České pole rozšiřuje sortiment

„Až bude pro zákazníky běžné najít produkty a logo “České pole” na menu jejich oblíbených restaurací, bister a hotelů, budeme cítit, že máme splněno,“ říká Tereza Srncová, vedoucí nákupu čerstvých potravin makro ČR.

České pole je iniciativa společnosti makro ČR, která vznikla v roce 2022 s cílem podporovat a rozvíjet tradiční produkty českého zemědělství a společně usilovat o jejich místo v české kultuře a gastronomii. Na projektu spolupracuje makro ČR s Českou zemědělskou univerzitou v Praze, zemědělskými svazy, za podpory Ministerstva zemědělství.

České pole také získalo cenu za inovativní projekt roku 2023 v soutěži Mastercard Obchodník roku.

Iniciativa České pole vznikla v roce 2022. Co bylo důvodem jejího vzniku?

Makro ČR je největší dodavatel pro zákaznický segment HoReCa v ČR. S tímto se úzce pojí i zodpovědnost za to, v jakém stavu se všeobecně nabídka potravin u nás nachází. Hlasů o obtížné situaci českých pěstitelů a chovatelů tváří tvář silnému dovozu na evropském trhu je dost a řešení málo. Chtěli jsme přispět trochou do mlýna, a tak jsme přišli s touto iniciativou, která přizvala i další partnery z ostatních článků potravinářského řetězce, abychom společně hledali možnosti nápravy.

Vše začalo podporou českých brambor, které jsou nejoblíbenější přílohou Čechů. Proč zrovna brambor?

Možností byla opravdu velká řada. Chtěli jsme začít s něčím, co má samo o sobě velký význam v gastronomii, silnou tradici a v hlavách lidí bude rezonovat a brambora nám přišla jako taková opomenutá popelka, o kterou se nikdo moc nezajímá. A protože se pohybujeme v HoReCa segmentu a sledujeme trendy, hledali jsme navíc odrůdu vhodnou na hranolky. Nemalou měrou k začátku právě v této podobě přispěla dlouholetá, velmi úzká a bohatá spolupráce s panem Vlastimilem Rasochou a Českým bramborářským svazem.

Během krátké doby česká produkce brambor začala vytlačovat dovoz. Jak se vám to dobu podařilo?

Děkuji za tak pozitivní hodnocení. My to vnímáme, že jsme stále opravdu na začátku. Je pravda, že téměř okamžitě po doplnění nabídky o brambory na hranolky českého původu vedle toho holandského, došlo nejen k překlopení přibližně poloviny prodejů právě do naší novinky, ale též k celkovému růstu této specifické podkategorie. To je ale pouze malá část. Ambicí naší iniciativy je tímto ovlivnit celý trh, a hlavně se vrhnout do chlazené a mražené varianty hranolek z Českého pole, kde se skrývá většina spotřeby.

Portfolio Českého pole se postupně rozšířilo o další tradiční české plodiny. Které to jsou a jaké další byste chtěli ještě přidat?

K bramborám jsme nejprve přidali křen a česnek. I ty jsou pro českou gastronomii základními surovinami, ale obě jsme původně dováželi, křen z Maďarska a česnek především ze Španělska. Sedmdesát procent dovozu křenu jsme nahradili prodejem české plodiny od známého pěstitele chřestu, pana Jiřího Šafáře. V případě česneku je to běh na delší trať. V Čechách vypěstovaný česnek je relativně běžně k dispozici, my ale hledáme navíc typickou českou odrůdu. V prvním roce jsme začali s odrůdami Bjetin a Slavin. Druhý rok jsme zkusili odrůdu Topaz s panem Romanem Hurtem. Letošní úrodu Topazu nyní zpracováváme na loupaný česnek a propojujeme s naší sortimentní řadou convenience produktů pod značkou Chytrý kuchař.

Letošní žhavou, a hlavně křupavou novinkou jsou tradiční české okurky a můžeme se pochlubit tím, že i nálev, všechny suroviny v něm, sklenice i víčko jsou českého původu. Velký ohlas zaznamenaly okurky na výstavě Země živitelka. Okurky pro nás pěstuje pan Tomáš Zoufalý a zpracovává společnost Efko.

Mezi další novinky patří česká banánová šalotka, kterou stejně jako brambory pěstujeme s panem Vlastimilem Rasochou a v procesu spuštění je pravá česká štiplavá cibule na guláš. O té jednáme s paní Monikou Nebeskou ze Zemědělského družstva Všestary.

Na závěr roku přidáváme do sortimentu český dvouletý kmín od pana Jonáka a české sterilované zelí – bíle, kysané a červené. Ideální načasování vzhledem ke svatomartinskému menu. České zelí pro nás pěstuje společnost Agrokomplex Ohře a stejně jako okurky zpracovává Efko.

Čeští farmáři pro České pole obhospodařují více jak 6 000 hektarů a iniciativa plánuje další rozšíření díky novým partnerstvím. Máte nějakou cílovou rozlohu ploch, které byste chtěli zahrnout do portfolia Českého pole?

Při rozhodování o začlenění plodiny do iniciativy České pole se neřídíme tím, kolik plochy budeme obhospodařovat a nemáme žádné ultimátní číslo, ke kterému bychom chtěli dospět. Pro iniciativu je důležité řídit se principy udržitelného zemědělství.

Co ale naším cílem je, je dostat tyto suroviny na talíře české gastronomie. Až bude běžné pro zákazníky najít produkty a logo “České pole” na menu jejich oblíbených restaurací, bister a hotelů, budeme cítit, že máme splněno.

Kdo se může stát partnerem iniciativy?

Co se týče našich nejužších partnerů, tak máme seznam ukončen. Chtěli jsme vytvořit platformu, kde každý článek řetězce bude mít alespoň jednoho významného reprezentanta a zároveň zajistit, aby tato skupina byla akceschopná.

Výsledkem tedy je, že za pěstitele máme hlas Zelinářské unie Čech a Moravy a Českého bramborářského svazu, hlavní státní autoritu reprezentuje Ministerstvo zemědělství, akademickou sféru zaštiťuje Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU), zásadní pohled, tedy gastronomii zastupuje Food and Beverage Foundation a brzy také Zátiší Group. A konečně obchod pokrýváme my, společnost makro ČR.

Jakým způsobem navazujete spolupráci s farmáři? Je to jen o výběru ze strany společnosti Makro nebo se hlásí i sami?

Je to různé. Farmáře nebo chovatele si najdeme sami, velmi často nám s tím pomáhají naši partneři jako Česká zemědělská univerzita a také naši běžní dodavatelé. Iniciativa už je v řadách pěstitelů známá, takže jsme velmi rádi za to, že se nám pěstitelé hlásí i sami. Iniciativa vyhrála cenu za inovativní projekt roku 2023 v soutěži Mastercard Obchodník roku.

Přetrvávají nastavené spolupráce nebo jste se už museli s někým rozloučit?

Nastavené spolupráce přetrvávají. Nejdelší a stále přetrvávající vztah máme s panem Rasochou, jehož společnost pro nás pěstuje již zmíněné brambory na hranolky. Už třetím rokem trvá také naše spolupráce s panem Jiřím Šafářem, který pro nás pěstuje český křen.

Partnerství jsme měnili třeba u českého česneku, kde se snažíme hledat a zkoušet různé české odrůdy s více pěstiteli.

České pole bylo původně projektem hlavně pro gastronomii. Přesahuje i do maloobchodního prodeje, ať už přes alianci Můj obchod nebo prodejny BonVeno?

Ne, nepřesahuje. Posláním iniciativy České pole je návrat českých plodin do gastronomie a toho se také držíme. Na českém poli běhá mnoho zajíců, ale my se snažíme chytit pouze tohoto jednoho.

České pole vsadilo rovněž na partnerství s akademickou sférou. V čem toto partnerství spočívá?

Díky šíři záběru našeho partnera ČZU v oblasti nejen vlastního pěstování, resp. chovu ale i šlechtění a ekonomice v zemědělství, jsme získali partnera, který naší pracovní skupinu obohacuje o cenné analýzy, historické zdroje, trendy a návrhy například pro zachování genofondů, které by jinak neměly šanci na budoucnost. Toto partnerství je pro nás velmi významné.

A jaké jsou budoucí plány a možné rozšíření iniciativy?

Kromě podpory a rozšiřování, například již zmíněné hotové mražené hranolky, otevřených produktových řad, chceme naše budoucí plány přesměrovat od zeleniny k ovoci a k živočišné produkci, která je z podstaty časově velmi náročná. Nechceme být úplně konkrétní, jelikož je to stále předmětem diskuzí a příprav v naší pracovní skupině.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 11.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.