Retailová média jsou dnes součástí marketingového mixu a otevírají nové možnosti růstu. Studie EHI „Retail Media in German Retail – Perspective of Retail and Advertising Brands“ ve spolupráci s Google Germany zjišťovala, jaké kanály obchodníci volí, aby lépe porozuměli svým zákazníkům a nabízeli jim správné produkty ve správný okamžik – online i offline.
„Maloobchodní média zažívají silný růst a díky digitalizaci, zákaznickým datům a e-commerce jsou stále důležitější. Budoucnost je v inteligentním využívání dat, a přestože se retailová média stále vyvíjejí, etablují se jako nedílná součást mediálního mixu. Z toho profitují jak maloobchodníci, tak značky: maloobchodníci generují dodatečné příjmy, zatímco značky mohou oslovovat spotřebitele konkrétněji,“ vysvětluje Claudia Denzel, ředitelka maloobchodu společnosti Google Germany.
Reklamní plochy a kvalifikovaná data
Reklamní prostor na vlastním webu je omezený. Prodejci proto stále častěji využívají zákaznická data pro umístění reklamy mimo vlastní stránky, zejména na platformách jako Google, Facebook a YouTube. Téměř všichni obchodníci (91 %) dotázaní v rámci studie využívají pro své reklamní aktivity média mimo vlastní web, přičemž největší podíl na reklamních výdajích má s téměř 40 % reklama ve vyhledávačích (SEA), následují sociální média, informační bulletiny a aplikace, každý kolem 20 %. Tato kombinace onsite a offsite, stejně jako offline a online kanálů významně zvyšuje dosah maloobchodních mediálních kampaní.
Statistiky odrážejí odpovědi top manažerů německých maloobchodních společností dotazovaných v únoru 2024 v rámci studie „Retailová média v německém maloobchodu – perspektiva maloobchodu a reklamních značek“ na otázku, jaké offsite marketingové kanály využívají pro své podnikání. 10 z 11 respondentů využívá platformy sociálních médií skupiny Meta (Facebook, Instagram) k umístění reklamních opatření, ať už jako placené reklamy, nebo jako klasické příspěvky.
Faktor marketingového trychtýře
Retaliová média nabízejí potenciál pro celý marketingový trychtýř, od prvního kontaktu se značkou až po dokončení nákupu, ale značky často investují pouze do opatření na podporu prodeje. Maloobchodníci mohou zvýšit důvěru v maloobchodní média transparentním demonstrováním účinnosti reklamy a poskytováním klíčových ukazatelů výkonu značkám, které potřebují. Umělá inteligence pak hraje klíčovou roli při obohacování zákaznických dat a umožňuje přesnější cílení, což je zvláště důležité v horní části trychtýře. Chytré využití dat a technologií je klíčem k vytváření personalizovaných nákupních zkušeností a posílení loajality zákazníků.
Možností pro propagaci je řada
SPA – zvyšuje viditelnost produktů prostřednictvím výrazného multimediálního zobrazení na stránkách s podrobnostmi o produktu, např. microsite produktu nebo produktové video.
Offsite média – všechna média nebo kanály, které maloobchodníci používají, ale nevlastní, tedy jakákoli webová stránka, kanál nebo platforma vlastněná třetími stranami (např. platformy sociálních médií). Offsite média/kanály zahrnují:
- Offsite vyhledávání: reklama, která je umístěna mimo vaše vlastní webové stránky ve vyhledávačích, např. SEA na Googlu.
- Offsite zobrazení: reklamu mimo vlastní webovou stránku, která je vizuální a objevuje se na jiných webových stránkách nebo platformách, např. bannerová reklama.
Platformy sociálních médií (Meta, TikTok, Snapchat): reklama umístěna na sociálních médií – buď jako placená reklama, nebo jako klasický příspěvek, např. instagramový příspěvek, Tiktok reel, reklama na Snapchatu
Spolupráce s influencery při propagaci produktů prostřednictvím jejich dosahu na cílovou skupinu.
Connected TV (CTV): videoreklama na streamovacích platformách.
Streamování zvuku: tento kanál zahrnuje různé formáty, jako jsou podcasty, audio reklamy, audio knihy a streamování hudby.
Digital Out-of-Home (DOOH): Reklama na digitálních obrazovkách ve veřejných prostorách.
Napsat komentář