální typ papíru je schopen se smrštit i odolat propíchnutí. Poskytuje tak účinnou ochranu zboží během přepravy i stohování.
Obaly pro retail převažují v jednocestné sekundární variantě
Co se týká transportního balení v dodávkách do řetězců, zde převažují obaly sekundární, které produktům v prodejních spotřebitelských obalech zajišťují ochranu při dopravě či ložení. V drtivé většině zde převažují nevratné varianty na papírové, resp. lepenkové bázi. Podobně jako u průmyslového transportního balení, vychází většina konstrukcí ze standardních vzorů katalogu FEFCO. I když má katalog celkem 9 tříd a každá disponuje celou řadou různých optimalizovaných konstrukcí, v přepravním balení jsou nejčastěji využívány krabice z třídy 02, která obsahuje tzv. klopové krabice, jejichž konstrukce jsou velmi jednoduché. Proč? Dá se bez nadsázky konstatovat, že tyto typy standardů jsou z hlediska svých konstrukcí téměř geniálním příkladem přepravního obalu, především co se do minimalizace odpadu i ložení na palety týče. Z tohoto vzoru vycházejí i některé typy modifikovaných konstrukcí pro SRP (shelf ready packaging) obaly.
Konstrukčně standardizované sekundární obaly na potraviny však neopomíjí ani ostatní parametrické konstrukce podle FEFCO katalogu – hojně se lze setkat, jak s paletkami, tak s tvarovými výseky, u menších typů sekundárních obalů i se zásuvnými obaly. Palety jsou využívány například při přepravě mlékárenských produktů. Dražší, ale také hojně využívanou variantou jsou v přepravním balení i dvoudílné krabice (víko/dno). Podle typu krabic dochází i k různým způsobům spojování – u sekundárních potravinových přepravních krabic je to nejčastěji lepení lepidlem či páskou. Protože tyto obaly obvykle slouží „jen“ k přepravě či skladování, obsahují často pouze minimalistický potisk s nutnými údaji. Materiálově se jedná převážně o krabice z tří či pětivrstvé vlnité lepenky.
Když je potřeba atraktivní potisk
Potisky, které mají za úkol přilákat zákazníka k regálu, poskytnout mu případné informace, a především v synergii spotřebitelského obalu ho i přesvědčit o koupi, mají především dvě skupiny obalů, které plní jak přepravní, tak i prodejně propagační funkci. Tou první skupinou jsou multipacky, které jsou nejčastěji spojeny s nápojovým průmyslem. Zde se s nimi lze setkat ve třech hlavních proudech. Ve formě vratných plastových přepravek na pivo. Z důvodu propagace jsou obvykle dekorovány tiskem či etiketou, ať již samolepící či IML (In mould label – etiketa je „zalita“ do plastu a tvoří s materiálově identickým obalem jednu součást). Žádanou nevratnou, ale udržitelnou variantou jsou lepenkové multipacky, které grafickému designu dokáží poskytnout na svých stěnách dostatečně velké plochy pro propagaci. Poslední skupinou jsou flexibilní potištěné i nepotištěné multipacky ze smrštitelných folií, které se nejčastěji uplatňují u nealko nápojů stáčených do PET láhví.
Vývoj, konstrukce, grafika i celá výroba SRP obalů vychází z pěti základních požadavků kladených speciálně na tento typ obalu: snadná identifikace (easy identification), snadné otevření (easy open), snadná likvidace (easy dispose), snadné umístění do regálu (easy shelf) a snadný nákup (easy shop). Jinými slovy tyto obaly slouží při přepravě produktů a později v regále při drobné úpravě (sejmutí víka, odtržení perforace atd.) k propagaci zboží. I když i z materiálového hlediska existuje mnoho typů SRP obalů, k nejrozšířenějším z nich patří obaly z vlnité lepenky. Typově konstrukce SRP vychází v zásadě ze třech hlavních vzorů – jednodílné krabice s perforací, dvoudílné obaly a vyklápěcí obaly.
Funkční benefity
K hojně řešeným problémům patří úprava vnitřního prostředí (kryptoklima, mikroklima) v obalu. Zde jde nejčastěji o úpravu vlhkosti, ztráty či průniku aromatu a teploty. Posledně zmiňovaný požadavek není nový, řada obalů nabízí vhodnou tepelnou izolaci produktům už mnoho let. Problém se však ukazuje ve světle udržitelnosti. Izolační vlastnosti v obalu nejčastěji zajišťovalo zdvojení stěn či jiný způsob zafixování polystyrenovou vrstvou. V současnosti je však trendem ústup od plastů, a od PS obzvláště. Relativní novinkou je patentovaný systém Tempcell ECO (Tempack), kombinovaný obal izolačního charakteru ze 100% recyklované vlnité lepenky. Disponuje vynikajícími tepelnými vlastnostmi, obal je dokonce schopen absorbovat i vlhkost. Další výhodou je, že obal lze přepravovat na plocho ve složeném stavu, takže na rozdíl od plastových řešení je logisticky mnohem úspornější. Další zajímavou inovací společnosti Tempack je opakovaně použitelný CarryTemp CT BiT-VAN XL6, který byl speciálně navržen pro dodávky chlazených potravin do domácnosti.
Ekologickou alternativou k obalům izolovaným polystyrenem je i Biobiene Thermobox (Biobiene). Po vybalení může být termobox snadno rozebrán a jeho přírodní vláknitá izolace, která je vyrobena z konopí, juty nebo dřevního vlákna může být dále sekundárně využita (zahradnictví, stavebnictví, izolace). Termobox pro balení potravin má vnitřní objem 80 litrů a vnějšími rozměry 800 x 400 x 445 mm je optimálně přizpůsoben europaletám, a dokonce i letecké nákladní dopravě.
Další možnost prezentovala na letošním veletrhu Fachpack firma J. N. Lüning & Co. GmbH. Frisch mich bag je ideální pro balení chlazeného zboží. Izolovaný vak dokáže udržet teplotu těsně nad 0 °C po dobu více než 48 hodin, což zaručuje čerstvý produkt při dodání. To je zajištěno měkkými celulózovými vrstvami, které mají nejen izolační účinek, ale také poskytují účinnou ochranu proti nárazům a absorbují vlhkost, která vzniká při přepravě v chladu. Frisch mich bag lze jednoduše zalepit lepicí páskou a flexibilně dimenzovat tak, aby se vešel do téměř každého přepravního kartonu, dokonce i společně s dalším zbožím.
Napsat komentář