Překvapivý zdroj růstu

Téma zdraví a zdravého životního stylu rezonuje moderní společností a velikost tohoto nového trhu budoucnosti je dechberoucí.

S vývojem civilizace a životního stylu se objevují nové společenské problémy a potřeby jejich řešení.

Stírá se rozdíl mezi hlavními denními jídly, je na ně stále méně času. Jako odpověď na tento problém hektického života se vynořuje snacking, potravinový nomádismus, který je patřičně zkomercionalizován a stává se novým mohutným zdrojem růstu retailu. Volnočasové aktivity vedou ve svém důsledku k pojetí sportu jako byznysu a zdroje nového růstu.

A v neposlední řadě uděluje dnešní globalizovaný svět retailu silný růstový impuls prostřednictvím rozvoje turismu.

Zákazník investuje do zdraví

Zdravý životní styl je jedním ze společenských fenoménů dnešní doby. Říká se, že zdraví si za peníze člověk nekoupí, ale máme-li věřit údajům o růstu prodejů léků a zdraví podporujících výrobků, spotřebitel to asi vidí trochu jinak, totiž že všechno zdraví si člověk za peníze nekoupí, ale některé jeho důležité prvky může svými přesně cílenými nákupy podpořit. Náklady související s péčí o zdraví téměř ve všech vyspělých zemích silně rostou a zdraví se pod tlakem civilizačních chorob stává dalším významným zdrojem růstu prodejů.

Spotřebitelé navíc stále více experimentují s alternativními produkty určenými k ochraně, podpoře a upevnění zdraví. Jedním z projevů alternativního životního stylu jsou homeopatické léky. Téma homeopatie dnešní společnost na jedné straně poměrně silně polarizuje, na druhé straně představuje jejich prodej pro retail nový zdroj růstu opírající se o změnu v názorech na zdravý životní styl. Právní úprava volného prodeje homeopatik se v jednotlivých zemích liší, ale například v USA nabízí několik desítek homeopatik mimo jiné i Whole Foods a Savemart.

Byznys s obezitou

Také obézní populace patří bezpochyby k největším společenským problémům dnešních vyspělých zemí a stala se hrozivou překážkou zdravého života. Potřebu jejího řešení si uvědomuje stále více nejen medicína, ale i firmy a široká veřejnost. Obezita se neomezuje pouze na USA, jak je jaksi všeobecně předpokládáno, ale je jedním z hlavních celosvětových civilizačních problémů. Ekonomické náklady obezity jsou obrovské, rostou a jsou globálně odhadovány na stovky miliard EUR ročně.

V USA má zhruba 70 % populace nadváhu, tj. cca 238 miliónů lidí, a více než 40 % je obézních, tj. cca 139 miliónů. V EU trpí nadváhou polovina populace a téměř 20 % obyvatel je obézních. Obezita je navíc přímo spojena s nárůstem dalších civilizačních chorob, jako jsou například kardiovaskulární onemocnění, vysoký krevní tlak, chronické onemocnění ledvin, diabetes typu 2, rakovina a deprese. Je samo o sobě depresívní tento seznam civilizačních chorob spojených s obezitou pouze číst.

Stejně jako každý jiný civilizační společenský problém vyžaduje si i hrozivý problém obezity řešení. Podnikatelské subjekty si začínají uvědomovat, že tato řešení se mohou stát dalším novým zdrojem růstu prodejů, neboť společenská poptávka po uspokojivém řešení problému obezity je už nyní obrovská a stále stoupá. Globální trh léků proti obezitě představoval v roce 2020 zhruba jednu miliardu amerických dolarů a seriózní prognózy předpokládají, že do roku 2030 jeho velikost vzroste až na 100 miliard dolarů. Nový lákavý zdroj růstu dostal najednou rozměr a jeví se jako jedna z nejzajímavějších byznysových výzev pro blízkou budoucnost.

To si samozřejmě uvědomují i kapitálově silné globálně působící farmaceutické firmy a konkurenční závod o maximální podíl na tomto novém trhu je již v plném proudu. Firmy jako Novo Nordisk, Boehringer Ingelheim, Lilly, Astra Zeneca, Roche a další mají v současné době více než 20 projektů na výrobu léku proti obezitě v různých stadiích vývoje a testování. Od počátku 20. let tohoto století vzrostl v této nové oblasti farmaceutického výzkumu a vývoje počet nových žádostí o udělení patentu o 30 % a farmaceutické firmy evidují více než 100 probíhajících klinických testů nově vyvinutých prototypů. Všeobecně uznávaným cílem tohoto závodu o lék proti obezitě je výrobek, který zaručí až dvacetiprocentní úbytek váhy a bude mít zhruba třikrát větší účinnost než současné pilulky pro hubnutí.

Firmy samozřejmě neinvestují do tohoto vývoje z čistého altruismu a humanismu. Tento nový civilizační zdroj růstu slibuje skokový růst prodejů v zemích, kde populace jako celek vykazuje v globálním měřítku solidní až nadprůměrné příjmy. Česká republika se řadí mezi tyto země jak svým problémem obezity, tak i poměrně slušnou úrovní disponibilních příjmů, které je stále více spotřebitelů ochotno investovat do podpory a ochrany svého zdraví.

Koupíme si s pečivem i přípravek proti tloustnutí?

Právní úprava prodeje těchto nových léků proti obezitě není ještě známa a bude se v jednotlivých vyspělých zemích zřejmě lišit. Je důvod se domnívat, že některé budou pouze na lékařský předpis a možná budou i hrazeny zdravotními pojišťovnami, ale vzhledem k hrozivému rozměru problému, který aspirují vyřešit, lze předpokládat, že nemálo z nich dosáhne povolení k volnému prodeji.

Volný prodej těchto nových léků proti obezitě je pak velmi lákavou výzvou retailu, protože by umožňoval tzv. křížový prodej. Jak už bylo řečeno, obezita je spojována s mnoha dalšími civilizačními chorobami a odstranění obezity tudíž pomůže významně snížit riziko těchto ostatních civilizačních chorob. Motivace spotřebitele k nákupu tak může být multipolární a několikanásobná.

Jednou z vážných námitek proti lákavé perspektivě prodeje nové generace léků proti obezitě může být tvrzení, že dnešní spotřebitel stále více hledá přírodní řešení civilizačních problémů a pilulky pro hubnutí bude v zásadě považovat za chemický preparát. Tentýž dnešní spotřebitel však konzumuje rostoucí množství pilulek potravinových doplňků a neváhá konzumovat antibiotika, pokud to prokazatelně prospěje jeho zdraví. Navíc stále více spotřebitelů inklinuje k jakémusi celostnímu přístupu ke svému zdravému životnímu stylu a zdraví jako takovému, například kombinují užívání jak homeopatických, tak klasických alopatických léků.

Nová generace léků proti obezitě tak zdaleka nevypadá jako obrovsky překvapivý nový zdroj růstu retailových prodejů blízké budoucnosti. Právě naopak. Všechna kolečka marketingového mixu jsou pevně pohromadě a perspektiva je zajímavá. Zdrojem tohoto nového růstu je adresování a řešení závažného civilizačního problému vyspělých zemí. Úspěšný vývoj otevře cestu na trhy s relativně nadprůměrnými disponibilními příjmy.

Navíc ať už v tomto závodě o nejlepší lék na hubnutí nové generace vyhraje jakákoli pilulka a kterákoli renomovaná firma, zvítězíme my všichni jako celá společnost. Nikdy v historii lidstva totiž technický civilizační pokrok nepřinesl závažnější problém, kterému bylo lidstvo nuceno čelit, než je dnešní problém obezity a navazujících civilizačních chorob. Bez jeho uspokojivého vyřešení nemá lidská společnost šanci a nová generace léků na hubnutí by se svým významem mohla zařadit mezi přední úspěchy lidské civilizace.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 6.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.