Umělá inteligence umožňuje kamerám obraz nejen snímat, ale také analyzovat různé situace. Chrání tak majetek i lidské zdraví. Mnoha nepříjemným situacím umí dokonce předcházet.
Díky AI pomáhají kamery optimalizovat logistické procesy a vylepšují systém pultu centrální ochrany. Stávají se také součástí komplexních systémů, které umí detekovat a vyhodnocovat třeba i nebezpečné zvuky.
V oblasti kamerových systémů došlo za poslední dva roky k několika zásadním inovacím. Významně pokročil vývoj umělé inteligence (AI) a strojového učení (ML), které umožňují kamerám nejen snímat obraz, ale také interpretovat a analyzovat složité scény v reálném čase. „Stále je kam se posouvat. Vylepšovat analytické funkce, přesnost senzoriky i automatizaci procesů v rámci vzdáleného dohledu. Výrobci prakticky na denní bázi doslova chrlí nové modely kamer, nové funkcionality v rámci trendu AI, a to jak pro domácí účely, tak ty profesionální,“ konstatuje Marek Jandejsek, Business Development Manager, Knowinstore.
Zlepšila se kvalita obrazu
Významným zlepšením prošla také kvalita obrazu. „Moderní kamery nyní běžně disponují rozlišením až 4 K, zvyšuje se citlivost při nízkém osvětlení a přidávají se funkce pro termální snímání,“ popisuje se Štěpánka Kramperová, manager marketingové komunikace, Novatec Česká republika. Novinkou jsou i takzvané multisenzorové kamery, které mají několik nastavitelných objektivů. „Výsledkem je stav, kdy lze ušetřit na počtu instalovaných kamer, spotřebě proudu i celé infrastruktuře, a to včetně serverů – zkrátka jedna kamera dnes monitoruje více prostoru a je efektivnější než v minulosti,“ vysvětluje Dalibor Smažinka, Business Development Manager, Axis Communications.
Lepší ochrana před kyberhrozbami
Obrovský pokrok doznaly AI aplikace, které umožňují inteligentní detekci a můžou běžet přímo v kameře, což snižuje latenci a zlepšuje možnosti zpracování obrazu v reálném čase. V oblasti retailu se čím dál víc řeší kyberbezpečnost celé sítě, která se za poslední roky také výrazně zlepšila – kamery jsou nyní vybaveny vylepšenými funkcemi, jako je šifrování a bezpečné spouštění, které je chrání před kybernetickými hrozbami. Dalším trendem je integrace cloudových řešení, které umožňují přístup k datům odkudkoliv, spolu s vylepšenými bezpečnostními prvky pro ochranu těchto citlivých informací.
Pomáhají v reálném čase
Klíčovou roli v kamerových systémech hraje umělá inteligence, která umožňuje pokročilou analýzu videa. AI technologie dnes dokáže identifikovat a rozpoznávat objekty, tváře, chování, a dokonce i vzorce pohybu. „Například systémy s AI, jako je třeba Veesion, mohou detekovat podezřelé chování zlodějů v obchodech. Další pak rozpoznávat registrační značky vozidel, sledovat pohyb lidí v prostoru a vytvářet automatizovaná upozornění na nestandardní situace. To vše probíhá v reálném čase, což výrazně zlepšuje efektivitu monitorování,“ vysvětluje Štěpánka Kramperová. Všechny tyto pokročilé funkce můžou obchodníci využít zejména k prevenci krádeží, optimalizaci provozu a zvýšení bezpečnosti jak zákazníků, tak zaměstnanců.
Aplikace přímo v kameře
Pomocí kamer je možné analyzovat pohyb osob v prodejně, a tím optimalizovat rozmístění zboží či počet otevřených pokladen. Díky kamerovým systémům s AI je například možné mnohem přesnější počítání lidí, než tomu bylo v minulosti. „Dnes je zajišťuje naše aplikace Axis Object Analytics, která běží přímo v kameře a která dokáže přesně rozlišit osoby od jiných objektů, takže s jednou kamerou můžete měřit zároveň, kolik lidí projde před dveřmi prodejny a kolik lidí reálně vstoupí. Kamery můžou měřit délku front, ale i obsazenost regálů. V některých případech ale nejspíš bude hrát roli evropská regulace AI Act, jejíž některé zákazy vstoupí v platnost v únoru 2025 – nebude například možné detekovat emoční reakce lidí na vystavený produkt a samozřejmě identifikovat tváře zákazníků,“ podotýká Dalibor Smažinka.
Provádějí pokročilé analýzy
Kromě pokročilého rozpoznávání obličejů a detekce podezřelého chování mají kamery možnost aktivně upozorňovat na nezvyklé situace, jako je shlukování osob nebo otevřené dveře. Funkce, jako heat mapping, mohou obchodníkům ukázat, které oblasti jsou nejvíce exponované, což umožňuje efektivnější rozmístění bezpečnostního personálu. „S vhodným softwarem a v kombinaci s dalšími prvky, jako jsou kontrolní váhy, je možné sledovat a vyhodnocovat i konkrétní problematické chování na pokladnách, záměnu zboží za jiné, chybně markované položky a podobně,“ dodává Marek Jandejsek.
Dřív, než se to stane
Termální snímání a analýza teploty umožňují navíc monitorovat i bezpečnostní a hygienické standardy. „V tomto ohledu můžeme našim zákazníkům nabídnout novinku, kterou je naše kamera Hikvision AcuSense. Její technologie kombinuje pokročilou analýzu videa s umělou inteligencí a umožňuje přesnou detekci lidí a vozidel s minimálním počtem falešných poplachů. Dokáže odfiltrovat nežádoucí pohyby, jako jsou zvířata nebo stíny, a tím zlepšit efektivitu bezpečnostního systému. Další technologie, která je opravdu revoluční, je již zmíněná Veesion. Ta pomáhá odhalovat zloděje dříve, než stihne něco ukrást,“ konstatuje Štěpánka Kramperová.
Pomáhají celé systémy
Při ochraně majetku a osob dnes nepomáhají pouze samotné kamery, a dokonce ani kamerové systémy, ale celé komplexní systémy s dalšími integrovanými prvky. „Jde o celý systém, který zajišťuje bezpečnost – kromě toho, že kamery dokážou čím dál přesněji detekovat incidenty, důležitá je například integrace kamer se systémem ozvučení. Správně nastavené IP reproduktory lze použít k cílenému bezpečnostnímu hlášení jen do konkrétní zóny v prodejně. Podobně integrace kamery s přístupovým systémem a interkomy u dveří umožňuje přesné měření průchodu lidí i lepší zabezpečení vchodů. Slibnou novinkou v ochraně například nákupních center, ale i škol a institucí jsou AI detektory zvukových událostí – ty okamžitě rozpoznají nebezpečné projevy, například křik, tříštění skla nebo střelbu. Pokud jsou začleněny do kamerového systému, můžou detektory zvuku aktivovat například otočné kamery, aby se otočily daným směrem,“ popisuje Dalibor Smažinka.
Pokryjte klíčové oblasti
Optimální umístění kamer závisí na velikosti a struktuře prodejny. Základním doporučením je pokrýt klíčové oblasti, jako jsou vstupy a výstupy, pokladny, regály s drahým zbožím, a parkoviště. Klíčové je zajistit, aby kamery měly dobrý přehled bez tzv. mrtvých zón. „Ideální je pokrýt celou prodejnu, nicméně z ekonomického hlediska je dobré zaměřit se především na rizikové položky. Není nutné sledovat každou položku v regálu prodejny, ale vytipovat určité problematické úseky provozu, například oblast pokladny a vstupy a výstupy do prodejny,“ popisuje Marian Jendruch, vedoucí oddělení bezpečnostních technologií ve společnosti SSI Group.
AI optimalizuje procesy…,
Kamery s umělou inteligencí nacházejí široké uplatnění nejen v maloobchodě, ale také v logistice a skladování. V maloobchodě je jejich potenciál zejména v prevenci krádeží, správě front a zákaznických toků, analýze chování spotřebitelů a monitorování zásob. Pomocí AI systémů lze efektivně detekovat podezřelé pohyby a chování spojené s krádeží, čímž obchodníci snižují ztráty a zvyšují bezpečnost.
V logistice a skladech jsou AI kamery ideální pro sledování a optimalizaci procesů, jako je manipulace se zbožím, identifikace problémů v dodavatelském řetězci či sledování bezpečnosti pracovníků. Na parkovištích mohou tyto systémy detekovat opuštěná vozidla, identifikovat nebezpečné situace nebo řídit parkování. Pro ochranu majetku obchodníků a jejich dodavatelů je nasazení AI kamer stále populárnější, protože umožňují proaktivní řešení rizik v reálném čase.
… a musí vyhovovat zákonům
Spolu s vývojem kamer je zapotřebí, aby reagovala také legislativa, a to zejména v oblasti GDPR. Ta současná klade velký důraz především na ochranu osobních údajů, což zahrnuje i obrazové záznamy obličejů. Je proto naprosto nezbytné, aby byly kamerové systémy nastaveny tak, aby respektovaly práva jednotlivců na soukromí. „Například je důležité správně vymezit účel zpracování záznamů a zajistit, že jsou data uchovávána pouze po dobu nezbytně nutnou. Jedním z největších právních problémů je právě přizpůsobení se legislativě, zejména v oblasti ochrany osobních údajů a GDPR. Z technického hlediska je výzvou zajistit, aby i menší prodejny mohly využívat pokročilé AI funkce bez nutnosti velkých investic,“ uzavírá Štěpánka Kramperová.
Napsat komentář