„Naše kontraktní logistika představuje celý balík logistických služeb pod jednou střechou. umíme reagovat na různé požadavky a nabízíme i vysoce odborné služby s přidanou hodnotou,“ říká Jan Pihar, generální ředitel společnosti Dachser Czech Republic.
Dachser Czech Republic nasazuje vozidla na elektropohon všude tam, kde to dává smysl. V loňském roce společnost například spustila dvě dálkové denní linky sběrné služby provozované kamiony na elektropohon – jednu národní mezi pobočkami v Kladně a Hradci Králové, druhou mezinárodní, která spojuje německý Hof a Kladno.
Letos v létě spustil Dachser Czech Republic provoz nové překládkové haly na své největší české pobočce v Kladně. Jaké služby a procesy díky němu můžete svým zákazníkům nabídnout?
Na Kladně jsme investovali do výstavby moderního cross docku o velikosti 4 000 m2 tak, abychom navýšili naše překládkové kapacity ve středočeském regionu. Výstavba je součástí naší dlouhodobé strategie pro rozvoj logistické sítě a umožní nám ještě rychlejší odbavení a doručení zásilek do celé Evropy. Pro naše zákazníky tak dokážeme zkrátit dobu doručení naší sběrnou službou, a to i u malých objemů od jedné palety. Zároveň nám nová výstavba uvolní prostor pro kontraktní logistiku.
Nová budova se řadí k tzv. udržitelným stavbám. Jaké technologie při svém provozu využívá?
Na místě dnešní pobočky Dachser Kladno stávala dříve Huť Koněv kladenské Poldovky a areál, který je v našem vlastnictví, jsme před několika lety v souvislosti s předchozí výstavbou ekologicky sanovali. Objevili jsme zde řadu pozůstatků, například olejové vany či tunely, které musely být odstraněny. Naše nejnovější skladová budova už byla postavena na ekologicky sanovaném pozemku a okolí budovy jsme navíc navrhli tak, aby byla zachovaná místní biodiverzita. Do budovy samotné jsme zahrnuli řadu prvků reflektujících ochranu klimatu a přírodních zdrojů – administrativní část překládkové haly je vybavena tepelnými čerpadly a vzduchotechnikou s rekuperací pro zpětné získávání tepla. Ve všech interiérech je nainstalováno LED osvětlení a řízení ovládání osvětlení podle okolních světelných podmínek. Máme zde rezervoár pro svod dešťové vody ze střechy budov, kterou jako „šedou vodu“ používáme pro sociální zařízení a závlahu zeleně. V přípravě je fotovoltaická elektrárna na střeše hned dvou našich skladů. Jimi vyrobená energie bude určena pro dobíjecí stanice pro osobní a nákladní vozidla. V souvislosti s tím jsme pro uskladnění přebytečné energie pořídili také velkokapacitní úložiště.
Kromě překládkové haly se logistické centrum v Kladně rozrostlo také o další venkovní logistické a manipulační plochy. Jak jsou veliké?
Naše logistické centrum v Kladně zahrnuje po dokončení výstavby celkem 67 800 m2 logistických ploch. Zvětšili jsme i venkovní plochy, celkem o dalších 4 800 m². Jsou pro nás důležité nejen pro komfortní a bezpečný pohyb vozidel po areálu, ale také jako odstavné plochy pro výměnné nástavby, které nasazujeme na všechny naše linky sběrné služby. Výměnné nástavby mají tu výhodu, že je můžeme naložit předem, odstavit na určené místo, kde je později tahač připojí. To je mimo jiné způsob, jak optimalizovat práci na překládce. Pro přepravu výměnných nástaveb používáme speciální vozidlo Kamaq, které nově jezdí na biopalivo HVO s nízkými emisemi CO2.
Logistika je ze své podstaty spojena s ekologickou zátěží vznikající při přepravě zboží. Je pro bezemisní pozemní nákladní přepravu pohonem budoucnosti elektřina nebo například vodík?
Odpověď na tuto otázku, i s ohledem na tlak Green Dealu, je jasná – obojí. Pokrok v bezemisních technologiích je bezesporu velký, i my máme svoje oddělení výzkumu a vývoje, které se zásobování s nulovými emisemi ve spolupráci s prestižními vědeckými týmy věnuje. Ale obě řešení – elektřina i vodík mají svá omezení. Elektrický pohon je nejlépe využitelný pro městskou logistiku. Dachser má po světě řadu osvědčených řešení, elektromobily v kombinaci s nákladními elektrokoly zásobujeme už pár let i centrum Prahy. Také pro středně dlouhé trasy už existuje sériově vyráběná technika, my jsme ji nasadili na přeshraniční linku z Německa do Kladna a na národní linku z Kladna do Hradce Králové. Pro ty skutečné dálkové trasy napříč Evropou to ale prozatím řešení není, rozhodně ne v takových objemech, o jakých se v souvislosti s evropskými pozemními přepravami bavíme. Pro ty by mohl být řešením právě vodík. Tady ale ještě není technologický pokrok tak daleko – výroba vodíku je drahá, síť plnicích stanic v plenkách.
Je vůbec dnešní představa bezemisní nákladní přepravy reálná?
Myslím, že vize přepravovat zboží bez emisí je jediná možná varianta pro zachování naší planety v dobrém stavu pro naše děti a děti našich dětí. Zatím nevíme, jak jí spolehlivě a stoprocentně docílit, ale já osobně věřím ve vědu a pokrok, které v průběhu staletí vždy přinesly revoluční změny. Než to nastane, je řešením pro snižování uhlíkové stopy přeprav důsledná konsolidace – prostě nevozme vzduch – a použití alternativních pohonů – elektrického, vodíkového i biopaliv všude tam, kde to dává smysl.
Dachser rozšířil lokální bezemisní doručování a jako první v České republice má ve své síti elektrická rozvozová vozidla FUSO eCanter Next Generation. Které trasy mají na starosti?
Ano, to nás moc těší, na uvolnění vozidel FUSO eCanter pro český trh jsme si museli docela dlouho počkat. Z Kladna obsluhuje FUSO eCanter společně se stávajícím e-vozidlem Man centrum Prahy a je součástí našeho lokálního bezemisního konceptu Dachser Emission-Free Delivery. V rámci něho Dachser distribuuje všechny zásilky do definované oblasti Prahy zcela bezemisně. Koncept funguje od roku 2020 a využívá pražské mikrodepo na Těšnově, odkud jsou vybrané zásilky rozváženy na nákladních elektrokolech. Objemnější zásilky a zásilky do širšího okolí hlavního města vozí zmiňované FUSO eCanter případně eMan k zákazníkům napřímo. A v Hradci Králové přebírá FUSO eCanter roli cyklokurýrů, kteří zásobovali městské centrum z naší místní pobočky.
A jak je to v České republice s infrastrukturou pro elektromobily?
Situace se rychle zlepšuje. My jsme ale přesto nechtěli být na veřejné síti závislí a investovali jsme na všech českých pobočkách do vlastních dobíjecích stanic.
Jednou ze služeb, které Dachser nabízí, je kontraktní logistika. Co od vás zákazníci nejčastěji požadují?
Naše kontraktní logistika představuje celý balík logistických služeb pod jednou střechou. Jsme pro zákazníky partner, který je schopen se přizpůsobit individuálním potřebám a nabídnout skladování, přepravu vnitrostátní i mezinárodní, kompletaci zboží a doručení k cílovému příjemci. Umíme reagovat na různé požadavky a nabízíme i vysoce odborné služby s přidanou hodnotou. K tomu máme vlastní specialisty na celní problematiku. To všechno naši zákazníci velmi oceňují. A díky sofistikovanému IT se s nimi umíme datově propojit tak, aby data oboustranně proudila v reálném čase a administrativa, objednávky i reporting byly pro obě strany efektivní. V kontraktní logistice vidíme v České republice i okolních zemích velký potenciál a máme v plánu ji dále rozvíjet.
Jaké jsou nejnovější trendy v kontraktní logistice?
Jednoznačně automatizace. Ať už jsou to autonomní manipulační vozíky, které Dachser postupně zavádí, nebo automatizace skladů. Příkladem je náš plně automatizovaný sklad v německém Memmingenu, který má na ploše cca 8 000 m2 kapacitu 52 000 paletových míst. Ale i my tady v České republice testujeme a zavádíme nové skladové technologie. Na provozovně v Letohradu jsme například letos nasadili aktivní exoskeleton, který skladovým operátorům ulehčuje manuální práci na nakládce a vykládce.
Tématem napříč obory je kyberbezpečnost. Co v této souvislosti Dachser svým zákazníkům může nabídnout?
Již více než deset let jsme držitelem certifikátu ISO 27001 a naše centrála v německém Kepmtenu, kde sídlí velké oddělení pro IT a kyberbezpečnost, opakovaně prokázala shodu s § 8a německého zákona o Spolkovém úřadu pro bezpečnost informační techniky (BSIG) týkajícím se kritické infrastruktury. Jsme si vědomi toho, že inteligentní logistiku není možné dělat bez kvalitních zákaznických dat, a proto jejich bezpečnosti věnujeme velkou pozornost. Zabezpečení dat je naše priorita.
Dachser nedávno získal certifikaci TISAX Level 2, mezinárodně uznávaný standard pro bezpečnost informací a ochranu dat v automobilovém průmyslu. Jak vnímají získání certifikátu vaše zákazníci?
Naši zákazníci mají náročné požadavky na bezpečnost, spolehlivost a kvalitu, a to nejen ti z automobilového průmyslu. Úspěšné hodnocení TISAX je pro ně potvrzením toho, že Dachser poskytuje vysokou úroveň zabezpečení informací.
Napsat komentář