Nové příležitosti a výzvy pro výrobce příloh představují aktuálně zejména trendy, jako jsou rostoucí požadavky spotřebitelů na kvalitu i pestrost a rozmanitost chutí, poptávka po zdravějších alternativách, to vše při zachování cenové dostupnosti.
Trh s přílohami k jídlům se v současnosti poměrně dynamicky vyvíjí, přičemž nabídku i inovace výrazně ovlivňují měnící se stravovací preference spotřebitelů i změny životního stylu. Pokud jde o poptávku, velká část kupujících se drží tradičních produktů, pomalu ale jistě si ovšem hledají cestu i k těm méně obvyklým.
Na popularitě neztrácejí tradiční produkty typu brambor a knedlíků, které tvoří dlouhodobě základ české kuchyně, současně ale roste zájem o méně obvyklé přílohy, jako je quinoa, bulgur či luštěninové těstoviny (cizrnové, čočkové, hrachové), které nabízejí benefity v podobě vysokého obsahu vlákniny a minerálů, příznivého vlivu na trávení a podobně. Pozvolný vzestup popularity je patrný též u předpřipravených zdravých variant příloh, jako jsou například mražené květákové nebo brokolicové rýže.
Nejčastěji kupujeme těstoviny
Pokud jde o tradiční přílohové kategorie, jako jsou těstoviny, luštěniny, rýže, brambory nebo knedlíky, jednoznačně nejoblíbenější jsou těstoviny. V období od srpna 2023 do července 2024 nakoupilo tuto kategorii podle průzkumu trhu metodou Spotřebitelský panel GfK (skupina YouGov) 96 % českých domácností, které si těstoviny přinesly domů v průměru čtrnáctkrát a celkové výdaje za kategorii na kupující domácnost činily přes 670 Kč. Trhu stále dominují trvanlivé těstoviny, k nejpopulárnějším patří špagety, vřetena a kolínka.
Největší podíl na trhu příloh v objemu i ve výdajích mají brambory. Během posledního pohyblivého roku si domácnosti brambory koupily dvacetkrát a celkové výdaje na kategorii a průměrnou kupující domácnost činily 1 050 Kč, což je největší roční útrata za přílohovou kategorii.
Osm z deseti domácností nakoupilo v uvedeném období rýži. Během posledních 12 měsíců se ocitla v nákupním košíku průměrného kupujícího pětkrát a celková útrata činila bezmála 330 Kč. Většinou se nakupují běžné druhy rýže, třetinu domácností oslovila rýže „etnická“, tedy například rýže basmati nebo jasmínová.
Více 60 % domácností nakoupilo luštěniny, a to v průměru čtyřikrát do roka. Celkové roční výdaje průměrné domácnosti činily přes 140 Kč. Trhu luštěnin dominuje čočka, která, měřeno spotřebitelskými výdaji, tvoří přes dvě třetiny kategorie luštěnin.
Knedlíky hlavně houskové, instantní přílohy příliš netáhnou
Významné postavení na tuzemském trhu příloh mají podle Spotřebitelský panel GfK (skupina YouGov) i chlazené knedlíky. Nakupuje je sedm z deseti domácností, v průměru devětkrát do roka. Roční výdaje na domácnost činily přes 320 Kč. Přitom si dvě třetiny domácností přinesly domů houskové knedlíky a více než pětina bramborové chlazené knedlíky.
Na trhu příloh mají své místo i instantní přílohové kategorie jako jsou knedlíky nebo bramborová kaše v prášku. Pětina domácností nakoupila knedlíky v prášku, bramborová kaše v prášku oslovila během posledních 12 měsíců pouze 6 % domácností.
„Privátní značky obchodníků mají na trhu příloh silnější postavení než na rychloobrátkovém trhu celkem. Podíl akčních nákupů je na přílohovém trhu naopak menší než na rychloobrátkovém zboží celkem. Výdaje na nákupy v akci činily více než 50 % u rýže a těstovin a přes 40 % u knedlíků v prášku. Nejdůležitějším nákupním místem pro přílohy jsou hypermarkety a diskontní prodejny, následují supermarkety. Porovnáme-li průměrné ceny na kilogram, nejlevnější jsou brambory, k nejdražším patří chlazené těstoviny, kde se cena za kilogram vyšplhala ke 100 Kč,“ uvádí Hana Paděrová, Konzultant Spotřebitelský panel GfK (skupina YouGov).
Rýže: zájem o neobvyklé druhy a větší balení
„Spotřebitelé požadují velkou variabilitu, pokud jde o velikost balení. Od menších balení výrobků pro lidi žijící single a méně početné rodiny po větší balení pro početnější rodiny nebo ty, kteří často a hodně vaří. Tento trend sledujeme hlavně v kategorii rýží,“ říká Jana Bartošová, marketing manager společnosti La Food. Podle jejích slov spotřebitelé rádi experimentují a zkouší nové druhy, čemuž se ve firmě snaží vycházet vstříc. „Průběžně rozšiřujeme nabídku rýží, luštěnin i těstovin, aby i nároční spotřebitelé našli tu pravou variantu pro své kulinářské umění. Český spotřebitel je poměrně vzdělaný a ví, že nejlepší rizoto připraví z rýže arborio, nebo že do indickému dhalu z červené čočky se nejlépe hodí rýže basmati,“ dodává. Největší zájem zaznamenávají v La Food jednoznačně o rýži basmati a jasmínovou, na trhu se daří také novinkám v segmentu luštěnin. Velkou oblibu si rychle získala horská čočka, která doplnila sortiment speciálních čoček.
V letošním roce byly uvedeny tři nové druhy rýží v půlkilovém balení – rýže hom mali, basmati natural a basmati parboiled. „Rozšiřujeme také nabídku semolinových těstovin pod značkou Menu Gold. Ke stávající tarhoni a těstovinové rýži přidáváme další mini tvary těstovin – mušličky, písmenka, hvězdičky a kolínka,“ uvádí Jana Bartošová.
Bramborové přílohy: trhu vévodí stále ty tradiční
„Žádné velké změny v nákupních zvyklostech nepozorujeme. Dá se však říci, že zákazníci se přiklánějí k čerstvým, a to hlavně doma připraveným přílohám. Pokud už v obchodě sáhnou po hluboce zmrazeném bramborovém výrobku, pak se v popředí zájmu stále drží klasické přílohy, tedy hranolky, vlnky a krokety. Rozdíl je však v přípravě. Místo klasického fritování v oleji nakupující častěji volí výrobky, které jdou připravit v horkovzdušné troubě či fritéze,“ popisuje Martin Turina, garant nákupu bramborových výrobků ze společnosti Bidfood.
Obecně jsou podle jeho názoru čeští spotřebitelé spíše konzervativní a preferují tradiční přílohy, k novinkám si hledají cestu jen pozvolna, přičemž jedním z důvodů je i vyšší cena. Mezi nejprodávanější produkty ze sortimentu společnosti Bidfood patří bramborové krokety Nowaco, dále pak hranolky a vlnky do trouby. Ty jsou prodejním „evergreenem.“
„Již druhým rokem nabízíme v retailovém segmentu pod značkou Nowaco chlazené gurmánské brambory v drobnějším třídění (menší velikost hlíz) balené po 400 g, a to jak loupané, tak i se slupkou. Pro příští letní sezonu pak chystáme brambory ochucené marinádami, které budou určené ke grilování a pečení,“ uvádí Martin Turina.
Těstoviny: inovace i výhodná cena
Těstoviny, běžně dostupné ve velkých obchodních řetězcích, jsou pro zákazníky stále klíčovou surovinou. Splňují požadavky dnešní moderní „uspěchané“ doby, jsou jednoduše dostupné, cenově přijatelné, trvanlivé a rychle připravené. Na druhou stranu se objevuje trend domácí výroby ve smyslu menších výrobců, kteří ručně vyrábějí čerstvé těstoviny. „Chování spotřebitelů je poměrně konzistentní. Vlivem celoplošného zdražování hraje momentálně velkou roli samozřejmě cena. I proto se snažíme našim zákazníkům nabídnout alternativní výhodná řešení – multipacky, přidané množství výrobku zdarma nebo třeba různé odměny formou spotřebitelské soutěže,“ říká Bohumil Vráblík, Ph.D., generální ředitel společnosti Europasta.
Společnost Europasta dodává na trh těstoviny semolinové, a to pod značkou Adriana, vaječné pod značkou Zátkovy těstoviny i těstoviny z měkké pšenice pod značkou Rosické těstoviny. „Na základě strategie udržitelnosti připravujeme přechod naší produktové řady Adriana Tradizionale na výhradně papírový obal. Jde o prémiový výrobek s technologií tradiční italské výroby těstovin na bronzových matricích. I když jsme už před časem zavedli plně recyklovatelné kartony, chceme jít ještě dál, a proto bude mít náš prémiový výrobek navíc stoprocentně udržitelný obal. Aktuálně se z této řady začíná na regálech objevovat nový tvar těstovin Gigli. Gigli mají tvar rozkvetlých lilií a díky limitovanému designovému a výraznému obalu tento výrobek doslova vyčnívá z řady,“ uvádí Bohumil Vráblík.
Zdůrazňuje též význam inovací, které pružně reagují na preference spotřebitelů. „Dnešní doba je velmi uspěchaná a zákazníci dávají přednost rychlé přípravě pokrmů. I proto jsme vyvinuli novou řadu těstovin Adriana s názvem Nejen na pánev. Jedná se o ekologickou variantu těstovin, která šetří čas, energii i rodinný rozpočet. Jejich hlavní výhoda spočívá v tom, že je můžete vařit společně s omáčkou přímo na pánvi,“ doplňuje.
Napsat komentář