Kdo si hraje, nezlobí…?

Trendem jsou chytré hračky nabité elektronikou, stavebnice nebo deskové hry. Roste segment hraček pro dospělé. Technologický pokrok, měnící se preference spotřebitelů a rostoucí zaměření na rozvoj a vzdělávání dětí jsou jen některé z faktorů, které řídí současný trh s hračkami a hrami.

Trh s hračkami a hrami zahrnuje řadu produktů určených pro hraní, zábavu a vzdělávací účely pro děti i dospělé. Trh je velmi rozmanitý a zahrnuje různé kategorie produktů, jako jsou panenky a plyšové hračky, stavebnice a modely, karetní hry, puzzle, plastové a jiné hračky a hračky pro batolata a děti.

Světový trh s hračkami vedou Spojené státy

Z vybraných regionů jsou podle výzkumné společnosti Statista v žebříčku podle tržeb za rok 2023 v segmentu ‚Hračky a hry‘ na trhu hraček a hobby na prvním místě Spojené státy americké s 38,51 mld. amerických dolarů a následuje Čína (17,31 mld. USD). Na opačném konci žebříčku na například lidnatá Nigérie s 0,46 miliardami amerických dolarů.

V roce 2024 předpovídá společnost Statista v USA tržby ve výši 40,11 mld. dolarů.

V České republice očekává společnost Statista, že tržby na trhu s hračkami a hrami dosáhnou v roce 2024 312,6 mil. USD. Trh podle její predikce zažije roční pokles -2,27 %. V přepočtu na obyvatele činí v segmentu „Hračky a hry“ v roce 2024 výdaje na osobu v České republice necelých třicet dolarů.

Podle analýzy UniCredit Bank z roku 2018 ročně vyvážíme hračky za 2 mld. euro. To je víc než Německo. Česká republika je spolu se Slovenskem v období po rozšíření EU v roce 2004 nejrychleji rostoucím vývozcem hraček v Evropě. Vyvážíme především plastové stavebnice, ale i panenky, miniaturní modely nebo různé hračkářské sady. Sousední Slovensko obsadilo ve zmiňovaném roce ve vývozu 12. příčku, označení „Made in Slovakia“ najdou zákazníci především na elektrických vláčcích. Česká republika je hračkářskou supervelmocí díky světovým značkám, zejména Legu. Právě stavebnice z plastu totiž tvoří více než dvě třetiny českých vývozů hraček. Hlavní podíl na mnohamiliardovém exportu mají dále závody koncernů: Simba, Playmobil a Ravensburger. Silnou pozici mají čeští „hračkáři“ také ve vývozech hraček tvořících sady a sbírky, panenek nebo miniaturních modelů.

V dovozech hraček do EU, včetně České republiky, je hegemonem Čína. Část čínských hraček se na místní trhy dostává také v podobě reexportů z ostatních států EU. Statisticky pak jsou uváděny podle země dodavatele, nikoli jako čínské.

Vyšší výdaje na hračky vykazují zejména domácnosti v bohatších západoevropských zemích, a to i po očištění od rozdílné cenové hladiny. V absolutním vyjádření vydávají podle analýzy z toku 2018 za hračky, hry a hobby nejvíce domácnosti v Dánsku a v zemích na Britských ostrovech. Naopak spořivé jsou v této oblasti německé a italské domácnosti, kde absolutní výdaje za hračky zaostávají u průměrné domácnosti za průměrem EU přibližně o 5-10 %. Výdaje za hračky výrazněji zaostávají za průměrem EU ve většině zemí střední a východní Evropy. České domácnosti vydávají za hračky podle analýzy o 11 % méně než průměr EU.

Kdo by neznal Merkur nebo Igráčka?

Český trh s hračkami zažívá nárůst poptávky po tradičních dřevěných hračkách, což odráží bohatou historii řemesla a oceňování přírodních materiálů, charakterizuje vývoj tuzemského trhu společnost Statista. U malých i velkých zákazníků jsou stále populární také tradiční hračky, které se často předávají z generace na generaci. To je sice dobrá reklama z pohledu kvality a udržitelnosti, ale horší pro byznys. Na řadě jsou proto stále nové nápady a inovace výrobců.

Značka Merkur, která více než 100 let vyrábí kovovou stavebnici, s příchodem moderních technologií rozšířila tradiční stavebnice o prvky elektroniky, robotiky a mechatroniky.

Také mechanické plechové hračky značky Kovap s tradicí delší než 75 let mají co nabídnout. Jsou vyráběny z ocelového plechu, který je povrchově upraven ekologicky a zdravotně nezávadnými barvami. Plasty jsou využívány minimálně. Přichází neustále s novými modely, ale v sortimentu nabízí ty oblíbené, se kterými si hráli již naše rodiče a prarodiče. Její výrobky jsou populární také mezi sběrateli.

Firma EFKO-karton, která vznikla v roce 1993 se zaměřuje na vývoj a výrobu her a hraček, které nejen baví, ale mají zároveň edukativní úlohu. Velká část výrobků vzniká ve spolupráci se speciálními pedagogy. Vývojové oddělení firmy klade důraz na kvalitu materiálů, ze kterých se výsledné produkty skládají. EFKO je také výrobcem populárního Igráčka, plastové figurky vysoké 8 cm, která se vyrábí od roku 1976. Původně ji vyráběla firma IGRA Praha. Po roce 1989 Igráček málem upadnul v zapomnění. V roce 2007 jeho výrobu převzala společnost EFKO, která mu dala nejen moderní pojetí. Za své výrobky získalo EFKO řadu ocenění. Společnost mimo jiné vyrobila největší herní plán na světě zapsaný v Guinnessově knize rekordů.

Nejlepší hračky roku 2024

Během slavnostního večera, který se konal 10. října 2024 byly vyhlášeny výsledky v pořadí již 17. ročníku soutěže, která oceňuje nejzajímavější a nejkvalitnější hračky pro děti. Odborná porota vybrala společně s veřejností vítěze v celkem šesti různých kategoriích, z nichž vzešel také absolutní vítěz letošního roku. Po loňské premiéře navíc porota i letos udělila zvláštní ocenění Český originál, tedy trofej pro hračky navržené a vyrobené v ČR.

Dalším významným rozměrem soutěže je dobročinnost, a tak stejně jako v uplynulých letech byly i letos hračky zaslané do testování věnovány Nadačnímu fondu Radost dětem. V závěru večera byl předán také finanční dar na podporu Center dětské traumatologie a jejich malých pacientů po těžkých úrazech.

Kontroly potvrdily nedostatky

Hračka musí být pro dítě především bezpečná. Proto patří k sortimentům podléhajícím přísné legislativě a kontrole. Česká obchodní inspekce (ČOI) provedla v 1. čtvrtletí letošního roku kontroly zaměřené na dodržování zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, které jsou konkretizovány v NV č. 86/2011 Sb., o technických požadavcích na hračky. Realizováno bylo celkem 306 kontrol hraček určených pro děti ve věku do 14 let. Inspektoři ČOI zjistili u 151 kontrol porušení právních předpisů. Porušení zákona č. 22/1997 Sb. bylo zjištěno při 138 kontrolách. Sedm kontrol bylo realizováno u výrobce, osm kontrol u dovozce do EU a 291 kontrol u distributora. Zkontrolováno bylo 685 modelů hraček a u 326 modelů byly zjištěny nedostatky. Inspektoři při prováděných kontrolách značení hraček, průvodní dokumentace a informací pro spotřebitele zjišťovali především administrativní závady: Nedostatky v povinném označení hračky typem, sériovým číslem či modelem (137 zjištění). Nedostatky při identifikaci výrobce hračky (195 zjištění). Nedostatky v identifikaci dovozce (80 zjištění). Nedostatky v průvodní dokumentaci (zcela chybějící upozornění, instrukce, varování, 67 zjištění). Nedostatky v průvodní dokumentaci (chybějící upozornění, instrukce či varování v českém jazyce, 88 zjištění). Chybějící označení výrobků značkou shody CE (130 zjištění).

Zjištění ČOI za první čtvrtletí roku 2024 prokázala opakující se nedostatky v plnění nejen administrativních povinností, ale i podcenění rizika ze strany výrobců, které plyne z nedodržení limitních hodnot, stanovených pro obsah chemických prvků v hračkách platnou legislativou.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 11.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.